NORASOC - Bilder

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
xeno-morpheus
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:42 am

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av xeno-morpheus »

Hammerhead>> Det är ju bara politik och ingenting annat. Politikerna i norge bryr sig inte mer om soldaterna än att det ser dåligt ut om dom kommer hem i liksäckar. Det dör väl inte fler svenskar än norrmän i utlandstjänst?

Snarare tycker jag att det är trist att norrmännen hakar på och blir amerikanernas nickedockor utan en egen vilja.

Jag tycker bara det är lite trist. Det var det enda jag ville säga i det hela.

Du håller självklart inte med mig och det är lugnt det behöver du inte heller :D

Pkekyo
Inlägg: 57
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:28 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Pkekyo »

Well, first of all, whilst I agree politicians generally don't care about us soldiers, they also have no say in what PPE is purchased for the individual soldier systems.
Furthermore, fulfilling our obligation to NATO is a duty we've had since April 4 1949, and the level of "puppeteering" as you so kindly put it does not increase, nor decrease, with us being issued Ops-Core helmets.
"Bruk kolbe og bajonett der mulig - almighty First platoon."

Dansken610
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:55 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Dansken610 »

Ska jag vara ärlig så tror jag FMSF kan använda multicam/Ops-core/etc också... Men det är bara en gissning. Tyckte t.o.m. jag såg multicam på någon bild från STE.

[DFH]sandhmannen
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 08, 2012 8:39 am

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av [DFH]sandhmannen »

xeno-morpheus>> nä det dör kanske inte fler svenskar än norrmän i utlandstjänst men det är därför vi svenskar alltid är i dom områden där e som minst hot, tex afganistan där svenskarna rör sig i dom norra delarna där talibanerna knappt visar sig. Visst har svensk trupp varit i strid dom senaste åren men räknar man gångerna gentemot tiden vi har haft folk ute så är det fan en semester. Undrar om inte fler dör/blir skadade på fyllesemester ala aya napa/ mallis än affe?

Önskar att svenskarna kunde lära sig av normännen istället för som vanligt beskylla allt amerikanskt som djävulens åkomma.

Spy vs Spy
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:22 am

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Spy vs Spy »

Side note: Endel av bilderna ær tagna på Snøhvit på Melkøya, Hammerfest.

Vi har 3 st fd FSK i våran firma. Den sista av dem læmnade FSK før ca 3 år sedan. De 2 andra har varit med sedan starten. Lugnare herrar får man leta efter æven om vi alla kræver lugn i vårat jobb ;)

Regards// M
Don`t tell mum I work on the Oil Rigs, she thinks Im a piano player in a whore house.




-- Spetsnaz Vityaz --

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Kalle »

>>sandhmannen
Det varierar lite beroende på vem man frågar. Har två före detta arbetskamrater som varit i "affe" både en och två gånger. Under den senaste tjänstgöringsperioden då en av dem var nere blev de påskjutna i princip varje gång de lämnade basen. Det var inte alltid direkta eldstrider utan ofta markerar insurgenterna med ett par skott att de är där och ser vad svenskarna gör. Men det var inte sällan de blev beskjutna med riktad eld heller. Jag vet inte hur du klassar det men jag skulle inte kalla det en semester. Sen att man inte hör om det i svenska tidningar är väl ingen nyhet direkt. "Eldstrid i afghanistan" säljer inte så många lösnummer längre så här efter 10 år.

MEN det är en helt annan diskussion. ;)


Tycker det är rätt smart av norrmännen att köpa amerikanskt. Dels är det bra skit (om än dyrt) men så slipper de utvecklingskostnaderna också. Sen är det kanske inte världsbäst att svälja alla erbjudanden man får innan man luktat på dem men jag anar att det är en hel del politik bakom gardinen så att säga så är med i spelet.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Supernaut »

Det här är en tråd med bilder på NORASOC samt diskussion om innehållet på de bilderna när det gäller gear, vapen och relaterat. Det är inte diskussion om politik, inköpspolicys eller säkerhetsläget i olika delar ac Afghanistan.

Håll er till ämnet tack!

MVH Crew

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Sabre »

Tack Supernaut, lätt som om detta skulle spåra ut till en politisk debatt. ^^;

Aja, back to topic;
Jag och några polare tänkte nog ta oss an och fixa ett FSK kit, varav jag undrar
om vad det är för primär hjälm de använder? Just de på bilderna när de är nere i A-stan.
Är inte någe bra alls när det kommer till hjälmar. ^^;
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Pkekyo
Inlägg: 57
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:28 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Pkekyo »

OPS-Core FAST Ballistic.
It seems NORASOC have them primarily in black, NORNAVSOC in tan.
"Bruk kolbe og bajonett der mulig - almighty First platoon."

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: NORASOC - Bilder

Inlägg av Sabre »

I see.
Do you also might know where to get one? Either a repro/genuine?
Currently i have a mich 2002, but that wouldnt look right?
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Skriv svar