Projekt tråd E-11 blaster

Bilder på airsoftvapen.
700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Projekt tråd E-11 blaster

Inlägg av 700mb »

Bild


E-11 BlasTech Standard Imperial Sidearm

Under produktionen utav episode IV kan man inte undgå att alla vapen är av europeisk ursprung från världskrigen och framåt. Ett av vapnen är Sterling submachine gun, gjord för att ersätta Sten gun med något som är lite bekvämare att skjuta och hantera. Episode IV spelades främst in i London studios och hade därför lätt att komma över många surplus sterlings.

Vapnen modifierades med om jag ska vara ärlig random saker de hittade som såg futurisktiska ut, främst ww2 surplus, vilket fick sitt slitna Star wars utseende. De modifierade både fungerade och icke fungerade vapen, stuntvapnen var gjorda för hand utav lättare matrial och kunde kastas runt, de riktiga använde faktiskt blank skott som kan ses i vissa scener i ANH.

I takt med filmerna ändrades också E11, i Empire Strikes Back endast små skillnader skedde men med Return of The Jedi större förändringar skedde! Handskyddet runt pipan ändrades från plastkanter till stål. Vapnet är en Kanadensisk Sterling vilket är passande eftersom de spelade in Endor scenerna i Usa. Monteringen utav siktet ändrades till något högre och mer soild variant än tidigare, ROTJ versionen är helt enkelt en mer solid och krigsduglig pjäs än tidigare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Mitt bygge

Rent tekniskt hade det varit mycket enklare att göra en ANH E11 eftersom det finns så sjukt många kitt och bygga ifrån, men jag tycker ärligt talat den ser ful ut och sedan är jag lite krånlig och vill göra lite mer ovanliga saker :lol:

Jag använder mig av Action mk4 främst för bygger på den Kanadensiska varianten utav Sterling och stålet ser mycket bättre ut än på S&T versionen. Den har en del problem dock, magasinen är helt slutsålda!! Detta var något jag visste innan jag köpte den och jag har en plan hur jag ska lösa det men det hade varit mycket enklare om det fanns magasin att köpa :lol:

Sedan finns det ingen Semi eller safe på vapnet, vet nu att det finns nyare versionen utav Action mk4 som har dessa funktioner men jag lär nog klara mig ganska bra.

Nu har jag visserligen redan kommit ganska långt på mitt bygge men jag kommer beskriva och dokumentera alla delar i bygget stegvis hur bygget gick framåt för alla intresserade. Lägger upp uppdateringar dagarna framöver på de olika delarna.

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt tråd E-11 blaster

Inlägg av Grim Nyberg »

Svinfett! Ska bli kul att se resultatet! :D
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekt tråd E-11 blaster

Inlägg av 700mb »

Förutom en estetisk fin bössa tycker jag även den ska skjuta lika bra den ser ut ;)

Action mk4 hade blandade åsikter vilket jag visste innan jag köpte den, ett problem är att den skjuter endast auto och ingen säkring alls på den. Vet dock i efterhand att de gjorde en senare version med semi dock hade den varit dyrare eftersom jag köpte min för typ 30% rabatt.

I tradition med mina andra projekt plockade jag isär den innan jag överhuvudtaget provskjutit den, vilket var faktiskt tur eftersom gearboxen hade en defekt ifrån fabrik som kunde vara ganska dålig. När jag snurrar kuggarna märkte jag att de ibland fastnade i varandra, öppnade upp den och märkte att två kugg kunde fastna i varandra i ett speciellt läge. Detta beror på att hålen för bussningarna är inte i helt korrekt läge utan sitter någon hundradel för nära på ett ställe. Lyckligtvis räckte det att slipa ned platsen där kuggarna kunde mötas och problemet löst.

För bättre trigger response använder jag mig utav samma som jag har på mini-14, Prometheus v7 highspeed gears. Mycket trevliga kuggar och de snabbaste jag vet till v7 eftersom v7 ofta används till sniper setups. Bussningarna beslutade jag mig att använda original 9mm kullager, mycket utav jag hade svårt att hitta några bra på 9mm byter möjligtvis dessa senare.

Motorn är en high tourqe ifrån Guarder, men Rofen var faktiskt lite för snabb så lär nog byta till ASG Ultimate 28TPA, vilket är i princip en frakentourqe :lol:

Bild

Elen i bössan ändrades helt, mosfet är ett måste då jag använder ett 7.4 med 50c, samt vill jag ha AB. Eftersom det inte finns någon semi finns det inte heller någon cut off lever, beslutade mig iafall att använda den nya Warfet ifrån Gatee.

Kablarna byttes ut mot mjuka silikon kablar i 16 awg, dessa var så tjocka så fick slipa ned undersidan utav pipan samt där kablarna går under pistongen tills dess kablarna fick tillräckligt plats. Jag fräste även ut ett hål vid motorcagen för att kunna dra kablen bakåt mot ryggen utav motorcagen. Kablarna var faktiskt så tjocka att jag hade stora svårigheter att få plats med själva pistolgreppet, jag fick på det men problemet var att jag fick sedan inte ut det :lol: Lyckades dock tillslut och man kan se spår ifrån detta med repor på övre delen utav gearboxen.

Eftersom signalkablen också måste gå hela vägen till mosfeten upptäckte jag att jag var tvungen att dela kablen till signalkablen för att kunna montera den. För när gearbox halvan ska monteras sitter alla kablar redan iklämda i bössan så själva kontakten måste sitta på gearbox halvan för att kunna monteras utan svordomar.

Jag gick också i tankarna att dela kablen till motorn då det är samma problem där, lycklitvis sitter motorn i en v3 motorcage och kan därför plockas av ganska lätt. Kontakten för signalkablen behövde knappast vara stor men ultra små kontakter var svårare att hitta en vad jag trodde. Efter lite googling beslutade jag mig för Deans, micro Deans :lol: Dessa passade faktiskt perfekt eftersom jag då kunde löda kontakten direkt på trigger kontakerna.

Bild

Bild



Sista delen i elen är själva batteriet och kontakten till batteriet. Problemet här är att kontaken sitter cirka 2cm inuti bössan, har inte heller plats att vika undan kablen eftersom batteriet kommer ta mycket utav platsen inuti bössan. Min lösning var att på något sätt montera fast kontakten inuti bössan så jag kan bara pressa ned kontakten utan att vara orolig att den andra kontakten åker bakåt. Mosfeten måste även sitter ungefär i mitten utav pipan pågrund utav monteringen av handskyddet så behövde i vilket fall en förlängning till batterikontakten. Hittade 3.5mm bullet kontaker i ett plasthus som jag kan borra och gänga ned i en metallbricka i underkant utav bössan. Brickan har även en extra funktion som beskrivs i nästa del ;)

Lägg gärna en kommentar om vad ni tycker, ska försöka skriva nästa del snarligen :)

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Projekt tråd E-11 blaster

Inlägg av Kocken149 »

Rekommenderar dig att byta kullagren, mina gav upp rätt fort med kuggras som följd.

LiquidSnake
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:25 pm

Re: Projekt tråd E-11 blaster

Inlägg av LiquidSnake »

Hur gick det med detta projekt? =)

Skriv svar