Projekt: Lite för påkostad AEP...

Bilder på airsoftvapen.
Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Fan, fan, fan... Nu har man gjort det igen. Otaliga timmar spekulerande, fönstershoppande, tvekande, tre internetköp, ett butiksköp, flertals timmar av lödande, dremlande, pillande senare. Och, mmm joo det stämmer tyvärr... 2700kr senare... Suck... När är det löning igen?? Finns det bra SMS-lån? Vilken gud ska man be till nudå? Ångesten smyger sig på... Aja, jag sitter ju faktiskt här med min skapelse som jag fantiserat om sedan jag började med denna pengasugande hobbyn. Men var det värt det? Jag kanske borde lägga upp allt på säljsidan på ASS direkt för o slippa ris och vatten resten av månaden. Sälj snabbt för fan o billigt så nån tar det i tid. Än är det inte för sent!

Men jag tittar ner på min skapelse likt Dr Frankenstein troligen hade tittat på sin och tänkte; "Vad har jag gjort?! Den måste förgöras!". Men så ser min skapelse tillbaka på mig med stora djupa, oskuldsfulla ögon. Jag plockar upp den i handen och känner efter så som man gör med en pistol i handen. Siktar längs med väggen till dörren och känner mig som en karaktär i nån go Tarrantinofilm. Den känns rätt go i handen faktiskt... Och den ser bara så frän ut! Jag kan inte motså, jag sätter i lipobatteriet och känner på ROFen och responsen. Jag ryser till, mmmhhh.... Jag fortsätter och skruvar på ficklampan och siktet. Sedan rusar jag omkring i huset och leker polis som söker igenom ett hus. Tur att ingen ser en, men det spelar ingen roll, jag glömmer det i mitt adrenalinstissade tillstånd! Jag kan inte hålla mig, jag laddar magasinet med tracerkulor och springer ut i trädgården. Tur att det redan är ganska mörkt ute. Jag tar sikte på förrådsdörren, det finns ingen tid för varken skydd eller förberedelde, det måste ske NU! Jag trycker av och ser en konsekvent grönt upplyst helautomatisk salva lämna mynningen. Den studsar mot dörren och kulorna splittras i olika riktningar ut i höstmörkret och försvinner. Jag darrar men jag fryser inte och jag frågar mig själv igen; "Var det värt det?". Ja det var fanimej värt det. Ris kommer aldrig någonsin smaka så gott som den kommande månaden tänker jag medan jag går in igen.

Bild

Inköpt:
- CM.127: AEP som "ersätter" cm.030 då CYMA inte längre kan göra sin glockkopia av rättsliga skäl. Tips på bra tysk review av cm.127: https://www.airsoft-verzeichnis.de/inde ... 85&seite=1
- ‎Lipobatterier 7.4V 300mAh x3 + mini deans
- ‎Railadapter till CM.030
- ‎B&T tracer unit
- ‎Kinarödpuntssikte
- ‎Kinapistollampa
- ‎Stora magasin till cm.030 x2

Arbetsgång:
1. Dremla till gammal 6.03mm precisions pipa som låg och skräpade. Tog ganska långt tid men blev bra i pistolen.
2. ‎Lödade minideans på batterierna
3. ‎Lipomoddade pistolen med minideans
4. ‎Dremlade till railadapten för att den skulle passa cm.127. Trodde den passade för både cm.030 och cm.127. Passade dock bra med lim o skruv.
5. Allt annat var bara att montera som tänkt. Inga konstigheter.

Hur presterar den?:
Jag har inte spelat med den än så kan inte riktigt avgöra detta i praktiken liksom (JO, nu har jag det! Kolla post längre ner). Men den ROFar riktigt bra, responsen är såååå mycket bättre än med NiMi-batteriet som kommer med. Även utan mosfet. Precisionen är märkbart bättre med den hemmasnickrade 6.03mm pipan redan på 10m. Bulorna lyser upp bra med tracerenheten. Kan verkligen rekommendera den! Bra pris, längd och kvalité. Den förbättrade prestandan kombinerat med 100skottsmagasinen får den att kännas mer som en enhandsAEG än en mjäig AEP.

Det finns såklart bättre presterande bössor/pistoler för priset. Dock har projektet i sig varit riktigt roligt att genomföra och jag är mer än nöjd med resultatet. Det var ett ball projekt med ett bra resultat som dessutom går att använda på vanliga spel, iaf CQBspel.
Senast redigerad av 1 Martin_Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Gidappa »

:lol: Bästa inlägget! Har dragit på mig ett liknande missbruk fast med gear. Jakten på de perfekta fickorna, 700 olika västar. Ris och vatten. Ja fyfan.
Snyggt förmedlat!
Och sjuk glock du har skapat.
nu behöver du bara en till...

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Herr Nilsson »

Fulllkommligt lysande! Personligen älskar jag AEPs!
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Callahan »

Kul med lite annorlunda och udda projekt!
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Nu har jag spelat med den!:
Den presterade inte sååå bra som jag trodde. Men jävlar va kul den va! Det kändes verkligen som en "hand-AEG". Kör man endast den och maggen så känns det som man springer omkring helt obehindrat och snabbt. Så den kan vara bra om man får en "rushroll" på stora spel eller som CQB picka. När jag väl fick kontakt med fienden så gick det faktiskt bra såvida man var inom 25m. Det avståndet var nog max för att man ganska säkert skulle sätta kulan på en torso. Där var ett tillfälle då jag ensam kom in bakom fiendelinjer. Då smög jag omkring och tog flera stycken antingen i ryggen eller av ren överaskning. Verkar som pickan är går ganska tyst också.. Gjorde dagens spel!

