Fury (ww2 tankfilm Brad Pitt)

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Fury (ww2 tankfilm Brad Pitt)

Inlägg av Kocken149 »

Nu har jag sett den. Grymt bra film! Jag är övertygad iaf. Bör ses på en stor salong för ljudet var oslagbart! Rickocherande pansarskott och tuggande M2HB i toppljud.

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: Fury (ww2 tankfilm Brad Pitt)

Inlägg av TAC Ordinator »

Förväntningarna på denna film var höga, recensioner på filmen bra, humöret var på topp när vi gick flera från laget och såg denna rulle. Men sen då... vilken antiklimax!

Visst finns det bra saker med filmen:
Skådespeleriet är riktigt bra.
Miljöerna, ruiner, allt slitet och lerigt – toppen.
Ljudet – extremt mäktigt.

Trots detta har jag mycket svårt för denna film.

Man kan fråga sig om filmen har ett budskap och i så fall, vilket? Film handlar kanske främst om att sälja underhållning, men det följer alltid med ett inbäddat budskap. Krigsfilm blir direkt mera känsligt att föra med sig värderingar som rätt-fel, ont-gott. Hur det vinklas i filmen skapar opinion, för eller emot något, alltså så funkar det som propaganda.
Vissa krigsfilmer är rent fiktiva hjältesagor (typ) och har mera syfte att endast underhålla. Ingen tar kanske Rambo II så seriöst, även om den säkert lockade till pro-USA patriotiska känslor och förlöjligade på samma gång forna USA fienden Demokratiska Folkrepubliken Vietnam och kommunistländer i allmänhet under kalla kriget. Liknade tema kan man se i tidigare krigsfilmer som exempelvis klassikern Örnnästet, som är en riktigt sevärd äventyrsfilm, men återigen inte trovärdig och ytterst enkel i sin retorik med klart tydligt kampen mellan ont och gott.
Sedan har vi de filmer som har en mera realistiska framställning av krig och dess brutala sida. Filmer som Iwo Jima, Band of Brothers eller Tunna röda linjen är exempel på såna filmer. Dessa kan även ofta framställs som antikrigsfilmer där krigets meningslöshet och vidrigheter målas upp extra mycket, såsom exempelvis: På västfronten inget nytt, eller Oliver Stonens Vietnamfilmer där han kritiserar USAs roll i kriget och den moraliska dilemma soldaterna hamnar i Vissa filmer tar till och med upp krigsbrott som ens ”egna” soldater kan ha begått, typ: Casualties of War. Med ”egna” mear jag alltså att det är en amerikansk film som kritiserar amerikanska soldaters agerande.
Vilken filmkategori hamnar Fury i då? Det är har jag finner problemet påtagligt. Enligt mig är denna film en hjälteepos med den typiska Gott mot Ont inbäddat i en mera verklighetstrogen skitig, brutal förpackning. Huvudkaraktärerna gör en hel del som man vill ta avstånd från, men på något vis vrids historien till så pass att man i det stora hela ska bara acceptera det. Sensmoralen kan sammanfattas med ”Det är OK att begå krigsbrott som avrättning av krigsfångar, plundra, tvinga till sig sex och summariska avrättningar – bara man gör det om man står på de ”godas” sida.

Spoiler varning:
Sedan kan man ju alltid fundera över vad det är för mystiskt ”elit” förband som kommer marscherande i packade täta led sjungandes, utan luftskydd och kamo mot luftangrepp (1945!) . Måste vara ett extremt uselt utbildat volksturmförband . Det skulle förklara en del av deras otroligt idiotiska taktik att anfalla en tank framifrån, endast framifrån och återigen endast framifrån och då endast med gevär och kulsprutor. Att ingen av soldaterna som bar de väl synliga panzerfaut när de marscherade använder dem måste bero på att det antingen alla dog, deserterade och flydde med dem eller att de bara bar övningsvapen. De riktiga får de ju tydligen först senare levererade nerpackade i lådor. Att ingen i kompaniet eller kanske rent av bataljonen kommer på iden att flanka? Jag kan bara förklara det återigen med att de är så otroligt usla otaktiska soldater. Men trots avsaknad av intelligens har de iaf mod – för det krävs att angripa gång på gång där ens kamrater redan stupat. Men vem är mest fanatiker egentligen, dem eller de som slåss till sista kulan i vagnen?


Min summering: Sevärd film för effekter och enstaka tagningar, men jag känner mig besudlad på samma gång. 2/5

hannibal
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 16, 2012 9:32 pm

Re: Fury (ww2 tankfilm Brad Pitt)

Inlägg av hannibal »

såg den igår, riktigt bra och stundtals riktigt rå och obehaglig


SPOILER-ALERT!




Störde mig när Gordo tappade handgranaten i vagnen och la sig på den så dom andra klara sig, hört talas om tryckverkan liksom:P

Runar
Inlägg: 48
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:13 am

Re: Fury (ww2 tankfilm Brad Pitt)

Inlägg av Runar »

Dom skulle haft trästockar dom med :lol:

Skriv svar