Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Bilder på airsoftvapen.
Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Här fortsätter min tråd om att bygga in Lipo, Mosfet, och kretskortsbrytare i en Mp7:a

Den gamla tråden finns här: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 6&t=134185

En kort sammanfattning och introduktion:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är bössan i delar, samt det som från början var tänkt att byggas in.
Bild

Mosfet från Skepparn samt en kretskortsbrytare till Switch assy.
Bild

För att få plats med det batteri jag hade till hands klöv jag bössan och plockade ut diverse onödiga delar så som spärren som gör att man inte kan sätta in ett batteri om inte bössan står på "safe".
diverse kanter mm filades också ner för att skapa så mycket utrymme som möjligt.
Bild

Dock har planen att köra med detta batteri övergivits och nya, mindre batterier är beställda från http://www.Hobbyking.com.

Den tänkta placeringen av kretskortsbrytaren i ett nedplockat switch assy.
Bild

-------------------------------------------------------------------------------

Inom kort kommer en uppdatering med mer bilder och en komplett och fungerande bössa.
Samtliga bilder hittills finns att beskåda på: http://www.pixbox.se/alb_show_id1239972_page0.html

18 juni 2012, 12:55:

Så kommer då en liten uppdatering äntligen.

Jag har byggt klart swithassy med kretskortsbrytare.

Här är två Switchassyn bredvid varandra. Den högra är orörd och den vänstra är urfilar för att ge utrymme åt switchen.

Bild

knappen på plats i det filade spåret i switchen.
Bild

Även säkringshållaren får sig en liten modifiering för att lämna utrymme. Överst ligger en orörd del.

Bild

Som ni ser använder jag kontaktkilen för att trycka på knappen som i sin tur sitter limmar med bakstycket mot klotsen som normalt håller fast diverse kontaktbleck.
Bild

Dock visade det sig att avståndet mellan kilen och knappen blev för stort, så jag fick löda på en liten pinne på kilen.
Det är viktigt att längden på pinnen (eller avståndet mellan kilen och knappen) är precis lagom lång så att mekanismen som slår tillbaka kilen på semi fungerar.
Bild

Delarna i assy.
Bild

Och så här ser assyt ut efter modifieringen. Den tvinnade sladden går från knappen till Mosfetkretsen.
Bild

Bild

Bössan är nu provskjuten och allt funkar. Tror dock jag behöver löda på en ny längre pinne på kilen för avtryckaren är rätt trög på semi. En eller en halv millimeter till skulle nog räcka för att få den perfekt.

Det kommer jag ändra till nästa uppdatering då jag ändå ska riva isär prylarna och löda om sladdarna på mosfeten samt sätta i det nya batteriet som jag beställt.

Då kommer också en exakt uppgift på hur många bb/s den ger med 7.2/11.1 Lipo.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Har fått mina nya batterier nu och dom passar perfekt!
Dom passar även utan modefieringar. Men det är en klar fördel, med tanke på kontakter och sladdar, att plocka bort så mycket delar som möjligt i batteriutrymmet.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10868

Har börjat ta isär bossan för att göra klart de sista modefieringarna.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Bobba
Inlägg: 92
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:12 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Bobba »

Mycket fint att du har flyttat hit tråden :D Har följt ditt exempel å köpt mej lipo till rackarn nu, fast hitta ett nano-tech på 950mAh som va någon millimeter kortare så de ska prövas i min :mrgreen:

Vart har du gömt din mosfet? Har du den i batteri utrymmet med eller någon annan stans?

Kul att följa ditt bygge annars, ska bli kul att se hur de ser ut när allt är färdigt.

Mvh//Bobba
Drakon Yastreb

Juveltjuven
Inlägg: 135
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:22 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Juveltjuven »

Ge mig en.
Varje dag blir en airsoftare ledsen för att någon är elak mot honom/henne. Sätt detta i din signatur om du tycker att blomkål ser ut som små träd.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Mosfet får plats i utrymmet där säkringen normalt sitter.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Fick ett litet ryck idag och bestämde mig för att tillverka ett nytt pistonghuvud eftersom originalet från Well suger babianpung.

