Projekt PKM

Bilder på airsoftvapen.
Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Då projektet inte hann och bli klart innan ett nytt forum dök upp så tänkte jag fortsätta uppdatera även här.

Från gamla forumet:

Ja nu äntligen har jag börjat med mitt PKM bygge.
För er som hoppats se en halvklar bössa - ni kommer bli besvikna då jag precis har börjat bygga dom delarna som behövs för att sätta ihop allt

Tanken är då att jag ska sätta ihop dessa delar
Bild

Och förhoppningsvis få det här slutresultatet
Bild

Det som jag måste tillverka själv är:
Infästningen för kolven
Själva receivern
Infästningen för gasröret/stödbenen/pipan
Svarva pipan

Nu har jag fördetmesta PK delar och dom skiljer sig lite i utseende från PKM, men det är ganska vanligt att man ser PK topplock på en PKM, likaså med pipor och flamdämpare.
Kommer förmodligen skriva ut skillnaderna mellan PK och PKM, men det blir lite senare. Har köpt till nya/andra delar sen bilden togs.

Jag har börjat med kolvfästet som jag har skurit ut från ett 40x40mm fyrkantigt rör, då röret nästan har samma diameter som kolven.
Bild

Efter en massa minuter av kapande, sågande och dremlande så började fästet ta form
Bild

Det var lite lurigt att få till passningen på röret efter kolvens utformning, här testar jag passformen lite, ovansidan
Bild

Sedan undersidan av kolven
Bild

Nu tänker säkert en del "Men varför trär han inte fästet direkt över kolven och kollar passformen?"
Jo, då röret inte riktigt håller samma diameter som kolven så passar fästet inte rakt på, jag måste smala ner ovan och undersidan på träet för att den ska passa.
Detta var vad jag hann med idag, uppdaterar så fort det händer något mer med bygget.

Då jag håller på och går en utbildning på heltid samt att jag jobbar på helgerna, så kan det dröja innan projektet blir uppdaterat pga tidsbrist.
Förvänta er inte att det blir uppdaterat varje vecka! Målet är att få bössan spelklar till sommaren, förhoppningsvis...

Snubblade även över ett PKM pistolgrepp i bakelit, hade ett mörk plommonfärgat innan.
Bild

Här förstår ni varför jag fick lov att ha tag på en bredare kolv.
Bild

Passar perfekt in i recivern, vilket gör att kolven och recivern är exakt lika breda, helt plan skarv det vill säga.

Med en ny kolv så fick jag givetvis lov att göra ett nytt kolvfäste, då kolven har bättre dimensioner.
Bild
Bild

Sen efter att jag har skurit till kolvfästet så var det dags att svetsa ihop det.
Visade sig vara en utmaning då det var svårare att svetsa i galvaniserad plåt än vad jag först trodde. Men efter en massa finslipning så fick jag tillslut ihop det.
Bild
Inte den finaste svetsningen, men det spelar ingen större roll då allt kommer att döljas av recivern.

Sen blev det att slipa lite mer på kolven för att få över fästet.
Bild
Ungefär där någonstans så insåg jag att jag har mätt fel, fästet glappar någon millimeter i recivern. Ska försöka att lösa det med några brickor när allt ska skruvas fast sen, inget större problem får vi hoppas på

Efter en massa slipning så gick fästet på utan större bekymmer, blev väl inte precis 100% i passformen men det får duga.
Bild

Nu när kolvfästet är klart så kan jag börja jobba med recivern. Jag har testat mig fram på en annan reciver i tunnare plåt som har fungerat som experiment för mina idéer, hittills ser allt ut att fungera i praktiken!
Vet alltså på ett ungefär hur jag ska göra med den "riktiga" recivern.

Började lite lätt på förstärkningsplåten som manöverhandtaget kommer att ligga över.
Klippte ut delen från en högupplöst bild som låg i den 810mb stora mappen med bildmaterial, som sedan skrevs ut i storlek 1:1.
Bild

Klippte till och tejpade den på en plåt, sen var det bara att börja dremla igen...
Bild
Bild

Dock insåg jag att plåten jag har kapat till är 2mm och inte 1.5mm, så det kan hända att den kanske blir för tjock...
Nåja det får tiden avgöra.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Jag har letat efter fler delar till bygget och PKM-delarna är inte dom lättaste att hitta.
Sen sist så har jag fått tag på en väldigt vital del, främre blocket, som håller ihop topplocket, gasröret med stödben och pipa.
Det tråkiga är att den delen är omöjlig att hitta, peppar peppar så hann A&K lansera sin PKM-modell.
Med lampa och lykta så fick jag tag på A&K's del genom nya kontakter. Det är den enda delen i hela bygget är tillverkad av en AS-fabrik...

