Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Bilder på airsoftvapen.
Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Hej!
Den här tråden kommer vara bildtung, har du modem och inte får vara uppkopplad så länge för dina föräldrar så förespråkar jag att du surfar tillbaks till Lunarstorm så länge.
Kan hända att jag har en retorik din gamla arga instruktör från lumpen inte hade gillat och man tycker det är lite jobbigt. Då kan man surfa tillbaks till ICR så länge, det är också okej. One löve <3



Jag har haft en dröm sen jag var 17 år och pimpade min Inokatsu AKM full med RS delar (Även en rad andra, som den där superlimiterade AIMS på bara 30 ex gjorda).
Men på den tiden fanns det begränsningar på AEG som gjorde det svårt att gå hela vägen. Även om den redan då var fett med "tr00" än dom plastiga TM AK47 som folk rockade då.

Nu har det gått nästan tio år sen dess, jag har motvilligt hunnit bli "man" och jag har inte kunnat sluta drömma om vad jag vill göra om det en dag i framtiden släpptes en stabil GBBR AKM.

Och idag är det framtiden, GHK gör en alldeles förträfflig AKM på ett LCT kit som är en stulen gammal blueprint från Inokatsu, fantastiskt för mig!

Så jag köpte hem en sån, skickade en autistiskt lång lista till polisen med RS/autentiska/äkta Kalashnikov-delar med jag ville ha, och sen beställde jag hem det dom gav tummen upp till!

Tänkte dela med mig av processen av mitt bygge, tips och trix, RS --> GHK 1337 haxxx osv. Kommer använda mycket engelska termer på delar, dels av vana, dels av okunskap av det svenska språket men framförallt för att det låter coolt!

Så här hemsk och ny såg han/hon/hen/den ut när jag öppnade lådan.

Bild

Första paketet med godbitar från USA! Rumänsk lower handguard (HG) aka donkey dong, fixed stock och ett härligt pistolgrip! Dom där jävlarna GÅR INTE PÅ EN AEG! :D
På kolven har nån försökt lära sig att räkna. En, två, tre bla bla stycken nånting.

Bild

GHK jämte min slita RS kittade Inokatsu AKM från 2006. Precis så där glansig och ful som britterna älskar att ha sin bössor var Inokatson också en gång. Hemsk!

Bild
Bild

RS kolv, pistolgrip och lower HG på!

Bild

Sen den här jäveln, jag orkar inte ens berätta hur sjukt svår denna är att få tag i RS idag. Men jag gör det ändå! För jag vill skryta på internet att jag har en i oöppnad förpackning som vi figursamlande nördar säger.
För det otränade ögat så kan man tycka att den ser precis likadan ut som den överprisade LCT airsoftversionen. Men icke! Jag vet att du säkert också tror Volvos med "fräcka texter" på bakrutan är lika mycket raggare som dom som faktiskt glider i Impala. LCTs har fel mått och placering på sina hål. Är baserad på en Type 56 kinesisk handguard och har då också hål i(?!) buffertuben. Usch! Sen så framförallt är den inte RS, det är väl ingen jävla lek vi håller på med, eller? ;)

Man skulle också kunna vara ball för att man beställt lite ar-15 magg från "staterna" nån gång, säga att "Den där finns ju på floridagunworks". Det kan man, man kan också beställa den, men vänta får man göra för dom har gått i konkurs. Likt alla andra som "har den i lager". Jag vet för att jag frågar åt en kompis.

Så varje dag i en månad har jag hamstrat alla amerikanska högerextrema mörka vapenforum på just denna del som dök upp redan från början ökänd under 80-90-talet för att bränna amerikanarna på fingrarna samtidigt som den såg cool ut (verkligen dens enda syfte, skojar inte.). PMade alla gamla säljes annonser som tagit slut flera år sen, med redan då det hetsiga överpriset som stigit, men utan napp..

Men till sist så var det snäll admin (ey jag känner admin) som letade igenom sin vind åt mig och sålde den lagom billigt (billigare än LCTs, HA! take that!!) i samband med att jag köpte en massa andra delar. Och som grädde på moset, oöppnad! Fy fan vad smarrigt, som vintagesamlare tog det i hjärtat att tvingas bryta förpackningen, men den sparar jag!

Bild

Idag så fick jag även lite fler delar och så här ser det ut så länge av RS delar jag kan använda på bössan. (Exportversionen av Rumänska AIMS är som sagt på ingång med.)

Bild

Och så när jag tagit bort allt dyrt trams som ska få ligga i en låda tills Macke ringt åklagarn, så var det bara hus, slutstycke och pipa. Precis dom delar som Polisen sa NEJ NEJ NEJ till när jag mailade, fattar inte vad deras problem är?! Min pappa säger att det är okej och han sköt en AK47 i Thailand en gång.
Whatever, jag bryr mig inte, jag överlever att det är ca 30% airsoftdelar kvar på en RS pimpad bössa.

