Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Bilder på airsoftvapen.
700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Liten uppdate nu :)

Jag har monterat på "rördelen" på den vikbara gångjärnet, eftersom gångjärnet är gjort för 10-32 skruvar så behövdes det lite modifiering för att få ned m5 skruvar eller rättare sagt m5 skruvskallen. Jag tog då en skruvdragare och spännde fast skruven på den, jag slipade då ner skruvskallen mot en vanlig metallfil tills den gick ner utan problem i hålen, men även längden på skruven behövde justeras. Eftersom gängingen döljs av svetsfogen måste skruvlängden vara exakt, varken för lite eller för mycket, ingen matematik användes här utan jag provade mig fram bara till jag hade två perfeka skruvar.

Skruvarna som håller fast gångjärnet är dock fortfarande för stora, jag försökte slipa ner dem vilket funkade typ men blir väldigt tight och kan skada metallen vid bruk, jag har iafall beställt 10 skruvar i 10-32 gänga vilket kostade 110 kr med frakt ;) Köpte både nersäkta och knappnål skallhuvud, får se vilken jag slutligen använder det viktigaste är att det är kompakt.

När gångjärnet var på blev det även uppenbart att bakdelen av metalådan blev lite sne när vi svetsade den, jag slipade ner den lite men problem korrekteras genom en liten shim under gångjärnet, inget som syns vilket fall.

Här är lite posing bilder under den lilla stunden vapnet var monterat igår

Här med kolven vikt

Bild

Kolven inte vikt, notera hur långt röret är, är fortfarande lite osäker på hur lång kolven ska vara

Bild

Bild


Framtidsutsikter

Antar att jag ska börja med själva axeldelen av kolven, är dock fortfarande lite osäker på hur, ska undersöka lite olika alternativ vilket fall.

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Mindre uppdate nu :)

Har fortsatt fila på kolven och resultatet börjar bli lovande ut, den är dock fortfarande för stor på vissa delar men det stora hela börjar bli klart. Jag har även lagt ner arbete på hur jag ska fästa kolven på röret, på den riktiga sitter det även en fyrkant på slutet av röret som kolven siter fast i, jag beslutade att göra samma sak. Jag skaffade mig en balk i lämplig storlek och bad min vän svetsa fast det på kolvröret, balkens uppgift är att agera som en väg mot axeldelen så den inte viker sig inåt vid användning. Axeldelen kommer sättas fast genom att borra ett hål genom både axeldelen samt röret och sätta en bult rätt igenom allt, frågan var då vilken sorts bult jag skulle använda. Förutom att fästa kolven så har bulten även en estetisk uppgift, en vanligt maskinskruv och en mutter på andra sidan skulle inte jag tycka är speciellt vackert. Jakten var nu igång att hitta en bult samt mutter som såg trevligt ut för ögat, men hålet bulten ska gå igenom kommer vara väldigt tight tänkte jag en vanlig bult skulle vara svårt att få in och ut. Jag började då leta efter bultar som inte är gängade, allstå någon sorts pushpin då den ska bara vara som en spärr för axeldelen, efter en del googlingar hittade jag en bult med perfekta mått.

Bild Bild

Förutom axeldelen har jag även tänkt mycket på magasinen jag använder för nuvarande, på ruger mini 14 så har magasinbrunnen en distinkt lutning som gör att magasinen lutar framåt. Mitt nuvarande magasin ligger platt mot magasinbrunnen och gör hela väldigt rakt och lutningen sker bara genom själva magasinet. Sedan är mitt nuvarande magasin ett 30rnd magasin, även om det finns till ruger så tycker jag den kortare 20rnd magasinet är mycket snyggare till geväret. Men det är nu problemen börja komma, rugers 20rnd magasin är böjt, vanliga 20rnd stanag magasin är raka och liknar inte alls rugers variant. Att få ett böjt stanag magasin är inget problem, bara kapa av ett 30rnds och använda den undre delen, problemet är själva insidan då det inte finns böjda korta magasin så får inte midcap insidan inte plats i metallskalet. Efter timmar av googling av andra magasin än vanliga stannag alternativt andra interna magasindelar så var jag inte närmare svaret. Jag tittade på en skiss av ett vanligt 30rnd midcap och upptäckte att jag kanske bara kan förkorta själva insidan tillsammans med metallskalet, jag tänker då kapa insidan av magasinet och sedan limma ihop den övre delen och därmed få en kortare variant av magasinet med böjningen som jag så desperat behöver. Jag är dock fortfarande lite osäker på om plastlim håller för fjädertrycket men jag tror jag löser det på ett bra sätt