Men ingen skam för det! Den ser bra ut, håller rätt mått, en väldigt komplicerad del som hade blivit väldigt svårt att tillverka själv.

Efter en tidigare miss i beräkningen på kolvfästet så fick jag lov att bredda fästet för att det ska passa bättre i lådan.
Detta löstes genom att skära till en plåtbit och svetsa utanpå det befintliga fästet.
Bild
Inget snyggt arbete, men det behövs inte, fästet kommer vara till större delen vara dold av lådan.

Här är bilden på A&K's "front trunnion, den ska fästas i ena änden på lådan.
Bild

För att få den att passa på i skårorna på sidorna så fick jag lov att skära till lådan i rätt mått.
Efter ett par minuter kapande så gavs det resultat.
Bild
Bild
Blocket passar som handen i handsken...
Bild
Efter närmare inspektion så är kanterna fortfarande för breda...
Bild
Då blev det att kapa mer, ett par millimeter senare så såg det genast mycket bättre ut!
Bild
Bild
Det återstår fortfarande massvis med jobb på lådan, en massa borrande för att fästa frontblocket och kolvfästet.

Började med att mäta ut och kapa kanterna på lådan där kolven går in, detta för att topplocket ska kunna stängas ordentligt.
Efter det så började jag mäta ut hålen för kolvfästet.
Bild
Efter att det var klart på båda sidorna så använde jag hålen som mall till kolvfästet.
Fördelen med det här fästet är att kolven bara sitter med två skurvar sen, så man enkelt kommer åt gearboxen bakifrån för enkelt fjäderbyte.
Bild

Inget wobbel här inte...
Bild
Mätte ut igen för varbygeln, bara att börja borra igen.
Bild
Bild
Sen var det dags för "hyllan" som håller lådmagasinet på plats, samma där - mäta och borra.
Bild
Ungefär där så började borren få klent batteri...
Bild

Till nästa uppdatering ska jag börja skära ut en flärp på ovansidan av kolvfästet där hakarmen på topplocket trycks ner emot.
Sen blir det till att skära upp lådan för att bla få plats med avtryckarmekanismen.

Fick lite gjort efter jobbet ikväll också.
Borrade ut hål för fästet till blocket.
Bild
Däremot gjorde jag första tabben, borrade fel på ett ställe som egentligen skulle ha varit på andra sidan.
Som tur är hålet bara 1,2mm brett och kommer inte att synas när skyddet till matararmen för patronbandet kommer på plats.
Bild
Skar upp och böjde till kolvfästet.
Bild
Så nu går topplocket att stänga!
Bild
Har köpt lite fler delar till bössan som bör dyka upp i postlådan vilken dag som helst.

Borrade upp ett par hål i lådan och filade till två skåror för hållarna till luckan för patronutkastet.
Klippte ut en remsa plåt i rätt storlek och böjde till plåten till två öglor.
Bild
Genom öglorna så fick jag igenom sprinten som håller locket och fjädern på plats, inget glapp!
Bild
Nu börjar ena sidan bli klar på lådan.
Bild
Kapade även upp ett hål i undersidan på lådan för att få plats med avtryckarmeckanismen!

Fick hem lite mer delar idag närmare sagt sprint, fjäder och korrekt PKM "lucka" för topplocket!
Bild
Så nu flippas locket upp automagiskt när man trycker in knappen.
Bild
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Fick tummen ur igen, fick slut på kapskivor till dremeln men nu är dom inhandlade igen.
Började att rita ut i botten på lådan där försänkningen kommer att bli, sen var det bara att börja skära.
Bild

Sen blev det ett jäkla knackande med diverse verktyg för att fläka ut botten.
Det kommer bli en plåt som ska skäras till och svetsas ihop med botten, så det blir täckande.
Bild
Bild

Sen blev det lite mer att mäta samt skära, hålet här kommer bältmataren att gå igenom, det är därför botten är försänkt på lådan då armen är formad som ett "J".
Inte det snyggaste hålet men det får duga, kommer inte synas utifrån sen när armen är på plats.
Bild
Matararmen på plats.
Bild
Som sagt, den matar fram patronbältet när slutstycket rör sig inuti lådan.
Bild
Bild
Bild
Armen ligger rätt i "feed tray"
Bild
Här ser ni hur armen med skyddskåpan täcker det lilla misstaget jag gjorde förut med borrhålet!
Bild

