"Gör de själv" Bilder/instruktioner

Bilder på airsoftutrustning.
Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

"Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Grim »

Saknar gör de själv tråden från gamla forumet ;) Om de är så att Admin planerar att flytta över den gamla tråden eller om det redan finns ett alternativ som jag misslyckats med att hitta så får ni gärna ta bort denna :)

Här lägger vi upp bilder och instruktioner på det man byggt själv eller moddat på färdig utr.

12 september 2012, 11:45:

I egenskap av TS så får jag börja.
Stipplade pistolgreppet på min Glock och greppytorna på min M14. Därefter testade jag att måla dessa med krylon, använde ingen lack så att de slits ner lite snyggt efter användning ;)
bild.JPG
M14 bössan är lite work in progress, ska fästa railen lite bättre än med buntband :roll:
För er som inte vet vad hur man på enklaste sätt stipplar så går de till genom att "dutta" med en lödkolv, fritt eller på de tidigare industri stipplingen.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Nevermind
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 02, 2012 12:37 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Nevermind »

Ser riktigt snyggt ut faktiskt, gillar det starkt.
Om man inte skulle ta och göra något liknande på den Glock jag snart ska köpa. Vilka färger användes? Svart, Tan, Oliv?

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Grim »

Tackar. Jag använde dessa http://www.strikerairsoft.se/ovrigt-1/k ... yfarg.html
Grundade med tan och därefter tog jag nätinsidan av en gammal väska och lade över och sprayade med brunt å grönt. Sen dusta jag allt med grönt. Jag valde att göra de lite slarvigt så de inte skulle se för "proffsigt" ut ;)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Användarvisningsbild
Dooxy
Inlägg: 29
Blev medlem: sön nov 18, 2012 8:16 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Dooxy »

Shit va grymt men du grunda du med någon ljus färg? och sen mörka ut med grönt och brunt?

Nevermind
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 02, 2012 12:37 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Nevermind »

Grundade med tan och därefter tog jag nätinsidan av en gammal väska och lade över och sprayade med brunt å grönt
;)

Brybban
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 21, 2013 9:56 am

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Brybban »

Hejsan!

Har de senaste dagarna gjort en egen ghillie cape. Vilket inte är så svårt som många kanske tror.
Jag kollade runt mycket på nätet om hur folk brukade göra, och gjorde sedan så som jag själv tyckte verka smart
och smidigt.

Och det blev följande saker:

Web-tex concealment vest
Nätet från en hängmatta
2st Juteväv 3x1.2m
Textilfärg
Shoe-goo

Samt verkyg så som nål och tråd samt sax.
Beskriver så bra jag kan då jag tog väldigt dåligt med bilder under processen.

Börjar med juteväven.
Juteväven kom som en stor matta på 3x1.2m, och gjorde åt 2 st mattor till hela kappan och fick ändå över till vapnet samt reserv.

Jag började med att klippa av kanterna på hela mattan förutom på en kortsida. Och sedan började jag helt enkelt att dra ut trådarna på den andra kortsidan. Sedan när jag dragit bort trådar så det är 20-25cm in så klipper jag av dem och knyter ihop dem i buntar. De längre trådarna jag drog bort klippte jag till trådar i 30-35 cm.
Vissa väljer att klippa hela mattan till större remsor vilket jag inte tycker smälter bra i skogen, och valde därför detta sättet.
Detta är riktigt tidskrävande och satt säkerligen 1½-2 timmar med en matta.

Bild på juteknytet.
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 127561.jpg
Bild på torkning
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 232101.jpg

Färga jutet
Köpte vanligt texilfärg i färgerna olivgrön och mörkbrun. Detta är enkelt, följ instruktionerna och häng upp på tork.
En grej jag gjorde här var att jag inte röde om alls i grytan och fick då olika färg brytningar i olivgrön/mörk brun.
Detta gjorde jag på fyra kok där ja mixade tiderna mellan 15-30 min.

Kappan och nätet
Här började jag helt enkelt med att sy nätet längst en sida av kappan, och klippte av nätet så det passade bra på andra sidan och sydde där med. Sedan så sydde jag fast vissa punkter av nätet till kappan för att det ska bli mer slit starkt. Samt att i mitten av ryggen trädde jag en paracord över hela för att spänna fast nätet till kappan. Sedan så limmade jag med Shoe-goo överallt som jag sytt och punkter av nätet för bättre hållbarhet. Shoe-goo var väldigt enkelt att arbeta med, plus att det torkade fort och blev som gummi.
Såhär gjorde jag endast på hela ryggen, medans på ärmarna/huvan använde jag bara paracord som jag trätt runt genom fäst punkterna som finns.

Knytning
Sedan så kommer det jobbet som tar längst tid, knyta på alla jutetrådar. Rekommenderar er att ta hjälp av er sambo/flickvän eller någon annan kär för det här. Enda man behöver tänka på kan vara att ha längre trådar på sidorna så det hänger ner längst sidorna när man ligger ner. Annars är det bara knyta på :)

Resultat
http://i969.photobucket.com/albums/ae17 ... 128491.jpg

Den sammanlagda tiden för detta hamnar på 10-12 timmar, och kostnaden mellan 700-1000kr beroende på vilken färg man köper och jutet kostar säkerligen olika med. Resultatet är jag nöjd med just nu. Men ska ut i skogen någon dag och testa den och hoppas på att den blir bra.
Så mer bilder när den är ute i det vilda åter kommer jag med.

Detta är även den första lilla guide jag skriver här så visa gärna lite hänsyn. Och så om det är något ni undrar över så tveka inte på att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

//Brybban

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av ColdestChain »

Vilket j*vla jobb du lagt ner men sjukt kul att folk orkar göra saker från scratch. Good Work!!
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

MrYouhaan
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 24, 2012 3:23 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av MrYouhaan »

Hej!

Måste först bara säga att vad kul med en sån här tråd! Satt på kafferasten och tummade genom forumen på telefonen när halkade in här. Mindre bra när man bara har någon minut innan man ska jobba vidare!

Sen till brybban, snyggt jobbat! :)

Jag har nyss gjort en ghillie jag med och tänkte bara dela med mig av min variant. Sen är det ju alltid kul att kolla på nån bild.

Har i stort sett gjort som brybban men använt lite andra material:

Har använt en tjeckisk fältjacka, luva från random gammal tröja och ett par gröna byxor som grund. Sprayade byxorna lite med brunt så att de ska smälta in bättre.
Sen har jag använt ett badminton nät på det och fäst allt med limpistol.
På det har jag knutit jute som vanligt.

Fick en snutt nät över så jag testade göra en bit att lägga på bössan. Hittade några bruna gummisnoddar att hålla fast den med.

Det tar ju sina timmar att göra men är rätt kul och ett bra projekt att knåpa med på kvällen.

Bild
Ska helt klart användas ihop men handskar och ansiktsfärg. (och kanske inte i snön ;) )
BildBild

Hoppas någon finner detta givande och jag väntar på att se fler hemmabyggen postas!

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av ColdestChain »

Kan inte säga annat än att jag forsätter att imponeras av er, sicket jobb ni gör! Snyggt jobbat!
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Brybban
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jan 21, 2013 9:56 am

Re: "Gör de själv" Bilder/instruktioner

Inlägg av Brybban »

Snyggt jobbat du med MrYouhaan :) Ska få tummen ur och ta mig ut i skogen och posa lite, så bättre bild kommer!

Skriv svar