The Battle for Marjah!

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
MIKE-PUNISHER-13
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:54 pm

The Battle for Marjah!

Inlägg av MIKE-PUNISHER-13 »

MA13 - 3D RANGER BN.
DEATH STALKS AT NIGHT!

palez
Inlägg: 40
Blev medlem: fre maj 11, 2012 7:38 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av palez »

Heeeelt klart sevärd!

Tackar ödmjukast för tipset. =)

Btw, spottade jag eran "UAP" i filmen? ;)
~The Sunshine WarriorS~
#palez aka sCatMan#

AFFÄRSREDOVISNINGAR

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Stag »

Blir lite smålack direkt..

"I'm part of a machine that always wins. Theres no worse enemy than the united states marines."

Ja, visst, de är jäävligt bra på det de gör. Men bespara mig för fasen tok-självgodheten i en dokumentär! Inte likt HBO.

Edit: Självklart mycket intressant att se, men blir lite fundersam ibland.. "They are completelly cut off from supporting forces surrounding Marjah." Trots det tar det de inte lång tid att få in en medevac.
Får bara sämre och sämre intryck desto längre jag tittar. Ska afghanerna gå in först för att det är en mindre förlust om de dör eller? Samt marinernas behandling av de afghanska soldaterna med knuffar in genom dörrar, skrikande, skälsord, negativa smeknamn, osv..

Har nu sett hela, men tycker inte att den ger något bra rykte åt marines. Väldigt mycket instängda tankebanor, dåligt beteende osv. Självklart mycket av motsatsen också, men tyvärr tycker jag att det dåliga tar överhand.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Biffen
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:24 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Biffen »

Jag tror tyvärr att afghanerna är för oberäkneliga... Kommer inte ihåg om det var i denna dokumentären eller en annan dom berättar att ANA ofta byter sida mitt under strider och skjuter på egna osv. Man kan tydligen aldrig lita på dom. Är det sedan meningen att dom ska ta över 2014 måste man "sparka" in dom i rummen och verkligen tvinga dom att förstå. Annars kommer allt som gjorts sedan 2001 vara helt meningslöst om inte ANA och ANP kan hålla undan talibaner och insurgenter.

Sen är dom kanske lite självgoda, absolut... Tror dock inte alla är på det sättet :)
SWST W04

palez
Inlägg: 40
Blev medlem: fre maj 11, 2012 7:38 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av palez »

Det jag tycker är trist är att ingen Afghan verkar vilja få upp arslet ur sanden och sätta landet i rullning.

Dom har förvisso vart med om jävla mycket skit sen USA klampade in. Men nu när det inte finns något taliban styre så har dom ju i princip världens förutsättningar att få igång landet?!

Men å andra sidan kanske dom trivs bra i fattigdom så länge dom får röka sitt opium. Va vet jag.
~The Sunshine WarriorS~
#palez aka sCatMan#

AFFÄRSREDOVISNINGAR

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Stag »

Finns mycket politisk kunskap här märker jag.. < Ironi.

Det är inte riktigt så enkelt dessvärre. Det jobbas ganska flitigt för det, men det är små steg som krävs. Det går iaf framåt. Nu insåg jag dock att det börjar gå ganska OT, så jag lämnar ämnet nu. :P
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Le Gradovic »

Europa valde USA till världspolis, vi valde även dem som ekonomiskt riktvärde (bokstavligen, efter andra världskriget band alla valutor till Dollarn, vilket är en helt egen historia om ekonomisk inkompetens). Hur som haver var USA aldrig helt nöjda med denna roll. Men vi bad dom, och dom gick med på det, nu har de levt i den rollen så länge att det inte går att lägga ner (tänk vilka konsekvenser det skulle få om staternas krigsmaskineri plötsligt skulle avvecklas. Politik är känsligt, och ofta väldigt svårt att greppa. Så jag håller med, nog med OT.

Sen vill jag bara säga att dom tvångsmatas med sin egen självgodhet. Sådant bygger moral, och god moral vinner krig.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Djihani
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:59 am

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Djihani »

Sen tror jag att det definitivt finns en väldigt viktig roll i att afghanerna går in i byggnader först då det kan finnas både civila som de kan prata med och lugna och beväpnade mänskor där som kanske tvekar på att skjuta på andra afghaner.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Le Gradovic »

Dessutom så var det väldigt viktigt att förmedla utåt att detta var en afghanledd operation tror jag att han sa vid ett tillfälle.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: The Battle for Marjah!

Inlägg av Bloodneed »

Tack för tipset ! Mycket sevärd! ... Min spontana reflektion är att ana beter sig som ett gäng "slöa knivar" i något skede när en av dom skrattade och flaxade runt när han blev ombed att sitta vid en dörr vart jag själv så frustrerad att jag sparkade till polaren som satt brevid, torde det vara så att ana-soldater ofta arbetar "under the influece" ?
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar