AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Bilder på airsoftvapen.
Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av Callahan »

Diskussioner om AK & Östblocksvapen 2017.
Senast redigerad av 1 Callahan, redigerad totalt 0 gånger.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: AK & Östblocksvapen 2017 - Diskussion

Inlägg av Teki »

Kanske inte passar in under denna kategorin, annars får väl mod/admin flytta till "vapen"

Ska till att införskaffa mig min första AEG. Fastnat helt för AK's. Vill först och främst köra lokala spel och sedan lite större, men framförallt så lockar milsim väldigt mkt. Är ju helt grön på airsoft och än mer milsim, men jag är intresseras och försöker skapa mig en god bild och kunskap i ämnet. Vet att jag gärna skulle spela som ryss.

Då kommer vi till huvudfrågan. Gillar AKM starkt, 7.62 över 5.45 vilken dag som helst säger jag, och en AKM fungera ju bra om man ska spela som en "ösblocks-buse" eller valfri terrorist, men passar mindre bra om man vill lira lite mer modern rysk infanterist. AK74m är frän men vill verkligen ha trä-furniture. Hur är det med AK-74'an då? Tycker ni den är okej att köra med på ett milsim med morderna ryska förband? Vad jag kan hitta så är den fortfarande i tjänst och ett supliment till ak74m'en.

Vet inte hur gammalt detta är men enligt bilen "45TH regiment spetsnaz", någon borde ju kunna identifiera cammon iaf och härleda årtal?
(Ser nu att detta är en AKM, använder Spetsnaz dess bössor?)

Bild

Här är att par nya bilder från 2014 och occupationen av Krim-halvön. Det är en AKS-74, den utvecklades samtidigt som den vanliga 74an. Har sett flera bilder på ryska soldater med trästockar men hittar dom inte just nu.

Bild
Bild

Hittade på reddit: Operation snowflake 2 2007, Russia's 138th. Motorized Infantry Brigade, Kamenka.. "A Russian officer demonstrating an AK-74 to visiting Swedish Soldiers." (http://drugoi.livejournal.com/2439832.html)

Bild

Lutar år en Cm. 048 från cyma med madbull 6.03 och flat hop. Vill även ha en POSP kikare (har hittat massa bilder där infanterister (vanliga vdv grunts) har upp till 4x sikten (inget fancy utan dom gamla som soviet utvecklade), men replikorna är bara rödpunkt och riktiga kostar 2,5k+. Så kanske blir ett 1-4x från ebay som jag moddar och målar med hammarlack och sätter på sånt "eye-relief extension" som dom ryska siktena ofta har. Detta förutsatt att ingen tycker att det verkligen inte passar och att jag är helt fel ute! :P

Kul om någon har feedback eller åsikter!

Mvh Marcus

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: AK & Östblocksvapen 2017 - Diskussion

Inlägg av Gidappa »

Camot på första bilden ser ut som en av berezhka (KLMK)-varianterna. Sen vad gäller siktet tycker jag du ska satsa på något billigare utan förstoring. Förstoringen lär bara vara i vägen eftersom det rör sig om så korta avstånd. Plus att du kan sikta med båda ögonen öppna utan förstoring vilket jag tycker är ännu en stor fördel på korta avstånd. Köper du ett dyrt ändå så köp en killflash till så du slipper få det sönderskjutet.
Sen tycker jag du ska strunta i vad andra tycker. Dra din impression till den gränsen du själv vill sätta. Tror inte det finns något milsim som kräver att du ska ha rs sikten för flera tusen på din airsoftbössa.

Edit: Rysk camo är en djungel så kan rekommendera den här sidan (både för Ryssland och andra länder) http://camopedia.org/index.php?title=Russia

Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: AK & Östblocksvapen 2017 - Diskussion

Inlägg av Teki »

Jäkla kul länk! Ja du har så rätt i att man kanske inte ska bry sig så mkt om vad andra tycker alltid, men har sett att vissa här på forumet skriver saker som "skulle inte ha släppt med nån som kör sådan gear/vapen i ett milsim.. etc.", men antar att om man är såhär pass nära så är det väl okej!

Vad gäller siktet tänkte jag som sagt modda ett billigt tvåhundrakronorssikte från ebay med hammarlack osv. Jag vill försöka få "DMR" räckvidd och precition ur bössan, så siktar som sagt på att byta pipa och installera R-hop direkt. Tävlar i kikarkytte och gillar kikare, blir kanske en svagare fjäder i kundvagnen också så kan man köra öppna riktmedel och lite kortare avstånd, då det nog inte är möjligt med precisionspipa och orginalfjädern. Cm.048 chronar ca 130-135 m/s orginal vad jag kunnat hitta, med en precisionspipa ökar väl hastigheten 10-15%? hå hamnar vi på 140-150 m/s så det blir ett sjujävla säk-avstånd men perfekt för en DMR (förutsatt att hopp'en är lika bra). En lite svagar fjäder behövs nog tänker jag så man kan anpassa sig lite efter roll i spel och olika spelplatser.

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: AK & Östblocksvapen 2017 - Diskussion

Inlägg av Gidappa »

Så noga som du verkar vara tycker jag inte du ska oroa dig alls. Jag tror mest folk stör sig på när det skär sig rejält i gearen, särskilt om man ska utge sig för att köra impression. Sen har alla olika preferenser på hur rs det ska vara men det betyder inte att man måste anpassa sig efter de mest extrema. Och som sagt så är det knappast några arrangörer som uttalar sig så, då hade de inte fått många deltagare.
Med det sagt så borde man väl ändå försöka medverka till att göra ett milsim så trovärdigt så möjligt. Men som sagt inom en rimlig gräns som man sätter själv utefter det specifika milsimets krav och ens egna.

Fabbriank
Inlägg: 61
Blev medlem: lör aug 18, 2012 12:28 am

Re: AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av Fabbriank »

Tjusigt Majoren!

Vad är det för bas-bössa du använt?

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av alexoyeah »

neeej låt den vara original!
not one step back

John-s
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 06, 2015 5:53 pm

Re: AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av John-s »

Är ju lätt att byta om man tröttnar ;)

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av Callahan »

Nej byt trä hör till the past! :lol:
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Användarvisningsbild
Limpovicz
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:43 pm
Aktiv sedan: 2011
Ort: Österåker

Re: AK & Östblocksvapen - Diskussions tråden

Inlägg av Limpovicz »

KronaN kul med ett cleant bygge. Det behövs inte massa lull-lull för att vara snyggt
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

Skriv svar