Kort o gott prestandamässigt: - Hoppen tar men inte så bra som den borde kunna. Kan va dremlandet på pipan som ställer till lite...
- Responsen gick ner lite när det var kallt ute (7-8grader) men den var tillräckligt bra
- Jävligt konsekvent faktiskt
- Drar lite åt vänster, tror det är dremlandet på pipan som är orsaken igen.
- På semispel hade man mer än nock med ammo om man hade 2-3 mag.
- Rödpunktssiktet sitter väldigt "långt fram" när man ska sikta och det kan va svårt att hitta pricken. Dock höll jag pistolen ganska nära ansiktet för att stabilisera skotten och minska träffbilden av mig och då var det inga större problem.
- Det må va en "plastpicka" men den känns riktigt stabil i handen. Väger rätt ok när man har lite grejer på den. Lite väl lätt utan prylar och batteri.

För att lösa diverse nämnda "problem" har jag... Suck... Precis beställt 6.01mm precisionspipa, bättre piston head samt starkare fjäder (ska visst kunna få upp till 300fps, får se om pickan håller!). Så lägg på 800 spänn till på projektet... tot: 3500kr.

Näe nu ska jag nog ta en "go" tallrik med ris och ketchup.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Wasp »

Mycket intressant projekt, har länge funderat på något liknande :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Var köpte du pistolen och magasinen?
- Vilka batteri är det och var köpte du dem?
- Vad kör du för gummi i den?
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Wasp skrev:
ons nov 08, 2017 4:42 pm
Mycket intressant projekt, har länge funderat på något liknande :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Var köpte du pistolen och magasinen?
- Vilka batteri är det och var köpte du dem?
- Vad kör du för gummi i den?
Kan rekommendera projektet! Kul och lärorikt.

Köpte pistolen på taiwangun, maggen på amazon.de

Batterierna på hobbyking (https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -pack.html)
Köp förresten samma batteri om ni ska köpa till aep fast den med lite högre "C". Köpt den med lite lägre av misstag dock funkar de också bra.

Har inte funderat på att byta gummi än så kör cymas original som ser ok ut. Nåt gummi att rekommendera?
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Gråvargen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 21, 2017 8:32 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Gråvargen »

Kändes ta mig tusan som om jag läste en military fiction när du börja leka med han. :lol:

Känner mig nästan lite avundsjuk, medans man sitter här med en KA M4 med en knäckt överparti (mitt fel), och en VFC ersättare som inte passar.

Som sagt: när kommer nästa löning? :?
Modifierad AK74 operator.
Det finns endast en synd i denna värld. O denna synd e att äta pepparkaksdeg i någon annan form än rå.

Mina affärsredovisningar: https://goo.gl/gA1vHP

Min presentation: https://goo.gl/SQDcPg

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Spelade kvälls/nattspel med pickan:
- Responsen gick ner ytterligare då vi spelade när det va ca 2 grader minus. Detta vill jag gärna fixa. Ska testa o köpa de andra batterierna med lite högre "C". Ev mosfet i framtiden.
- 6.01mm pipa installerad. Ännu mer konsekvent. Drog fortfarande liiite åt vänster men det verkar vara typiskt för hopup enheten för modellen. Inte så farligt.
- Hoppen tog mer nu. På max blev det för mycket. Verkar inte som jag behöver ändra hoppen. Ev senare projekt för att förfina ännu mer.
- Fjäder o pistonhead inte installerat ännu.
- Tracern funkade på semi (dock inte på auto längre av nån konstig anledning...) och lyste upp bra. Dock syntes röda lampan som hela tiden lyser i tracern för fienden i riktigt mörka miljöer. En motspelare berättade att han såg mig i en helt mörk dörröppning pga den röda lampan i tracern. Utan tracern på hade han inte sett mig. Aja inte så farligt men kul o veta :)
- Tappade ett 100skottsmag under spelet. Antagligen förlorat men de är som tur är billiga.
- Ska bli riktig spännande och se hur pickan presterar med högre utgångshastighet efter jag installerat fjädern och piston head. Då borde responsen gå ner ytterligare lite så det får jag göra nåt åt... Kanske funkar bättre när det är varmare ute..
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: Projekt: Lite för påkostad AEP...

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Köpt batterier med lite högre "C" aka "high discharge"
Testade när de legat ute i minusgrader i en timme för att få "sämsta möjliga scenario" för batterierna.
- Responsen blir bättre med högre "C", även ROFen på full auto. Tydligast märks det på full auto. Inte fullt så mycket på semi men ändå en liten förbättring.
- Batterierna är lika stora rent fysiskt, har samma kapacitet (300mAh), samma spänning (7.4V) och kostar lika mycket så det finns ingen anledning att inte köpa dem med högre "C".
- De med mindre "C" (35-70C) är dock en myyyyycket bättre är NiMi batteriet man får som original. Så har du bara möjlighet att beställa dem så är det fortfarande en mycket bra uppgradering.
- Kort och gott: Köp de som heter: Turnigy Nano-tech, high discharge li-po battery (300mAh, 45-90 C Discharge, 7.4V), dvs: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -pack.html . Tänk på att oavsett vilket lipobatteri du köper så måste du byta kontakt på pistolen/batteriet (mini-deans funkar bäst)
Senast redigerad av 1 Martin_Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Skriv svar