Lone Survivor

Bilder och filmer från verkliga förlagor.
MrHemming
Inlägg: 136
Blev medlem: ons dec 05, 2012 7:10 pm

Lone Survivor

Inlägg av MrHemming »

Tänkte tipsa för alla er som inte hört om Lone Survivor än.
http://www.imdb.com/title/tt1091191/

Den handlar om Marcus Luttrell och Operation Red Wings som gick lite fel kan man säga.

I alla fall såg den nyligen (inte ute på bio än *host hm*) och det är en mycket stark film helt enkelt måste man säga. Riktigt trovärdig och kanske inte så konstigt med tanke på att det faktiskt hänt men i film kan de göra saker man inte gör i verkligheten och gör det också rätt ofta för filmens skull. Denna film verkar dock vara mycket bra gjort utifrån det perspektivet och den har överraskande bra dramaturgi/flow vilket många riktiga händelser inte har om ni förstår hur jag menar. Bra mängd action och bra mängd drama!

Tycker överlag att det var en mycket bra film och även om inte alla kanske berörs djupt så får man i alla fall en känsla för hur en sådan situation kan kännas för killarna som går igenom något sådant.
Ska inte ge något jäkla betyg men kvalité; lätt över medium och sen lite till!

Tack för mig!
/Hemming

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av Le Gradovic »

Håller med ovan, stark berättelse om några obehagliga dagar i Afghanistan. Se den och läs gärna boken med samma namn (av Luttrell) för att fylla i gluggarna. Skådespeleriet i filmen är för övrigt riktigt jävla bra med ett kameraarbete som bjuder på en av de mest intensiva filmupplevelser jag råkat på i modern tid!

Ett pyttelitet minus får filmen för att man har sparat tid och möda på att plocka in prylar som inte fanns under 2005 (så som Ops Core-produkter istället för Norotos samt 2001) i ett par scener. Totalt sett handlar detta om 2,5 minuter av filmen och är enbart något man tänker på om man är en mycket trasig människa med allvarligt gearwhore-syndrom.
Senast redigerad av 1 Le Gradovic, redigerad totalt 0 gånger.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

MrHemming
Inlägg: 136
Blev medlem: ons dec 05, 2012 7:10 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av MrHemming »

Mycket bra sagt Le Gradovic! Har inte läst boken dels p.g.a. att jag ytterst sällan läser böcker men till alla som gör och kanske även mig i framtiden. Bra tips! :)

Frogfather
Inlägg: 83
Blev medlem: tor jun 06, 2013 11:48 am

Re: Lone Survivor

Inlägg av Frogfather »

Ruggigt bra film måste jag säga! Gillar att Markus faktiskt är med i Helikopter kraschen och säger i en intervju att en del av han dog på berget.

AKalrss0n
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 11, 2013 10:12 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av AKalrss0n »

Håller med om filmen. Fantastiskt bra!

Kether
Admin
Inlägg: 999
Blev medlem: lör maj 05, 2012 7:11 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av Kether »

Ganska standard amerikansk actionrulle.

Är ingen fan av Mark Wallberg och har inte ändrat uppfattning av denna filmen.

Tyckte den var ganska tunn.
Filmens tempo och sättet dom klippte den gjorde att den händelse som egentligen sker över ett par veckor känns som att den utspelades över en helg.

Slutscenen känns otroligt krystad väldigt "nu slänger vi in allt vi inte hunnit med på de andra 2 timmarna". Samt att den känns otroligt mkt Hollywood. Lite som Rambo ungefär.

Nej, en svag 2a av 5 möjliga.
Lyfts enbart pga de övriga skådespelarna och miljöerna som gör att den är sevärd.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av Gwlyddyn »

Kan inte annat än hålla med Kether.

Jag är ett stort fan av riktigt bra actionfilmer.. But this ain't it. Helt ok som söndagsfilm dock. 3/5.

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av Le Gradovic »

Mjaeh, Kether jag håller väl delvis med dig om att det går för fort. Å andra sett så känner jag allt som oftast att varje god bok förtjänar en serie, inte en film. Fokus har i det här fallet lagts tydligt på skottväxlingen, som är grymt välklippta (men som som vanligt i amerikanska rullar innehåller udda ögonblick så som helblinda talibaner vilka knallar runt i periferin ett par gånger) och som aldrig tråkar ut.
Naturligtvis är jag inte en helt opartisk som tittare eftersom det här blir ett komplement som sätter bild på några av scenerna i en bok som lästs både en och två gånger. 4/5 för mig, kanske för att jag fick precis vad jag väntade mig, dessutom väl genomfört (att allt inte är precis som i boken var att vänta).
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

cowabunga
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:26 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av cowabunga »

+1 Kether

Tycker inte det var en pangrulle direkt och vad det gäller skådespelarinsatsen håller jag faktiskt inte med.
Jag tycker att skådespeleriet var ganska B emellanåt.

Klart godkänd dock. 3/5.

The Omen
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:10 pm

Re: Lone Survivor

Inlägg av The Omen »

Frogfather skrev:Ruggigt bra film måste jag säga! Gillar att Markus faktiskt är med i Helikopter kraschen och säger i en intervju att en del av han dog på berget.
Han sitter även vid bordet efter "löpar-tävling" ibörjan av filmen, svart mössa och solbriller samt är med vid genomgången innan uppdraget.

Skriv svar