ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Lokala spel och andra evenemang i Stockholmsregionen
jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Inlägg av jcastor »

Krigszon 3 - Jakten

Nu är det dags att väcka liv i vår spelserie Krigszon igen.
Detta blir det 3e spelet i serien som utspelar sig i en nära framtid i ett alternativt Sverige.
Spelserien handlar om striderna mellan de två fraktionerna Förbundet och Snapphanarna.

Ambition med spelet:
Vår ambition och målsättning är likt tidigare att anordna ett spel som innehåller ett par saker som vi önskar skulle ha funnits på många av de spel vi varit på genom åren. En tydlig vinnare för varje spel och en historia som byggs vidare mellan spelen och där spelares handlingar har en inverkan på vad som händer i storyn.
Självklart kräver vi inte att alla ska ha läst igenom och ha koll på bakgrundshistorien och de olika lagens drömmar och förhoppningar men för er som vill det finns den där. För er andra kan vi i alla fall erbjuda en möjlighet att spela på en trevlig bana med ett gäng trevliga människor under vad vi hoppas kommer vara en riktigt härlig dag.
Vi vill även vara tydliga med att även nybörjare är hjärtligt välkomna, om det är något ni undrar över under dagen så är det bara att fråga.
Hyrkitt med Vapen, kulor, skydd, armband och deathrag finns att tillgå om ni kanske aldrig spelat tidigare eller om ni känner någon som vill komma ut och prova-på.
OBS.Kontakta oss senast torsdagen innan spelet om ni vill boka ett kitt.
Oavsett är ni alla välkomna till ST.A.R.S-spelet, Krigszon 3, i
Rosersberg den 20:e November.

SPELUPPLÄGG:
Vi väljer att kalla detta spel för ett Milsim-light.
Många delar av vad som brukar klassificeras som milsim kommer inte att vara närvarande men de delar som kommer vara det är följande.
Dagen kommer att bestå av ett långt spel med en lunchpaus. Det kommer att finnas en commander för varje lag som gör sitt bästa för att styra trupperna till de platser de behöver vara på.
Det kommer finnas ett huvuduppdrag för förmiddagen och ett för eftermiddagen. Utöver det kommer att gäng mindre uppdrag att delas ut till de olika lagen under dagen, allt ger poäng och i slutet av dagen vinner det lag som fått mest poäng.
Ta gärna med en radio och lyssna på vad commandern säger 😃

UTRUSTNING:
Utrustning som krävs:
Deathrag, en vit tygbit som kan bindas runt armen om man blir healad och 2 st armband i ert lags färg (rött för Snapphanarna och blått för Förbundet)
Uniform:
Förbundet - Full uniform, tänk en soldat som är en del av en armé. Inga krav på specifika mönster.
Snapphanarna - Blandat militärt och civilt, tänk en rebellgrupp, kanske camobyxor och en huvtröja.
Detta är inga stenhårda krav utan bara att de olika lagen gärna ska se lite olika ut men har du en favoritoutfit är det ok att köra på den förutsatt att du har TYDLIGA armbindlar som syns.

TIDER:
Vi öppnar för incheckning och chrono kl. 8.30
Genomgång 9.45, då ska alla vara incheckade, chronade och redo för spelstart
Efter genomgången går lagen ut till sina respektive baser och lagledaren får en stund att organisera radiofrekvenser, planer osv.
Spelet börjar kl.10.15 och håller på till kl.17.00 med en lunchpaus kl.13-14

SHOP:
Stars Tactical kommer finnas på plats med sin mobila shop
Det kommer även att finnas kall läsk/ vatten, godis och möjlighet att fylla på HPA-tankar.
Vill ni beställa saker och få dem levererade till spelet går det bra via hemsidan: https://shop.starsairsoft.se

Under lunchrasten kommer det att serveras grillade hamburgare med ost, bacon och tillbehör. Det går att köpa på plats men vi skulle uppskatta om så många som möjligt förbokade så vi köper med oss tillräckligt (Vi kan även fixa glutenfritt, vego eller liknande om ni hör av er senast torsdagen innan spelet)

PRISER:
Spelavgift för dem som är medlemmar i SAR: 200kr
Spelavgift för dem som inte är medlemmar i SAR: 300kr
Hamburgare med smaskiga tillbehör: 60kr
Vi uppskattar om allt betalas via Swish i förhand till nummer: 0702990702
(märk med "krigszon" alternativt "krigszon, mat" samt om ni vill spela för Snapphanarna eller Förbundet)
Man kan även betala på plats via swish eller kontant men i så fall kostar spelaravgifterna 50kr extra och hamburgaren 5kr extra.
Obs. Om spelet skulle ställas in kommer alla pengar återbetalas.
Om man har betalat och sedan inte kan komma får man tillbaka sina pengar om man meddelar oss detta senast dagen innan spelet. Inga avgifter kommer återbetalas på speldagen.

