Projekt PKM

Bilder på airsoftvapen.
Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Fick äntligen hem min beställning med krympslang, microswitchar och annat gott.
Så nu kan jag börja löda elsystemet till bössan.

Bild

Så här ser switchen till avtryckarmekanismen ut när den blev färdig-lödd.
Just nu så sitter microswitchen fast med smältlim då jag har testat mig fram, men ska borras hål sen och trycka i en pin.
Bild

Monterad i varbygeln
Bild

Här är en liten video som demonstrerar hur kretsen fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=UPwvIDXABbc
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av BlackGoat »

Ser ju gör-smidigt ut det där :D
Keep up the awesomest work!

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Projekt PKM

Inlägg av Rancore »

Det börjar brännas här Jonas, fan vad fett!
выразить солидарность с угнетёнными

Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:44 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Anton »

Åhå! Nuså, snart ser vi en stolt Nielsen ute på spel med en PKM!
"Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: For thou art with me."
Psalm 23:4

PerceptIon
Inlägg: 115
Blev medlem: tis jun 12, 2012 5:04 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av PerceptIon »

Är så omätbart avundsjuk på bössan :)
Härligt att se lite hemmabygge istället för bolt-on prylar!

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Ja tanken är att jag ska hinna klart till CiD 2, kanske inte hinner med allt som jag vill göra men skjutklar ska den vara!
Sitter och funderar lite på boxmagasinet och hoppas mina idéer fungerar i praktiken sen...

More to follow!

16 augusti 2012, 22:51:

Började med att kapa bort lite metall för att få ner gearboxen ordentligt i lådan, installerade även en kontakt för avtryckaren.
Bild

Behövde ta bort lite gods från pipan för att få plats med hophuset, men jag hittade inget skruvstäd så jag gjorde en McGyver lösning!
Bild

Efter 20 minuter slitande med metallsåg så fick jag fram profilen någorlunda..
Bild

Sen kändes det som jag gjorde av med 4215 kapskivor för att få bort ytterligare material för att få dit hophuset.
Bild
Bild

Innerpipan blev ganska bra i längden och sticker bara ut ett par millimeter under flamdämparen, detta ska åtgärdas senare.
Bild

Gearbox och pipan på plats, här förstod jag att jag missat att skära ut en skåra så man kommer åt att justera hoppen, blir att fixa imorrn.
Bild

Men det kändes inte riktigt rätt med passningen och jag konstaterade att nozzeln inte går in i huset hela vägen.
Detta beror på att hålet i gearboxen där huset ska "gå in" en bit i, inte är anpassad för ett AUG hus. Får plocka itu gearboxen och förstora hålet.
Bild


Ska börja sätta igång och jobba med magasinet också, har lödigt lite och trixat med microswitchen, men inget blev bilddokumenterat dock.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av harlekin »

En plastbox? : :o

Ser skitbra ut! :D
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Jo det är STAR's M249 gearbox, men den rullar på fint.
Behåller den tills den går sönder, enda skadan som finns där nu är att på ena halvan så har "armen" på motorvaggan gått av, men dom går av på alla m249or tom metallboxarna :lol:
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

Nielsen
Inlägg: 299
Blev medlem: sön maj 06, 2012 7:45 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av Nielsen »

Plockade isär gearboxen och filade upp ett större hål så att hop huset passade in.
Kapade även bort lite material från pipan så man kommer åt att justera hoppen.
Bild

Sen var det dags att fixa matningsröret till hopen, som kulorna från det eldrivna magasinet ska gå upp genom.
Efter lite funderingar så kom jag på en lösning.
I det stora hålet så kommer dragfjädern (matningsröret att löpa igenom) och dom två mindre, hål att fästa skruvarna i
Bild

Däremot kom jag inte på något bra sätt att få fast röret, förutom att svetsa, så det fick bli en klick med superawesome smältlim igen.
(Blir någon annan lösning senare...)
Bild

Här är plåten med röret fastskruvat.
Bild

Med ytterpipan på plats i bössan så kommer hoppen precis i läge för hålet till hop huset.
Jag ville inte sätta ihop röret med huset då jag vill ha möjligheten att plocka ur hela pipan med hopen i ett svep, som på en m249.
Bild

Sedan blev det en sväng med svetsen. Drog på den förstärka plåten där manöverhandtaget ska gå igenom.
Bild

Skar sedan ut en jack i pipan och punktsvetsade även den, så nu är pipan i ett stycke.
Bild

Efter lite filandes så gick gasregulatorn på igen utan några problem.
Bild

Gjorde en kort video för testskjutning med magasinet inkopplat (pratar engelska då det kommer postas på fler forum förutom detta)
http://www.youtube.com/watch?v=up7P9xuLRGo

Har haft lite problem med hoppen och några pipstop, men antar att det beror på hop gummit. Har beställt ett nytt och hoppas att dessa problem försvinner med ett fräscht gummi.
Ursäkta för den dåliga dokumentationen, men då slutdatumet närmar sig så blir det inte så mycket tid över till fotografering.

Så nu återstår det att stoppa i magasinet i en PKM kassett, pinna fast gasblock, korn och sedan lite svart färg på allt!
Bössan i skrivande stund.
Bild
Bild
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Projekt PKM

Inlägg av BlackGoat »

Nämennuså!
Stiligt Nielsen! :D

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Skriv svar