Ungefär här tänkte jag kapa magasinet så jag får hela böjningen till min fördel

Bild

Ifall allt fungerar kommer magasinet sitta ungefär här på geväret

Bild

Slutligen har jag bilder på fyrkanten jag tidigare pratade om samt kolven jag fortfarande håller på att fila på

Bild

Bild

Skulle vara kul att höra lite feedback om magasinen, är jag helt galen eller tror ni det kommer funka? :lol: Jag är ganska säker på att det kommer fungera iafall, hoppas jag :?

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen, dags igen för en ny uppdate :D

Hämta bulten på posten inom två arbetsdagar som jag tyckte var väldigt snabbt, dock kostade paketet 200kr att lösa ut, 170 för frakt och hantering och 30 kr för innehållet :lol: Efter att ha visuellt inspekterat bultarna till vilken längd funkar bäst samt att konstatera att saxpinnen var alldeles för liten för bulten, (ungefär lika stor som en nål) så beslutade jag mig att borra hålet. Efter en aningens krånglig borrning med en tving, en rörtång samt fyra händer så var hålet färdigt, slog i bulten och kan gladligen konstatera att det glappar absolut ingenting framåt, dock lite bakåt. Hålet på bulten där saxpinnen skulle ha gått igenom är vekligen i perfekt läge, dock behövs det inte då hålet är så tight att bulten sitter i av sig själv, dock vill jag ändå ha en låssprint för estitisk andledning.

Känslan att ha kolven nästan färdig är nästan euforisk, efter flera månader med bara ett halvt gevär som man kan bara göra libanonrensningar med så var det kul att äntligen sikta med geväret ordentligt, men jag kunde även konstatera vissa saker nu när kolven är på. Geväret är tungt! Har inte tillgång till våg men det känns lika tung som min ak5c och sikta en längre stund är ganska tröttsamt, men vikten är dock lyckligtvis ganska fördelat till skillnad ifrån när jag fick den original, då var den väldigt framtung. Sedan är själva designen av kolven, tror det eller ej men så frukansvärt skön är den inte att sikta med :lol: Kolven är bokstavligen en metallplatta på en pinna utan som någon ergonomisk tanke hur som helst, inte speciellt obekväm en kortare stund, men ju längre tiden går desto mer gräver sig kolven ner sig i axlen. Det är dock en replika av vapnet så jag kan inte klaga direkt :lol:

Alla bilder hittills har bara varit på vapnet, men nu när kolven är på plats tänkte jag bjuda på lite bilder när jag siktar med den, för att få någon slags skala hur stort/litet geväret är. Enjoy

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Nu har det hänt lite iafall de senaste dagarna :)

Jag har den senaste tiden fokuserat på att göra kolven klar, när den är klar kan man lacka den mattsvart vilket kommer göra att vapnet ser mer komplett ut än nu. Ett av problem med axeldelen jag har haft är att den wobblar, på den riktiga förlagan ska man kunna vika undan axeldelen men mekanismen för att göra detta skulle bli för svårt och antagligen också wobbla lite, jag tog då beslutet att svetsa på kolven stum på pinnen. Bulten sitter dock kvar av estetiska anledningar men jag har bränt mina broar att göra axeldelen vikbar, dock är jag nöjd med beslutet.

Kolven har också varit lite sned sedan svetsningen, för att korrektera detta har jag spacklat hela baksidan ett antal gånger för att få den platt mot axlen, spacklet är också lite mjukare än 2mm plåt.

Bild

Halvtimme senare

Bild



Axeldelen behöver också rundas av lite innan den är klar, den var ganska raka kanter innan jag rundade av den.


Bild


Den verkliga förlagan av mini-14 har också en del hål på kolven som till mitt förstånd inte har en aning om varför, vilket fall ska jag också ha sådanna på kolven och började märka ut hålen som skulle borras.

Bild

Bild



Jag har också börjat lite smått med det interna arbetet, fick mitt paket av lite olika trimdelar igår och monterade ihop en del av det. Prometheus highspeed gears, shs pistong och en element springguide. Motorn väntade jag med tills jag får det nya batteriet samt mosfeten, men genom att bara byta fjäder och kuggar märker jag hur mycket skillnad det gör i respons. Resultatet blev förvånadsvärt bra :D Jädra vad den går, fast motorn är ganska dålig och det bara är ett 7.4 lipo. Är väldigt exalterad över hur den kommer gå med en riktigt hightourqe motor samt 11.1 lipo, nu är det visseligen trigger repsons jag är ute efter men snabbare auto det är snabbare trigger repsons.

Gammla kuggar och utan mosfet https://www.youtube.com/watch?v=a3j6Wgylzes

Nya kuggar och en simpel mosfet samma batteri https://www.youtube.com/watch?v=lpXUWcduTlM

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Hej igen

Nu har jag jobbat mycket med metallådan och göra den klar för lackering. Som ni kanske kommer ihåg fattas det en del väggar på metallåda t.ex den ovanför motorn, den ska ju såklart döljas. Arbetet började med att hitta den försvunna plåtbiten jag använde mig av för att bygga metallådan, dock när den var funnen kunde svetsningen börja :lol:

Det första som skulle svetsas var undersidan av lådan, förut kunde man kolla rätt upp till gearboxen underifrån, på den riktiga är det meningen att trä ska dölja den delen, detta är dock omöjligt utan att offra hållbarheten i metallådan. Att svetsa på två som flikar kan vara svårt, jag kom på då att man kunde svetsa på ett helt metallstycke underifrån och skära ut den man vill ha bort. Sagt och gjort svetsades den på, skarven imellan blev även egensvetsad så inget spår av någon skarv kan synas. Hålet skars ut med en vinkelslip för grovjobbet och små filade för det absolut sista,

Den andra delen som skulle svetsas på är ovansidan, plattan som döljer motorn. Inga större problem här, det behövdes dock en hel del grovslipning för att få bort alla svetsloppor och skit som fastnar på metallen.

Dock hände något vilket kanske inte är så förvånadsvärt under svetsningen, lådan böjde sig lite under svetsningen. Detta resulterar att vaggan där gearboxen ligger i är 2mm smalare, detta är dock inget dåligt som jag då upptäckte. Jag har tidigare i tråden nämt att jag var tvungen att limma fast en 2mm distans på magwellet för att metallådan skulle sitta riktigt, nu kunde jag plocka bort den och metallådan är då 2mm mindre i ena kanten vilket kommer göra stor skillnad med tanke på hur tunnt träkolven kommer vara på utsidan. Behövde dock fila ganska mycket för att gearboxen återigen skulle passa i metallådan, mycket småfil här och där, sladdarna tog lite stryk över att konstant blivit knuggad av vass metall, de ska i vilket fall bytas ändå ;)

Både kolven och metallådan är ute i garaget och torkar spacklet som jag lade på tidigare idag men kolven är mer eller mindre klar att bli lackerad.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Spackel, spackel och mer spackel :) Denna fina smet är vad som har hänt de senaste dagarna.