Bild

Khyberpassade skiten ur bössan idag i väntan på "power tools" och sågade, handknackade delarnas fit för hand. Gick jävligt bra, bara lite småfil kvar här och där.

Kitlist med RS så här långt som är på:
-Lowerhg retrainer, Lower HG, Upper steel vented HG w Gastube, Cleaningrod, Rear sightbase comple, safety lever/fire selector, Pistolgrip och Dustcover.

Var jävligt gött att få på RS dustcover som alla Tottar, Johnnys och Connys sagt "Åhå nä det gå etta, ba å je upp".
Boltcarriern flyter fint också!

Bild

RS Dustcover är lite smalare med, så krävs lite filande samt upphettning för att böja ut den i bredden lite, så kommer den sitta som ett smäck, som vissa människor säger men jag inte vet vad dom menar med det. Det får stå för dom, men stabilt som fan kommer det bli.

För att få på RS Dustcover så ska man alltså inte förlänga den som många tror, dels för att det blir fult efter svetsmärken och skiftningar i slitningen som inte matchar. Men framför allt så lägger sig inte safety levern sig rätt och skapar stora gluggar rakt in i huset som ser tokigt ut.

Så det jag gjorde var att såga och jacka om bak på huset där dustcovern går i. Då kommer den längre fram och lägger sig rätt. Ser inte heltokigt ut, men ska senare ta bort nitarna och ta bort fästet för kolven, byta till RS och borra hålen så att den kommer längre fram och nita i gamla spåren. Sen kan man kapa av baktill så syns det inte att man varit där alls. Eller mindre än Lollo Ferraris modifieringsspår. Så tänker alltid jag i alla fall, om allt.

Bild

Har tänkt att fila bort serienumret på sidan här, både för att dölja ryska spår men också för att det är vanligt på dom pangare som gör kontanttransaktioner bland brinnande skåpbilar.

Bild

Ska även göra om RS magg samt ett trummag (det rumänska/kinesiska 70skotts som inte finns till airsoft) ala 44 minutes. Jag tror inte någon har gjort det än så ska bli spännande, men enligt mina mått och klurerier så ska det inte vara några större svårigheter.

Fortsättning följer allt eftersom paket kommer in, så skyll inte på mig, skyll på USPS som kör tvärtomleken på sin "Priority mail" ;)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Tack! Nästa steg är att borra upp front sight och gasblock, då GHK pipan är för tjock tråkigt nog.

Hehe tack, var dock Ängelholms Kommun som stod för väggen. Får komma tillbaka och lägga något pampigt snart, spöregnade ju på invigningen och blev bara en snabb blöt hehe.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av KronaN »

Detta projekt skulle få vilken pakistansk mattförsäljare/bysmed som helst riktigt stolt :)

Har nog själv tänkt knåpa ihop något snarlikt i framtiden, och det är intressant att se hur du redan löst problemen som kan uppstå (samt gjort grovjobbet kring vilka delar som tillåts av farbror blå). Det man kan önska är att det görs en GBBR av en riktig AK-receiver, med tanke på att ingen gearbox behöver få plats. Men man kan ju få ett skitfint resultat ändå, som man ser här!

Vad kostade den dyraste delen förresten? Lägger du ut upper handguarden i metall på ebay så lär du få en saftig summa...

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Bennybira »

@Grim
Hojta innan så tittar jag ner o snackar skit!

@KronaN
Av ren nyfikenhet försökte jag hitta en övre handguard som den,.. och konstaterade att jag inte tjänar tillräckligt :D

Terry-hair
Inlägg: 28
Blev medlem: mån maj 21, 2012 1:07 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Terry-hair »

Riktigt trevligt projekt! Ska följas!

Användarvisningsbild
MODDAN
Inlägg: 154
Blev medlem: ons maj 16, 2012 10:41 am

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av MODDAN »

Grim Nyberg skrev:Hej!
Jag har haft en dröm sen jag var 17 år och pimpade min Inokatsu AKM full med RS delar (Även en rad andra, som den där superlimiterade AIMS på bara 30 ex gjorda).
Lagligt och bra...

Grim Nyberg skrev: Kommer använda mycket engelska termer på delar, dels av vana, dels av okunskap av det svenska språket men framförallt för att det låter coolt!
Du äcklar mig...
Grim Nyberg skrev: Min pappa säger att det är okej och han sköt en AK47 i Thailand en gång.
Han är en inspiration för oss alla.
Grim Nyberg skrev: "Åhå nä det gå etta, ba å je upp".
Djävla defaitistisk inställning...
Grim Nyberg skrev: Har tänkt att fila bort serienumret på sidan här, både för att dölja ryska spår men också för att det är vanligt på dom pangare som gör kontanttransaktioner bland brinnande skåpbilar.
Great minds think alike...
Grim Nyberg skrev: Ska även göra om RS magg samt ett trummag (det rumänska/kinesiska 70skotts som inte finns till airsoft) ala 44 minutes.
Ah... 44 minutes... det är min absoluta favorithobbit från Harry Potter.

