Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Bilder på airsoftvapen.
700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej där!

För många år sedan spelade jag ett spel vid namn Gta Vice City, i det här spelet fanns ett vapen komisk nog kallad "Kruger", jag förälskade mig genast i dess eleganta former av metall och trä kombinerad. Men ack som det oskuldsfulla barn jag var försvann vapnet ur mitt sinne och fall i glömska. Men nu flera år senare tänker jag göra drömmen sann i ett airsoft kopia

Bild


Mini -14
Mini-14 finns i flera varianter både med trä och stål kolv, jag som försöker få den så lik som möjligt som bilden ovanför väljer att göra en ACC556. ACC556 är kortfattat en m14 som avfyrar 5,56x45mm ammunition och vikbar kolv, gjord för militär och polisiärt bruk så har den en helautomat funktion till skillnad från de civila modellerna. Vapen längden är en aning kortare än en m14 och den mindre kalibern passar perfekt som hemförsvar eller prickskytte, även om precisionen är något sämre än ar-15 varianterna.

Bild


Orginaldelar
Som grund i projektet använder jag mig av G&P m14 för att få metall konstruktion och en del prestanda direkt ur lådan (fokuserar på det externa), jag valde plast kolv från början då den inte kommer användas och minskar i inköps kostnad. Andra delar för att bygga var förvånansvärt få, endast ett RS m16a2 pistolgrepp samt ett RS handskydd till mini-14, resten som metall delar och trä kolv gör jag från grunden själv.

Bild

Byggandet
Redan nästa dag jag har fått hem G&P's m14 så tar jag isär den och ser hur konstruktion ser ut, det första problemet jag behöver ta itu med är magasinen, m14 är som nu vet 7,62 kaliber och hur får man 5.56 magasin att passar där? Efter en del hjälp av vänner hittar vi lösningen att fästa ditt ett metall stycke på bakre delen av magasinet så det fastnar i magwellet. Eftersom G&P's metal midcaps är gjorde i skitmetall gick det inte att svetsa, då tog vi istället "locktight" metall-lim och fäste på tre punkter, limmet har en styrka på 125 kilo per 1cm² så det borde hålla. Om ni vet hur en m14 håller sitt magasin så vet ni att det också finns en hake längst fram i magwellet, där fick vi jobba lite mer för att få en lösning. Men efter mycket grupplanden så kapade vi lite på haken så den tar i tidigare i magasinet samt slipade ned "matningshålet" på magasinet

Så här blev resultatet, kanske inte den bästa lösningen då det tar cirka en timme att göra ett magasin men den fungerar utomordentligt och håller riktigt bra, inget glapp och den matar bra.

----> Video in action http://youtu.be/CoGSJzVQsic <----

Bild
Bild

Fortsätter uppdatera när jag har kommit vidare, nästa sak på listan är att göra metal-lådan som omringar gearboxen och ger stöd till pistolgreppet och kolven

Tack i förhand :D

Fabbriank
Inlägg: 61
Blev medlem: lör aug 18, 2012 12:28 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Fabbriank »

Fan va nice :D Ser fram emot slutresultatet :)

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Namboy »

Intressant projekt med en intressant bössa. Detta ska följas!
"We're surrounded. That simplifies things."

Dantheman
Inlägg: 194
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:05 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Dantheman »

Väldigt fräckt projekt.
Denna tråden skall stalkas! :)
Lycka till med resten.

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Stag »

Men varför har inte detta gjorts förut!

Sjukt intressant och annorlunda projekt! Ska följa detta med nagelbitande spänning :D
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen! kul att ni är intresserade att följa projektet :D

Now to businesses, har inte haft möjligthet att jobba på geväret på länge men nu är det sportlov och jag kan jobba och få klart en av de viktigaste delarna i bygget. När jag "designade" hur konstruktionen skulle se ut hamnade jag vid ett dilemma, hur fäster jag pistolgreppet till en synes träkolv? Jag och en kompis bollade ideer hur man kunde fästa den i gearboxen och andra krångliga lösningar tills jag kom på lösningen, varför ska gearboxen/slutstycket var den starka delen i bygget varför kan man inte göra kolven så stark som möjligt och bara låta vapnet vila i vapenkroppen än att bära upp den.
Trä är naturligtvis för svagt att bära upp vapnet och pistolgreppet (minimum kravet tycker jag är att kunna hålla hela vapnets tyngd i pistolgreppet) så vi tänke om man kunde göra en metallåda runt gearboxen som både håller pistolgreppet och kolven.

Problematiken steg dock hur vi skulle fästa "metallådan" i gearboxen/slutstycket, den orginella lösningen var att bara ha en metallåda runt motorhuset men då skulle den vara svag mot krafter neråt och uppåt.
Men efter en dels fundering förlängde vi sidorna på metallådan till hela längden av slutstycket. Jag kan tänka mig att beskrivningen kan vara svår att förstå så jag tog mig friheten att tillverka en prototyp i pizza-kartong

Bilder
Här kan man se metallådan samt ungefär var pistolgreppet kommer sitta, lådan är en aning för lång där bak så den kommer var lite kortare i den slutgiltiga versionen.

Bild

Monterad
Här är den monterad, notera att vägarna går ända fram och kommer sitta med en skruv längst fram och en där bak(ungefär ovanför avtryckaren),

Bild

Tack för mig, uppdaterar när jag kommer vidare med projektet.