Originalet har för det första väldigt generösa toleranser, samt att ytan vilken gummiringen trycker mot blir skev när man drar ihop huvud mot pistong. Resultatet: den läcker som ett såll.
Nya O-ringar från momentum införskaffades och en bit plast satte jag i svarven.
Först var planen att svarva i aluminium, men pga materialbrist fick det bli plast, tror faktiskt det tillslut var det vettigaste valet.

Bild

Bild

Skapligt mycket tajtare och betydligt RUNDARE!!! :shock:

Bild

Den glider fint i cylindern och tätar riktigt bra när man trycker cylindern mot handen och sätter tryck på pistongen.
Det tog en bra stund att göra den, men absolut inga omöjligheter.
Bild

Om detta funkar bra nu gör jag nog ett par till och eventuellt även till V2-boxen, fast till dem finns iofs färdiga produkter som är rätt skapliga.

hoppas att kunna testa dom i en box inom kort.
Klurar även på att tillverka en nozzle med lite större yttermått, tror inte de som sitter i nu håller helt tätt.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Här kommer en rejäl slutspurt och målgång!!!

Till att börja med tillverkade jag för några dagar sedan en ny nozzle med anledning av att originalen SUGER!
Gav mig på detta lilla projekt och svarvade ut en liten hylsa med aningen större ytterdiameter. fick sedan sitta med kniv, filar och segelduk för att få form och passning att stämma.
Här är en bild på en standard (övre), samt min kopia på den(undre).
Bild

Det blev en liten förbättring, men inte helt tätt. en fundering är att svarva ett spår i cylinderhuvudet och lägga en O-ring där i, dock behövs en del specialprylar till svarven för att göra detta. Om någon vänlig själ nära Borås har en svarv med chuck för att svarva excentriska saker så hör gärna av er!

Vidare monterade jag ihop boxen med mitt nya egentillverkade pistonghuvud och nozzle.
Bild

Som jag tidigare gjort på min TM limmade jag fast cylinderhuvudet i cylindern för att vara säker på att den blir tät.
Bild
Bild

När suttit och svurit över kuggar och fjädrar en stund upptäckte jag något intressant.
Den lilla "vippan" som gör att Switch assyt slår av strömmen vid SEMI, hade ett väldigt fritt spel i sidled.
Detta medför att kuggkransen som drar tillbaka pistongen kan stöta i den högra kanten av "vippan" eftersom den hamnar för högt.
Såg slitage från detta fenomen på delarna från en annan box.
Så här ser delarna och ansatsen som skruven låser mot ut när dom är orörda:
Bild

Och här är efter att jag lagt en stund på ansatsen med en fil:
Bild

Om ni river i er box rekommenderar jag er att kontrollera detta och om "vippan" är för lös, fila ner den del ni ser på bilderna.
Ta det försiktigt när ni filar och prova er fram lite i taget. Skruven får INTE låsa "vippan" för då lär inte Semi/Auto fungera.

Testade ett annat fett denna gång. Underbar blå färg och rejält klippigt. Mycket bra vidhäftningsförmåga och smörjer fint.
Bild

När boxen var fix och färdig kunde jag komma till det riktigt intressanta, Kabeldragning.
Utrymme är det ju ont om gott om i en MP7 som bekant. Jag bestämde mig för att göra ett enda kablage hela vägen från batterikontakt till motor för att slippa problem med kontakter som råkar ryckas ur.
Bild

Dock skarvade jag på sladdar mot Mosfet-kretsen eftersom jag inte ville in och rota i Skepparns fina lödningar.
Som ni ser så är mina skarvar, som trots allt är ganska små, rätt stora i förhållande till Mosfetkretsen som Skepparn kletat ihop.
Hur fan bär sig karln åt? ;)

Bild

Elen framdragen till den plats Mosfeten ligger. Det vill säga där säkringen tidigare suttit.
Bild

Som den uppmärksamme redan sett kommer jag inte använda Deans, som annars är vanligt när man använder Lipo.
Utrymmet framför batteriet blev helt enkelt för litet.
Det finns tydligen någon slags "Micro Deans" som jag sett vid andra byggen, men jag har inte fått tag i några sånna så därför fick det bli dessa små trevliga stift istället. Det kan hända att jag i framtiden byter till en annan säkrare kontakt.
Bild

Bild

ORMBO!
Bild
Man får passa sig lite så man inte klämmer några sladdar när man sätter tillbaka fronten på bössan.

