Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Om forumet och sajten.
Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Pettsson »

Förstår att moderatorer och admins har lika mycket att göra på sin privata tid som alla andra men vore ändå en extra god ide att kraftsamla för att få igång forumet i all sin glans just nu.
Iom att Covid härjar och de flesta spel är lite on hold är abstinensen på en all time high och det enda utlopp man får är via en skärm.
Är forumet bara halvfärdigt kommer ni/vi tappa spelare som går tillbaks till FB grupper och liknande.

Task Force 18 (tidigare SOF och NWI, stockholmsområdet, spelat ihop sen 2007) kan skramla ihop till en whisky åt er moderatorer/admins som en extra morot. :lol:

Make airsoftsverige great again!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Twist »

Pettsson skrev:
mån feb 15, 2021 6:14 pm
Förstår att moderatorer och admins har lika mycket att göra på sin privata tid som alla andra men vore ändå en extra god ide att kraftsamla för att få igång forumet i all sin glans just nu.
Det håller jag helt med om på samtliga punkter och det är precis vad vi gör också. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Tisky
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 22, 2014 7:43 am

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Tisky »

Lustigt att det fanns en sådan här tråd. 2014 var jag här senast :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Twist »

Tisky skrev:
sön feb 21, 2021 11:53 am
2014 var jag här senast :D
Bättre sent än aldrig. ;) Välkommen tillbaka! :D
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av babymakerairsoft »

bra nu fungerar det. test test test

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Achilles »

Achilles tillbaka, long time no see. Kul att det funkar igen, nu ska vi bara få lite drag runt Airsoften igen också :)
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Le Gradovic »

Har ponerat min återvändo till hobbyn i flera år nu, men det faller alltid på att "magin" liksom är borta när alla forumen övergivits.
Man vet ju för bövelen inte ens vad som är fräckt längre. Är det fortfarande privatoperatör med A&K Masada och flanellskjorta från blåkläder? Ryska titanhjälmar? Pyttesmå plate carriers i hemliga ökenfärger?
Har försökt navigera mig rätt på diverse andra plattformar (FB och reddit framförallt) men jag förstår verkligen inte storheten i någon utav dem eftersom de bäddar för repetition av samma basala frågor i all oändlighet.
Så, kamrater, hur övertygar vi en till största delen ny (får man förmoda) spelarbas att det behövs ett forum för att ge hobbyn en själ igen?
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Användarvisningsbild
Borka
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 25, 2012 2:34 pm
Aktiv sedan: 2010
Ort: Göteborg

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Borka »

Le Gradovic skrev:
sön dec 19, 2021 12:04 am
Har ponerat min återvändo till hobbyn i flera år nu, men det faller alltid på att "magin" liksom är borta när alla forumen övergivits.
Man vet ju för bövelen inte ens vad som är fräckt längre. Är det fortfarande privatoperatör med A&K Masada och flanellskjorta från blåkläder? Ryska titanhjälmar? Pyttesmå plate carriers i hemliga ökenfärger?
Har försökt navigera mig rätt på diverse andra plattformar (FB och reddit framförallt) men jag förstår verkligen inte storheten i någon utav dem eftersom de bäddar för repetition av samma basala frågor i all oändlighet.
Så, kamrater, hur övertygar vi en till största delen ny (får man förmoda) spelarbas att det behövs ett forum för att ge hobbyn en själ igen?
Bra fråga. Jag ges en känsla av att forum som format tycks ha utplånats nästan helt efter ett drygt decennium av socialmedial nötning. Men jag förstår inte riktigt varför, för - precis som du skriver - är dessa moderna alternativ stökiga och saknar struktur, samt främjar en ytlig bild- och videokonsumtion över interaktioner och minnet är kort. Men det finns några ställen som tycks trotsa trenden, men det tycks vara genom att antingen vara väldigt breda till innehållet, såsom Flashback, eller betydligt snävare men med hög underhållningsfaktor.

I airsoftsammanhang är nog problemet den stora fragmentiseringen, där de flesta tycks ha egna hemliga grupper på b la Facebook för arrangemang och sammanhållning. Man vill bygga upp egna varumärken genom egna kanaler hellre än att hänga på hos någon annan. Kanske också för att man vill spela med de som är lika en själv, och inte riskera gemenskapen genom att annonsera sin existens för kreti och pleti.

Tittar man på Youtube tycks det enda som går hem vara prickskyttevideor och amerikanska speedball-videor med fuskanklagelser eller där folk skadar sig. Det gamla militärnörderiet som jag tyckte präglade de få klipp som fanns när jag började spela i slutet 2010 känns väldigt långt borta. Militärnörderiet som också lade fokus på sammanhållning, koordination men också cool (och gärna enhetlig) utrustning för hela lag eller stora grupper som spelade tillsammans. Nu är det som möter nya intresserade närmast loj anarki ämnad att locka sponsorskap från tillverkare och reklampengar från Google.

Den förvirrade och lätt nattsvarta samtidsgranskningen lagd åt sidan för en stund. Jag tror att en central komponent för att ge forumet nytt liv är att vi som är intresserade av dess samlande kraft också skriver mer och gör forumet meningsfullt att besöka. Genom att lägga ut annonserade spel, tips och tricks, försöka sammanställa t ex meckinformation och allt det där som gör forumet till det centrala kunskapsbiblioteket och sammanstrålande aktören inom hobbyn i Sverige. Idag domineras hela forumskategorier av enskilda; inom annonserade spel Tommy på Bogartpojkarna, och i mediadelen jag själv. Med fler som hjälper till att uppdatera i allt det lilla; ett annonserad söndagsspel, en prylrecension, ett tips - och forumet åtminstone börjar frostas av något varpå nya senare hänger på. Få känner sig manade att registrera sig och än mindre skriva på ett till synes museumföremål till forum.

Förresten, ryska titanhjälmar med visir går aldrig ur tiden. De håller minst en säsong till :)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av babymakerairsoft »

På forum måste man gå igenom olika ställe för skriva/svara. Grupp behöver man inte registerar något nytt konto, skriver korta meningar så som frågor, delar bild, övrigt etc., mycket snabbare.

Kanske fördel är man går någon sorts guidad och behöver ganska stor text yta

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Få tillbaka alla gamla, och nya, medlemmar till forumet?

Inlägg av Rufs »

Hallå!

Jag har inte så mycket att tillägga egentligen, förutom att jag verkligen uppskattar ansträngningen ni gör för att återställa vad som var, och förhoppningsvis återigen kan bli en av airsoften i Sveriges hörnstenar.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bidra ekonomiskt på något lämpligt sätt, och det tror jag gäller fler än mig.

Rent praktiskt så tror jag att dragplåstret som behövs för att få liv i forumet igen är köp och sälj. När (om?) den delen av forumet öppnar igen så tror jag att resten kommer på köpet.

Jag kan bara önska lycka till, och hoppas att ni som faktiskt gör något vet vilken betydelse ert arbete faktiskt har :)

Skriv svar