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen
Ledsen att jag inte har uppdaterat men bygget har stött på 4 problem, men som tur är lösta nu :)

Batteri
Det första problemet vart jag skulle förvara batteriet, eftersom det är väldigt lite plats i geväret tänka jag först en lösning där batteriet satt i kolven. Detta skulle resultera att kolven inte blev vikbar och att rördimensionen skulle vara en aning tjockare och tunnare, sedan finns det knappt plats att dra sladdarna till främre delen av geväret och skulle ha svårt att få plats samt byte av batteriet. Då slog det mig att jag använder RS pistolgrepp som är ihåliga för att spara vikt samt förvara saker. Jag tänka då dra sladdarna ner till greppet och använda mig av ett litet 7.4 Lipo batteri som kan bytas snabbt vid behov, lösningen är också väldigt praktiskt då jag inte behöver dra sladdar mer än ett par centimer under motorn.

--> Batteriet http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Pistolgreppet

På min förra post demonstrerade jag med pizza-kartong ungefär vart pistolgreppet skulle hamna, det jag inte tänkte på när jag köpte greppet var att på AR-15 fortsätter pistolgreppet en bit på slutstycket och monteras inte som här, på en platt yta. Detta gör hållning obekväm och trångt, sedan är AR-15 grepp väldigt små i jämförelse, greppet är mycket mindre än bredden av slutstycket och sitter en aning för långt fram. Efter en del letande efter andra vapenplattformar som har ett liknande pistolgrepp upptäckte jag hur simpelt ett AK grepp sitter fast i jämförelse med AR-15, här behövs det i princip bara en fyrkantigt hål på metallådan och i jämnförslese med AR-15 greppet skulle jag behöva jobba ett antal timmar för att sätta fast det ordentligt. Ett orginal AK grepp ser till synes inte så likt Mini-14 grepp men trots med personliga åsikter så beslutade jag mig att ett Magpul MOE duger, den har också en praktisk lucka i bottnen som förenklar batteri byte.

Greppet är också ganska mycket större och passar bredden mycket bättre än AR-15 greppet, greppet monteras också precis som här på en flat yta och har därför mycket skönare grepp än vad ett AR-15 grepp skulle ha i samma situation. Den enda nackdelen är väl priset men fördelarna väger upp det

--> Pistolgrepp http://www.midway.se/epages/MidwaySveri ... cts/273241&
--> Monteringsskruv http://www.midway.se/epages/MidwaySveri ... cts/815264&

Kolven

Eftersom batteriet sitter nu i pistolgreppet så tänkte jag också göra kolven funktionsduglig men frågan är hur jag gör kolven vikbar? Efter en kvälls googlande så hittade jag färdiga gångjärn som bara att skruva fast där bak, efter ha mejlat olika återförsäljare för att hitta den mest kompakta lösningen så inte monteringsplattan sticker utanför geväret så tror jag ha hittat den perfekta för bygget.

--> gångjärn http://elitetacticaladvantage.com/xcart ... ctid=17623

Bra och enkel lösning då jag bara behöver för min del borra två hål i stålådan för att montera den, till skillnad från vad man ska göra så kommer jag montera den stora biten mot vapnet och den lilla mot kolvenröret. Nackdelen är väl priset här också men det här är den enda fungerade bra lösning som finns så jag får öppna plånboken lite mera.

Motorcage

Om ni tittar noga på mina bilder från förra inlägget sticker det ut rätt mycket bakom pistolgreppet, på den riktiga upplagan så finns det inget sådant. Detta har varit ett stort problem från början och jag har inte haft någon egentlig lösning på det förens idag. Upptäckte att på andra v7 lådor sitter det en short-type motor, men på G&P sitter den en long-type, efter har undersökt andra v7 gearboxar på google så har dessa en annan motorcage som gör den mer kompakt. Efter en del mätningar så kan jag minska 3cm på metallådans längd och på så sätt göra den väldigt lik den riktiga upplagan!

--> Kortare motorcage http://www.pcb-airsoft.com/WebRoot/PCB/ ... 0752_2.jpg

Tog en bild på vart exakt pistolgreppet kommer hamna, notera att jag använder AR-15 greppet då jag inte har fått hem Magpul greppet än

Bild

Framtiden

Kommer beställa de flesta saker snarligen men kommer antagligen att få vänta till en månad till för att finansiera alla saker, till dess står det stilla då det inte är lönt att bygga metallådan innan jag alla måtten som behövs. Blev väldigt lång text nu men hoppas in uppskattar det och kom ihåg att jag kommer inte ge upp förens jag har en Airsoft Mini-14 i mina händer :D

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Blir bara ett kort inlägg idag, efter att ha funktionstestat främst magasinen för hur de matar och tidiga förslitningsskador. Upptäckte jag hur haspen som håller kulorna inte höll för kulornas tryck, för att vara mer exakt plasten som ligger ovanför haspen. Jag var tvungen att slippa ned överdelen av magasinet och nu verkar det ha konsekvenser, men det gör inget. 2mm stål platta att en massa lim löste problemet och är antaglien starkare än det var original :D

Förutom med funkar magasinen skitbra, har laddat om säkert 100 gånger och ser inga direkt större förslitningsskador på de utsatta delarna, kan hålla upp hela vapnets tyngd i magasinet utan att den rör sig det minsta.

Delarna till vapnet är på väg och är snart hemma, dock bara motorhuset då jag var "tvungen" att köpa en pistol eftersom det var så billigt :lol:
Provade också att slänga in slutstycket i den gamla kolven och ladda in magasinet, ser riktigt coolt ut om jag får säga så själv och insperar mig ännu mer att fortsätta så fort jag kan :D


Bild

Användarvisningsbild
Limpovicz
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:43 pm
Aktiv sedan: 2011
Ort: Österåker

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Limpovicz »

Jag har visslat på gamla A-team temat hela dagen nu tack vare den här tråden.
väntar med spänning på resultatet
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

Dimage
Inlägg: 77
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:45 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Dimage »

Jag förväntar mej att du klär dej lika när byssen är klar...
Bild

Skriv svar