Började med att kapa till två armar som kommer hålla matararmen på plats
Bild
Sen blev det till att borra hål i armarna och passa in sprinten som håller allt på plats.
Bild
Lite mer borrande och testmontera allt med skruvar.
Bild
Allt sitter på plats.
Bild
Bild
Fick även hem första biten till pipan! Den blir tvådelad då hela längden inte fick plats i svarven.
Gaziljoner med tack till Chilli som på sin fritid har hjälpt till med att svarva!
Bild
Perfekt urborrad för innerpipan, glappar inte det minsta...
Bild
Delarna passar på fint.
Bild
Men man behöver ju har en flamdämpare på pipan också, vill passa på och tacka 5224 för utlåning av gängverktyg!
Bild
Nästa steg blir att borra kanaler för sprintarna till gasblocket och kornet som pinnar fast delarna.
Men det väntar jag med tills jag får den andra delen, som ska skruvas på svetsas ihop med främre delen...
Bild
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: Projekt PKM

Inlägg av Myt4z »

Jäklar vilket sjysst bygge ! Ser fram emot att se den färdiga produkten.
Keep it up!

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av harlekin »

så jäkla grymt bygge! :D
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Grodlund »

Sicket jävla arbete!
Men det verkar grymt roligt och resultatet blir nog helt vansinnigt coolt!
Jag är fruktansvärt avundsjuk på alla som har, eller håller på att bygga PKM

keep it up!
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Nu händer det mycket, och det händer snabbt!

Fick hem resten av pipan som Chili har kämpat och slitit med.
Bild

Däremot har det blivit lite snedgäng på pipan där dom två delarna sitter ihop vilket resulterade i att hålet blev skevt där pipan ska gå igenom.
Efter mycket slit så har jag lyckats rättat till det hyfsat bra, vi får se om det duger när jag får hem en lång innerpipa och testa med.
Det var inte det ända problemet med pipan, delen som går in i framkanten på lådan var lite för grov. Har nog mätt fel någonstans...

Löstes med en jädra massa dremlande för att "skala" av lite av metallen på pipan
Efter en hel dag av dremlande och inpassning så fick jag äntligen i pipan i blocket.

Nästa steg blev att skära ut skåror i ringen närmast blocket så "fingrarna" från blocket kan skjutas igenom ringen.
Bild

Innan dess så passar inte gasregulatorn över gasröret på bössan.
Bild

10 minuter senare så går "fingrarna" igenom ringen.
Bild

Och gasregulatorn passar i gasröret, det blev en liten glipa på någon stackars millimeter.
Minns jag rätt så är det även en liten glipa på det riktiga geväret.
Bild

Så här ser det ut nu!
(Bilden var dock tagen innan jag skar ut skårorna, men ni förstår ändå :D)
Bild

Inte nog med det så fick jag även hem lite plåtar i brevlådan.
Plåten blir alltså det förstärkta beslaget på lådan där manöverhandtaget sitter utanpå.
Bild

Efter att ha fått in armen till manöverhandtaget så kunde jag konstatera plåten har en perfekt passning!
Manöverhandtaget är fjäderbelastat och en liten klack i framkanten ska låsas över plåten, vilket den gör
Bild


Blir nog kanske lite mer jobb ikväll/natt efter jobbet, men då blir det i alla fall att skära ut en skåra för manöverhandtaget på sidan av lådan.
Är faktiskt inte så jättemycket jobb kvar på det yttre, men men. Mer kommer.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Bloodneed »

jag vill skära i dig för att ta bössan ifrån dig att få äganderätten (ja jag skojar,önskar dig ingen kroppsskada)

vill framföra följande: du min herre är en krigare , vad du har gjort nu har fått mig att tappa suget på att köpa Kines-pkm ..skall jag ha en pkm vill jag ha alla features som kommer med din! grattis till job well done och kan knappt vänta på att se dina kommande byggen (jupp,du få INTE sluta bygga efter detta projekt)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Supernaut »

Ett av de fetaste byggprojekten inom hobbyn. Cred!

Robe
Inlägg: 62
Blev medlem: tor maj 24, 2012 7:09 am

Re: Projekt PKM

Inlägg av Robe »

Gillar att det blir _snyggt_. Ser inte bara bra ut från håll :)

Skriv svar