Superbt bygge och jag ser fram emot resultatet. Jag har också märkt att RS delar ofta tenderar att vara billigare och enklare att få tag i än RS delarna. Speciellt till 870 och pistoler.

Men uppdaterar du inte snart måste jag åka förbi och straffknulla dig med en M16.
Kommer inte bli uppskattat av någon av oss, men det är enda sättet du lär dig på.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

Äh jag har lirat sen jag var tretton, bara för att jag är en sån rebell ;). Tretton år sen nu till och med, tretton + tretton = dubbel tur.
(För att understryka till alla som ev inte förstår min sarkastiska provokation så är detta alltså inte en uppmaning till att spamma min tråd med diskussion kring ålder.)

Tack! Det känns givet för en photoshoot när jag inom kort flyttat upp till hufvudstaden!
Har gått jävligt slött med att komma vidare.

Kolven verkar fan ha trollat bort sig, eller finns det något snällt snille här som är bättre än mig på att spåra paket?
Här är USPS tracking: https://tools.usps.com/go/TrackConfirmA ... 50608587US
Kollit är inte heller aktivt på Postens hemsida (vilket dom förra varit när dom väl anlänt till Sverige.)

Blev trött på att vänta på access till verkstad och tänkte att jag skulle handborra upp den lilla halvmilimiter på RS siktet och gasblocket för att få på dom på GHK pipan.
Men min laddare till skruvdragaren har dött. Men har beställt ny laddare som kommer i dagarna.

Detta har klart lämnat mig i total abstinens! Så under väntetiden har jag hämtat hem en gammal "fullsize" Uzi replica jag nästan hade glömt att jag lånat ut till polare för filminspelning (nej inte Kung Fury, hur mycket jag än hade önskat) för säkert fem år sen nu.

Skön 90-tals replica i stål och sån där skön fosfaterad grå RS look. Har ett RS topplock på med (som dock är en aning, aning mörkare då RS fägen är annan, men ser schysst ut på). Har beställt lite sköna surplus RS kolv, plasthandguardsen och plastbitarna på pistolgreppet med.

Den har jag sågat sönder tusen små hål i för att få i Stelbents gamla KWC c02 Mini Uzi internals i. Och det ser fan bra ut än så länge (med mycket av Stelbents briljanta idéer då så klart). Så med lite tur har jag snart också en skön GBB Uzi full metall (Och inte nån plastig skranglig, gammal AEP TM) till CQB och custom AIMS till utespelen. Båda med c02 så att dom inte dör av dom nordiska klimat som snart, ångestladdat väntar.

Bilder på det får jag nog starta en egen tråd om sen. Just nu ligger den i en biljon delar i min lägenhet, som ser ut som hemma hos en stökig tjackpundare för tillfället. (Annars är det städat)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Grim Nyberg »

JAAAAA!!! Efter att Postnord som vanligt leker sin favoritlek kurragömma, dunkgömme (etc beroende på vart i landet du uppenbart hade problem med att växa upp i, eftersom du fortf leker krig som vuxen) så kom äntligen paketet fram imorse!

Så här såg paketet ut, jag har pixlat lite på det, för det gör man på tuffa bilder för att gömma sitt ansikte. Men det fanns inga ansikten att gömma så jag bara gick loss, hoppas det är coolt ändå.

Bild

I paketet låg förstås RS kolven som är en Rumänsk vikkolv på AIMS exportversion. Det som skiljer exportversionen är att den har "lever locking" istället för den jobbiga (i mitt tycke) pusch button. Samt en Rumänsk gastube w upper handguard. Dessa är sjukt svåra att matcha med lowern i postorderns vilda västern-land. Men dessa är en perfect match! :)

Även en bonus med GBB UZIn jag jobbat med under väntetiden som nu funkar. Stålreplica --> Shitloads med licensfria RS delar och en KWC c02 GBB Mini Uzis internals. Går som en jävla bäst! (Fortf work in progress och ska försöka tillägna en egen tråd.)

Bild

Bild

Snart kommer min far hem från sin hitta-sig-själv-resa, då får han bevisa att jag inte är adopterad genom att låsa upp verkstaden igen. Så att jag kan få på RS gasblock och front sight som är kvar.
Har även beställt shitloads med c02 magg att konvertera till RS.

Men har som sagt en flytt inom kort så uppdateringar kan svaja lite. (Om inte nån i STHLM sen har en kul verkstad att hänga i, PM:a isf!)
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Fabbriank
Inlägg: 61
Blev medlem: lör aug 18, 2012 12:28 am

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Fabbriank »

Det här är en cool tråd.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Projekt: RS GHK AK så långt lagen tillåter

Inlägg av Bennybira »

Omnomnom!
Gillar vad jag ser!

Skriv svar