Jag modererade alltså nyss bort en tråd från Kontakt eftersom den i korta drag drog upp en konflikt som först föreföll ganska svartvit och enkel, men som snart skulle visa sig vara en betydligt grumligare soppa. Tydligt var dock att även om den på ytan rörde sig om airsoftrelaterade händelser så sträckte den sig i detaljerna långt utanför airsoftsfären och att det stod ord emot ord.
Och innan någon invänder emot "ord mot ord"... Bevis, till exempel skärmdumpar, som styrker enskilda påståenden utesluter inte att även andra påståenden kan vara sanna och detta är forumet AirsoftSverige, en digital anslagstavla med syfte att främja svensk airsoft, inte en plattform för utredning av komplexa orsakssamband eller kvasirättegångar. Vi har faktiskt inget intresse av att bli det heller, så i sammanhanget står det i alla praktiska avseenden ord emot ord.
Jag är inte stolt över min insats, om någon mot förmodan skulle ha fått för sig det. Inte ens lite, faktiskt. Jag tolkade det som sagt först som en ganska enkel, svartvit fråga och ämnet berörde dessutom en av mina hjärtefrågor, så jag ska villigt erkänna att jag först deltog i diskussionen utifrån ett ganska tydligt bias och det är rätt svårt att förhålla sig till saker innan de kommer upp i diskussionen, så jag blev tvungen att så att säga byta mössa mitt i backen. I kombination med det ibland lite motstridiga ansvaret att hålla ordning på forumet gav det nog ett ganska spretigt intryck som var svårt att genomskåda, vilket ledde till ytterligare missförstånd.
Detta är anledningen till jag helst inte modererar trådar som jag har deltagit i på annat sätt. Denna gången blev jag tvungen på grund av att tråden formligen bombarderades med personangrepp, trollande och direkta lagbrott, men jag hade helst sluppit.
För oavsett på vilket håll mina personliga bias får mig att luta, och fast jag i egenskap av homo sapiens glömmer mig helt ibland, så agerar jag i första hand i egenskap av representant för AirsoftSverige och, iaf för tillfället, ansvarig utgivare. Jag har alltså bytt bort lyxen att alltid kunna gå på min magkänsla och ha egna åsikter mot ansvaret att i förekommande fall inta en neutral position så långt det är möjligt, låta alla komma till tals och inte favorisera någons version över någon annans på andra meriter än objektiva och vedertagna fakta.
Det var därför jag först bara låste tråden igår kväll så snart jag bedömde att alla hade fått komma till tals. Jag bedömde det som det bästa jag kunde göra efter omständigheterna men jag hade förstås fel. Det största problemet med att (försöka) vara neutral i konflikter är att samtliga parter ofta upplever det som att man tar ställning emot dem bara för att man varken tar ställning för dem eller emot deras motståndare och precis så blev det denna gången också. Alla inblandade (och några till) kände sig kränkta av att den andres version fick stå kvar, även om deras egen också fick göra det, och det är faktiskt mycket rimligare än det låter.
Jag borde tänkt ett varv till och tagit bort tråden redan igår. Det är på mig och jag ber alla inblandade om ursäkt för det.
Det var nog allt jag hade att berätta om den saken. Detta är som sagt skrivet för transparens och inte som varken bikt eller försvarstal. Jag gör ofta fel eftersom lätta saker tråkar ut mig och svåra saker är, well, svåra. Jag har inget behov av cred eller sympati men det är trevligt när folk inser att jag mycket sällan gör något utan att tänka och i princip aldrig agerar ur egenintresse. Jag tror inte ens att jag har ett. Vad gjorde jag i så fall här, liksom?