Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av Stag »

https://youtu.be/xsZUcShUzRQ

Det pratas ju om att ak6 blir baserad på m4/ar15. Möjlig kandidat i videon?
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av JonathanRL »

Vapnet i videon är LWRCI M6; används antagligen för att det ger bättre utbud av tillbehör och delar än HK416 - hur mycket det än tar mig emot att säga det så är HK416 helt enkelt inte lika kompatibel som ett mer klassiskt AR-15 system.

Tror dock inte det är kandidat till AK6. Jag vidhåller min teori att AK6 kommer tas fram i Brasilien för våra och deras styrkor och vara en del av de motköp vi kommer behöva göra från Brasilien.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av mouse »

Vad har brazilien för utbud idag på karbinfronten?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av JonathanRL »

Brazilien har en lång rad tillverkare som främst tillverkar licenserade vapen i nuläget; främst Taurus som te x tillverkar Tavor på licens samt IMBEL som tillverkar det egna karbinen IA2 som är en modern plattform i både 5.56 och 7.62. De tar STANAG / FAL Magasin.

Det visar att de har en bra blandning av know-how att tillverka ett infanterivapen och deras polisiära erfarenhet gör att de också vet vilka krav de vill ställa på sina vapen. Jag tror som sagt på att vi kan komma att samarbeta med dem om utvecklingen av nästa vapen men det vapnet finns isf inte på marknaden ännu.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

MikeKilo
Inlägg: 48
Blev medlem: mån sep 17, 2012 8:48 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av MikeKilo »

JonathanRL skrev:Vapnet i videon är LWRCI M6; används antagligen för att det ger bättre utbud av tillbehör och delar än HK416 - hur mycket det än tar mig emot att säga det så är HK416 helt enkelt inte lika kompatibel som ett mer klassiskt AR-15 system.
Vänta nu, hur tänkte du där? inte lika kompatibel med vad exakt? Om du tänker på funktionsdelar så ja, 416 har vissa delar som är säregna för vapensystemet. Men spelar det någon roll när det ska köpas in 20.000+ vapen för hela FM? Knappast. Det är inte så att det är frågan om en liten del av your friendly local Law Enforcement vi pratar om här där vapenofficeren bara knallar in på närmsta Cabella's för att köpa reservdelar om Mall-ninja-snuten Joe's FrankenAR har rasat utan en stor myndighet som inte bara köper vapnen utan högst sannolikt kommer att upphandla ett helt paket med vapen, tillbehör, utbildning och underhåll. Sluta tramsa.

Sen att 416 har ett par andra problem kan vi lämna därhän.Men det är fortsatt en stark kandidat till att bli AK6.
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av mouse »

Sen finns ju alltid den politiska aspekten. FM vill säkert helst ha HK416 om de får välja mellan den och en nyutvecklad oprovad Braziliansk variant.
Men till syvende och sist så är det politikerna som bestämmer om ordrar till ett värde av över 2milj om jag minns rätt.
Och då kan det mycket väl vara tvingat till att köpa åtminstone tillsammans med en annan försvarsmakt.
Med lite tur kanske Norge behöver ett antal nya....
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av Herr Nilsson »

Svårt att tror att vi kommer vända oss till Brasilien för att köpa AK6. Särskilt när IMBEL IA2 är en nerskalad och uppdaterad FN FAL. FMV är nog inte så intresserade att gå bakåt i utvecklingen. Men jag kan ha fel! Jag tror dock att vi vänder oss till HK eller FN.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

GIS
Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 02, 2017 8:09 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av GIS »

Oh ni tror FM får bestämma helt vilket vapen dom skall ha? Politik mina vänner politik. Tiden då försvaret fick bestämma vilka grejer dom ville ha är förbi. Man får gå den politsika vägen och välja det som är minst dåligt. Självklart kommer man att ha upphandling mm, men dom politiskt stälda kraven kommer vinklas så det är några få utvalda tillverkare som kan leverera.

Baro
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:00 pm

Re: Video om SOG, mycket intressanta bilder på vapen med mera

Inlägg av Baro »

Tillägg till GIS kommentar;
Galil (FFV-890C) presterade bättre än FNC under AK5-testningen men FNC var billigare och från ett lämpligare land.
Artikel om Svenska Galilen: http://www.forgottenweapons.com/rifles/ffv-890c/

Hoppas definitivt att vi inte kommer ha vapen från typ Brasilien och Turkiet... och inte Beretta ARX160 för den är ful.

Skriv svar