ANMÄLAN:
Anmälan sker i samband med swish-betalningen. Swishar du för någon annan, skriv det i meddelandet så att vi skriver upp rätt namn.
Kan du inte swisha går det bra att anmäla sig via på till oss.

Ingen begränsning på antal deltagare, vi kommer att anpassa banan efter hur många som anmäler sig.


jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Inlägg av jcastor »

Karta för dagen
Vi kommer prova att även spela på en del av grusplanen i närheten av safen för att öka rörelsemöjligheterna för det röda laget.
Mer om detta under genomgången på morgonen.
karta kZ3-32.png
Senast redigerad av 1 jcastor, redigerad totalt 0 gånger.

jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Inlägg av jcastor »

Regler ST.A.R.S

- 18 års åldersgräns

- Skyddsglasögon måste bäras utanför safe-zone.

- Alla vapen måste kronas av arrangören innan de får användas i spel, vapnet kronas med egna kulor och vi använder oss av ST.A.R.S 2020-tabell tabell för säkerhetsavstånd. Pistoler får skjuta maximalt 1.2J, övriga kommer att förses med en färgad stripe

- Om man blir träffad ropar man "träff" och tar fram sin träffduk. Man stannar sedan på stället i 3 minuter medan man "blöder ut" (obligatoriskt) innan man går till sin respawn-plats

- Under de 3 minuter man ligger och blöder ut kan man bli healad. Alla kan heala en skadad genom 1 minuts handpåläggning samt knyta den skadades vita bindel kring armen.

- Man kan bara bli healad 1 gång men blir man träffad igen måste man fortfarande blöda ut som tidigare innan man går till respawn

- Vapenträff räknas inte som en vanlig träff men gör vapnet obrukbart tills dess att man respawnat

- Man kan slå ut en motståndare tyst genom att komma nära, röra personen och säga ”knife-kill” den som blir utslagen på detta sätt tar fram sin deathrag, blöder ut som vanligt och går till respawn utan att ropa ”träff”

- En spelare som blöder ut kan flyttas genom att man låter dem stödja på dig, alternativt genom att man bär eller släpar dem (tänk er att spelaren har ett skadat ben)

- När man kommit till respawn väntar man där till man antingen är minst 3 personer som väntar eller tills det gått 3 minuter.

- Man måste se det man skjuter på, det är exempelvis förbjudet att sticka endast vapnet runt ett hörn och skjuta

- Om man skjuter in, ut eller genom bottenvåningen på en byggnad räknas säkerhetsavståndet från pipan till närmaste vägg eller hörn. Om man vill skjuta på någon bortom väggen och avståndet till väggen än kortare än ditt säkerhetsavstånd är måste du sticka ut pipa och främre hand förbi väggen eller hörnet när du skjuter.

- Inomhus får man endast använda vapen klassade för CQB och endast skjuta semi. För de vapen som bara har en auto-inställning gäller så korta skurar som möjligt.

- Utomhus får machineguns samt vapen i CQB-klass skjuta auto, alla andra vapen får endast skjuta semi

- Om det inte råder eldningsförbud är alla typer av kommersiella rök och spränggranater godkända förutsatt att användaren har lämplig utbildning/ kunskap om produkterna.

- Om det råder eldningsförbud är endast granater utan öppen låga tillåtna

- Alla tyngre granater måste kastas med underhandskast och inte högre än brösthöjd

- Om man kastar en granat inomhus måste man ropa "granat" när man släpper den

- Om man befinner sig i ett rum där det sprängs en granat är man död oavsett om man var gömd bakom något. Utomhus är alla inom 5 meter från granaten döda, här är man dock skyddad om man är bakom något. Om man får en kula från en granat på sig utanför de 5 metrarna är man träffad som vanligt

- Om man dödas av en granat blöder man inte ut och kan inte bli healad

- Armbindlar för lagtillhörighet ska bäras på bägge armarna, armbindlarna för inte ersättas av färgade patchar

jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Inlägg av jcastor »

Huvuduppdrag för dagen:
(Mer info kommer på spelgenomgången)

Huvuduppdrag förmiddag ca. 10.00 – 12.30
Genomförande

Varje lag har en bas som är markerad med avspärrningsband, denna bas kan aldrig falla i fiendehänder. Respawn i basen sker efter 3 min eller när 3 personer är i spawnen.
På banan finns totalt 3 punkter som kan tas över. Vid varje punkt ligger 3 väskor, en med blå, en med röd och en med gul markering.
Blå väskor får endast flyttas av Förbundet, Röda får endast flyttas av Snapphanar och de gula väskorna får flyttas av vem som helst. En person får endast bära en väska åt gången, om man blir skjuten när man bär en väska lämnar man väskan där man står.
Alla dessa väskor innehåller information kring Nico, poäng tilldelas för alla väskor som förs tillbaka till hemmabasen.

Vinst/ förlust
Lagen tilldelas 5 poäng/ väska som förs tillbaka till basen under förmiddagen.


Huvuduppdrag eftermiddag ca. 13.30 – 16.00
Genomförande

Under Eftermiddagen kommer Nico Mellby eller hans hejukar att dyka upp vid 3 tillfällen på 3 olika platser. I väskorna som hittades under förmiddagen finns det lappar som tillsammans berättar var och när han kommer dyka upp.
Om det finns lådor på banan som inte ännu tagits kan det vara en god idé att hämta dem, de ger inga poäng längre men de innehåller fortfarande ledtrådarna om var och när Mellby dyker upp.
Mellby och co. kommer att strida mot bägge sidorna, om de skjuts har de en bleadout på 3 min, under denna tid kan ni ta er fram till dem, de kan healas 1 gång och är efter det er fånge. När ni fångat någon av dem kan ni föra dem tillbaka till hembasen, de får bara gå, inte springa och rör sig bara om någon håller i dem. Blir de skjutna igen är de döda. De kommer även att ha ett gult armband på sig, om de dör skall detta band tas och föras tillbaka till basen.

Vinst/ Förlust
Det lag som lyckas fånga in någon av dem och föra dem tillbaka till sin bas tilldelas 20p, om endast armbandet förs tillbaka till basen tilldelas 5p


jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: ST.A.R.S - Krigszon 3 - Jakten - Räddningsskolan 20e Nov

Inlägg av jcastor »

Uppdrag- och poängredovisning

Så här gick det för de olika lagen under dagen, var lite off i redovisningen för dagen. Snapphanarna tog vinsten som vi tidigare meddelat men de vann med endast 2 poäng vilket gör detta till det jämnaste sammandrabbningen hitintills.
Bra jobbat till samtliga inblandade :D

Förbundet:
Huvuduppdrag, förmiddag
4 lådor hittade x 5p = 20p
Sidouppdrag:
Kontrollera fältet
0p
Rädda soldaten
10p
Hämta intel
0p

Huvuduppdrag, eftermiddag
0p
Sidouppdrag:
Eliminera motståndarnas ledare
0p
Kontrollera skogenspunkterna
2 x 15 = 30p
Etablera dominans i mitten
5 x 2p = 10p
Desarmera bomb
0p
Bonusuppdrag - hitta borttappad pistol
10p

Antal flydda soldater i slutet
3 x 1p = 3p

Totalt: 83p



Snapphanarna:
Huvuduppdrag, förmiddag
4 lådor hittade x 5p = 20p
Sidouppdrag:
Kontrollera fältet
0p
Eliminera motståndarnas ledare
10p
Hämta intel
20p

Huvuduppdrag, eftermiddag
0p
Sidouppdrag:
Rädda soldaten
10p + 1p = 11p
Kontrollera skogenspunkterna
0p
Etablera dominans i mitten
0p
Desarmera bomb
0p
Bonusuppdrag - hitta borttappad pistol
0p

Antal flydda soldater i slutet
24 x 1p = 24p

Totalt: 85p

Skriv svar