Målar jag batteriet svart så blir ombyggnationen nästan helt osynlig. Just så som jag ville ha det!
Bild

MP7 klon (well) med mosfet, Lipo, triggerswitch:
Bild
Bild

Tokyo Marui MP7 Helt standard i box och elsystem:
Bild
Bild


Här är en liten videosnutt där jag jämför bygget mot min TM Mp7

Första bössan, den med RP sikte är min TM. Den har ett rätt piggt batteri tycker jag.
Andra bössan är ju den lilla ombyggda gynnaren. :twisted:
På grund av att jag är mitt inne i en dunderförkylning låter jag bli att kommentera. Ni vet hur det låter när en kille är RIKTIGT förkyld! :(
http://youtu.be/QJO72NEDnhQ


Klart bättre respons i den med mosfet. Rofen är marginellt högre.
Den största skillnaden är nog trots att avtrycket som är grymt distinkt med kretskortsbrytaren.

Mina reflektioner kring bygget då.
Intressant plattform att bygga på där man får tänka lite själv. "Allt är inte redan gjort" är i alla fall min känsla.
Skulle jag göra det igen? Med en klon, Utan tvekan. Med min TM, Njaaa :| . Det bär mig emot att riva isär något som faktiskt fungerar så bra som den gör. Jag tror jag kommer låta den vara som den är.
Något som är lite tråkigt är att det är så svårt att få tag i uppgraderingsdelar till Mp7. på de flesta ställen är så gott som allt redan slut.


Stort tack till Skepparn, utan vars hjälp med Mosfet, kontakter och kretskortsbrytare detta aldrig blivit av.
samt till alla er som varit med och ställt frågor, kommit med idéer och allmän uppmuntran! :D

Första riktiga målet i Bananas MP7 har vi kommit fram till. Nu skall den provspelas och få bekänna färg. 8-)
Troligen kommer denna tråd leva vidare ytterligare ett tag när jag gör samma moddar, men även försöker uppgradera en gearbox på bästa vis i nästa Mp7:a som ligger på bänken. ;)

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Jahapp. I brist på annat att göra och i hopp om en smula sympati uppdaterar jag er om läget på min mp7:a

Jag har skjutit lite här hemma och lånade en chronograf.

Till min stora besvikelse kryper kulorna ur pipan med den föga imponerande hastigheten, 40m/s
Detta beror på dåligt konstruerat cylinderhuvud och dålig nozzle. Det läcker helt enkelt för mycket, och det är inte konsigt när det inte finns någon oring som tätar Runt nozzle.

Nästa steg blir att föröka svarva ett spår för o-ring i cylinderhuvudet, ringar är inköpta och beställda.
Ska göra ett nytt försök att tillverk en ny nozzle, denna gång i mässing som jag tänkt blankpolera för minimal luftförlust.

Det svåra är bara att allt är så förbannat småtigt, men det ska nog fixa sig.

Återkommer med bilder och mer info när jag kommit igång med tillverkningen.

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Fidde_
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 23, 2012 11:51 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Fidde_ »

En fundering jag har haft kring problemet med nozzlen är att minska innerdiametern någon millimeter när man gör en ny nozzle å svarva ett spår utanpå denna för att trä på en o-ring på, blir nog en jäkla tunn o-ring man får ha bara. De lilla luftflödet som skulle hindras iom minskningen av innerdiametern borde vara försumbar i jämförelse me den läckande skiten som sitter original :) .

//Fidde_
If it's stupid but it works, it isn't stupid. - Murphy's law of combat.

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Projekt: Mp7 Goes Bananas!

Inlägg av Droopfy »

Nu har jag inte måtten på nozzln i färskt minne, mn godset är nog maximalt 1,5 mm, vilket gör att det finns otroligt lite att spela på. Visserligen kan man kanske göra hålet genom nozzlen en aning mindre, men jag tror den strypningen får större effekt än man föreställer sig.

Hoppas kunna påbörja mina försök att gör om cylinderhuvudet och nozzle nu i veckan.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar