Projekt: CGA5P!

Bilder på airsoftvapen.
Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Hallå!

Jag tänkte dela med mig av mitt första airsoftprojekt. Målet är att bygga en replika av polisens,
CGA5P. Till en början hade jag tänkt använda mig av en G&G GF85 GS, men insåg snabbt att det blir lättare om jag bygger en på en GK5C istället. GF85:an får ligga tillsig och kommer så småningom att bli en CGA5P.

För att få detta vapen så bra som möjligt är jag tacksamma för all feedback.

Bilder kommer inom kort.
Senast redigerad av 1 Samlaren, redigerad totalt 0 gånger.

PerceptIon
Inlägg: 115
Blev medlem: tis jun 12, 2012 5:04 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av PerceptIon »

Bilder? Vad exakt är det du kommer göra med den? Är det en massa kapande och filande eller? Det här låter ju ganska coolt!

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Hej!

Det kommer absolut att kräva mycket arbete innan den bli klar. Eftersom att själva grunden är en GK5C så blir det absolut till att kapa, gänga samt tillverka en del delar.

Nu råkar jag ha turen att komma över en del delar till en AK5D som jag skall ha som grund, handskyddet, gasblocket, axelstöd
(den gjutna modellen), mysningsbroms mm. I övrigt skall jag modifiera originaldelarna som sitter på bössan.
Senast redigerad av 5 Samlaren, redigerad totalt 0 gång.

OlleBlue
Inlägg: 117
Blev medlem: lör jun 02, 2012 7:21 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av OlleBlue »

För kännedom så är det är det en ak5d påväg från g&g, och det är väl samma piplängd?

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Det stämmer! Problemet(för mig) är deras mynningsbroms inte har samma gänga(samt utseende) som originalet. Hade jag nu valt en sådan modell hade jag varit tvungen korta ner pipan ytterligare, för att sedan slå en ny gänga och då hade den blivit för kort. Är man nu nördig och måste ha originalet så får man får man stå sitt kast :)

Jag nu strippat bössan i molekyler och har lämnat in lådan för ormgravering av bokstäverna på höger sida, samt en fördjupning av de övriga på vänster sida. Eftersom att bössan kommer att få en lika stor omställare som på den vänstra sidan (som originalet) så skulle de täcka samtliga bokstäver. De gamla bokstäverna kommer att spacklas över.

Har ni något bra tipps på ett bra och hållbart spackel? Vad tror ni om kemisk metall? Samma spackel kommer även att användas
till att sätta igen öppningen där bolt releasen har suttit.

6 februari 2014, 18:15:

Nu har jag lyckats att få tag på ett handskydd med picatinny rail runt om. Enlig säljaren ifrån Finland skall den vara av märket brügger & thomet och
passa till AK5K(var lådan märkt med)

Planen blir då att den skall se ut så här när den
blir klar(eller så nära som möjligt).

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Då var det dags att lämna in pipan för att bli kapad och få en vänstergänga.

Sedan har jag tillverkat av två klackar uppe på lådan av kemistmetall. Jag kommer även att behöva svetsa lite i bakkant på själva bakre siktet.
Den skall sedan slipar så att den bakre över hörnet blir kantig (över kurs, kanske :oops: ) . Railen är också kapad och snyggas till.

Dantheman
Inlägg: 194
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:05 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Dantheman »

Verkar intressant! :)
är det "real steel" upper reciever eller?=)

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Yes, "real steel"! Tyvärr lite dåligt med utrustning för att tillverka klacken av riktigt stål, så det fick bli kemisk metall.

Det bakre siktet måste jag svetsa på en aning för att sedan slipa den 90 grader. Skall även svetsa på lite i framkant av siktet. Det skall nämligen sitta en metallbit i framkant på bakre siktet som
vinklar 45 grader mot railen.

Det blir bara mera jobb ju mer jag detaljstuderar original bilder :)


Haha, fick hämta pipan idag. Återkommer med bilder ikväll.

12 februari 2014, 00:47:

Pipan är nu hemma och till min stora glädje hade handskyddet ifrån Finland kommit med posten. Plockade lite snabbt ihop föra att se hur det ser ut.

Det som nu är kvar att modifiera (för utom det bakre siktet) är gasblocket ifrån en AK5D. Den skall få ett likvärdigt kornskydd som CGA5P hade. Tänkte använda mig av en del ifrån ett gasblock till en MP5:a (airsoft ) som jag sedan skall fästas på gasblocket.

13 februari 2014, 08:00:

Nästa utmaning blir att få fram ett till utseendet likvärdigt gasblock med kornskydd. Som jag har nämnt tidigare har jag kommit över ett gasblock
ifrån en "David". Där var tanken att limma på en
del ifrån ett annat vapen som skulle få utgör kornskydd. En annan tanke har varit att be någon
fräsa ett i aluminium eller göra en sandgjutning.

Samlaren
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jul 04, 2012 10:00 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Samlaren »

Projektet flyter sakta framåt. Har snyggat till lite på framfästet till railen och framdelen på railen. Sedan har CGA5P den äldre
modellen av bakre siktet, där det inte sticker ut så mycket bakåt som på en Cesar. Så det blev att ta fram sågen och kapa lite. Har även kapat innerpipan.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Projekt: CGA5P!

Inlägg av Bennybira »

F.Y.I
Uppers är licensbelagda här i sverige. även pipor.

Har haft en del trubbel med detta nyligen...

Skriv svar