Projekt Polarstar M249

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Projekt Polarstar M249

Inlägg av Tamaz »

Efter att ha kört både AEG och Daytonagun med rekyl (ASKUL!) så testar jag nu bygga en Polarstar-baserad M249. AEG:boxarna gillar inte så många tiotals tusen bul utan att rasa i de värsta tillfällen och Daytonagun rockar på som en boss men drar så mycket luft att det blir lite struligt om man vill skjuta mycket och inte släpa på dyktanken för refills.

Är helt ny på P* och har inte hunnit testa så mycket i fält.

Målet är att tuna in systemet så jag får ut så många bul som möjligt innan luften tar slut.

Setup:
CA M249
400mm Precpipa, okänt märke.
Guarders svarta gummi


Jag började med att borra upp en standardnozzle till 4mm och försökt redneck-modda original-poppeten för att strypa den en aning (Motsvarande den röda från Amped)

Nozzlen borrade jag helt enkelt upp innerdiametern på i två steg med skruvdragare. Först med 3mm borr och sedan med slutgiltiga 4mm. Vågade mig inte på 5mm då det skulle ta en hel del gods i hela nozzlens längd. Risken att förstöra nozzlen i ett försök att göra detta på frihand med skruvdragare kändes överhängande så jag stannade på 4mm till att börja med.

Poppet-valven plockade jag ut och skruvade upp, sen klippte jag små bitar i lagom längd av ett sånt plaströr som följer med silikonsprayflaskor och pillade in i poppeten för att begränsa luftflödet. Superghetto men det har inte påverkat prestandan negativt.

Bild

Bild


Just nu kör jag på 70 PSI och den chronar runt 107ms med 0,28. Ska lägga upp fulla FCU-settings och lite fler bilder när jag kommer hem.

Närmast att göra är fixa kontakt som passar ECU'ns AUX-Output och koppla på en Mosfet för att driva boxmagasinet, idag har jag tejpat fast preasure-knappen på triggern. Fungerar fint så länge den sitter kvar där men är inte en optimal lösning.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Projekt Polarstar M249

Inlägg av Tamaz »

Jag har skjutit kanske 1000 bul i testsyfte hemma sen jag installerade poppetmodden, har inte öppnat och kollat om bitarna är kvar! :P

Det är en genomgående bit som är precis lika lång som poppeten är bred där, sen två små bitar i resterande hål, typ såhär -|-, alla tre bitarna var så stora att det inte kändes sannolikt att de skulle kunna ramla varken in eller ut. Hade dock hoppats på en större effektminskning där jag behövde höja trycket för att kompensera då det verkar vara fallet med Ampeds röda, så kanske letar upp något annat skräp att trycka i som stryper mer. Hade gärna sett att bitarna satt fast så de inte kan blåsa runt, mest för att ge så jämn effekt som möjligt, men jag har inte kunnat se några större ojämnheter i utgångshastigheten så det kanske fungerar ändå.

-- 18 juni 2014, 18:48 --

Jag har nu hittat ett motsvarande rör som till siliconsprayflaskan, denna gång från en burk tryckluft. Röret är betydligt tjockare så ska testa göra samma sak med det och se om det ger märkbar strypning.
Glömde speca HPA-riggen.
Jag har följande HPA-prylar hemma att bygga olika konfigurationer av:
2st Palmers Female Stabelizer
1st ARX 20
1st Redline Firebase med möjlighet att ansluta två HPA-flaskor
1st 1,5L Stako-flaska med Ninja Pro SLP-regulator
1st 1,1L Pure Energy-flaska med någon no-name HP-regulator.

Jag kommer behöva en ny regulator för att köra dubbla tuber (så jag har likadana i båda flaskorna) och det lutar just nu mot en till Ninja SLP-reg. Är också lite sugen att köpa en större flaska på en gång och Safer gör riiiiktigt fina ultralätta flaskor, så antingen en sån 2L-flaska alternativt en till likadan Stako 1,5L.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Projekt Polarstar M249

Inlägg av Tamaz »

Vet faktiskt inte. Det nya röret var precis för stort för att gå i så det blev inget nytt test. De små bitarna i -|- konfigurationen var borta när jag öppnade, så de måste ha blåsts ut genom pipan. ;) Istället för det nya röret så tryckte jag i silikonhöjet från en 16 AWG silikonklädd kabel som fick gå rakt igenom mellan två av de fyra hålen. Har inte kollat om den sitter kvar, tyvärr verkar det inte begränsa tillräckligt.

Visst kan man spackla igen hålen helt och borra nya. Planen är dock att hitta ett sätt att göra detta utan åverkan på poppeten så det är enkelt att återställa men vi får väl se hur länge jag orkar lalla runt. Antingen beställer jag en ny poppet, eller bara spacers från Amped eller försöker mig på en ordentlig modd av nuvarande. Har två stycken fusion engines så i nödfall har jag en extra poppet i reserv.

Var på klacken i lördags och provade bössan. Hopupen är rätt kass, den kanske behöver bytas (huset är riktigt slitet efter moddande). Sköt totalt ~2000bul och det gjorde av med ungefär 2000 PSI i min 1,5L flaska.

Lite fler bilder:

Den uppborrade nozzlen (kassa mobilbilder).
Bild
Bild
Bild

Hur man skruvar upp poppeten:
Jag använder en 8mm fast nyckel. Tror det egentligen är tumstorlek då det glappar en aning men det fungerar helt okej om man inte drar åt för kung och forsterland.
Bild

Poppet med försök 2 till restriktion, denna gång solikonhöljet från en sladd.
Bild
Bild

Och så passade jag på att göra ett böjskydd för slangen som kommer ur handtaget. Amped säljer fina "grip lines" men det missade jag när jag beställde så jag improviserar lite. Hittade en bit kabelstrumpa i lagom storlek och sen drog jag ett par lager krympslang på det.
Bild
Bild
Bild

Åkte också och tankade lite luft inför sommaren:
Bild
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Skriv svar