Efter svetsningen och slipningen blir ytan ganska trubbig, speciellt där vinkelslipen har tagit, genom att fylla igen dessa små hål kommer den se mycket bättre ut när man väl lackerar den svart. Metallådan hade en del skarvar att spackla igen vilket bara var att smeta på, fick dock vara försiktig runt hålen så jag inte fyller igen dessa. Kolvfästet behövdes också centreras, metallplattan bak blev lite skev under svetsningen och får därmed kolven att luta lite. Fixade detta tidigare genom små brickor men misstänker starkt att spackla igen det rakt ifrån början är en bättre lösning. Kolven blev faktiskt väldigt rak under svetsningen vilket är mycket bra.

Kolven eller mer exakt axeldelen behövdes en hel del spackel, för det första är platten lite sne mot axlen. Plåten börjar bli väldigt tunn efter slipningen och tyckte därför att spackel är en bättre lösning. Använde kemisktmetall som grund och avslutade med lite fin spackel. Svetsfogen vid vid kolven behövdes också spackla igen, den var inte speciellt vacker men nu ser den mycket bättre ut. Spackla är dock inte det enda jag har gjort på kolven, utan en hel del slipning har jag fått göra.

Att kanterna vid axeldelen är helt raka är har varit väldigt viktigt för att kolven ska se korrekt ut. Tidigare var även nivån av kanten lite vågig vilket gjorde att hela axeldelen såg sne ut, vilket inte är fallet. Att få båda sidorna i sama nivå har varit en utmaning, eftersom axeldelen lutar lite inåt vilket försvårar arbetet. En hedlig plattfil fixade jobbet och lite tålamod, det mesta av slipningen skedde dock med en slipmaskin då det är så extremt tråkigt att slipa mycket för hand.

Spackel

Bild

Mer spackel

Bild

Mycket bättre än svetsfogen

Bild

Random spackel

Bild

Bild

Nu är den rak och fin

Bild

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av Marcules »

Riktigt coolt projekt. Ska bli kul att se den färdig. Hur långt har du kvar ungefär?
-:Skogsfrisk:-

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Finns lite små grejer här och där, men i princip bara tillverka träkolven så är den klar. Tog någon vecka att göra prototyp kolven så kanske något mer på den riktiga. Väntar bara på gasblocket innan jag kan börja med träet, möjligtvis front kornet men det väntar jag nog på efter allt är klart. :D

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Inlägg av 700mb »

Wohoo, jag lurade systemet :lol:

Genom att "hyra" en amrikansk adress som sedan skickar paketet till mig kunde jag komma runt de restriktioner Usa har för att skicka vapendelar internationellt.
Jag har också äntligen fått svar av den amrikanska gubben jag tidigare berättade skulle sälja ett gasblock, jag har vid det här lagret redan köpt ett gasblock men gubben hade någonting jag också suktade efter. Ett original front korn ifrån en mini-14 580 seriers, lärd av mina tidigare misstag beställde jag kornet på momangen! Han hade också andra diverse saker jag behövde, ett original skruv till träkolven, den som sitter på sidan och håller vapnet i träet på den riktiga. Slutligen skruvar till gasblocket då den inte levereras med skruvar.

Träet är också beställt nu, maximal bredden man kunde få på plankan var 45mm, lite tight men jag hoppas den inte bryts under sågningen. Men jag slipper slipa ned flera mm iafall och besparar mig arbete på det om träet håller sågningen. Träet i fråga är Amerikanskt valnöt träd.

Jag har också slängt iväg en onödig pryl som sitter på en m14, selctor switchen och något annat onödigt jag inte vet vad den gör. Jag var lite rädd att det skulle göra att charging handle flög av eller nåt men den sitter stabilt och bra eftersom den hålls av en ring som följer pipans längd.

Bild



Bild

Här är resten av bilderna på gasblocket som är delvist monterad med lite random skruvar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Skriv svar