Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Exakt återskapande utifrån riktiga förebilder.
Guzzo
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 16, 2017 9:50 am

Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Guzzo »

Ja här kommer då min WIP impression av Hemvärnet.

Referensbilder:
http://www.forsvarsmakten.se/imagevault ... et_035.jpg

https://d1jj1vz90h0rrc.cloudfront.net/m ... /37460.jpg


http://scontent.cdninstagram.com/t51.28 ... %3D%3D.2.c

Här är då min impression, än är det en hel del som ska till:


https://imgur.com/a/Myl2Q
https://imgur.com/a/eRJio
https://imgur.com/a/1yc9h
https://imgur.com/a/1E3I7

Kit lista:

* Skyddsglasögon 04
* Hjälm 90
* Stridsväst 2000
* Uniform M/90
* G3-Magfickor Bundeswehr i vinyl, 50-tal
* Magficka 101 INC
* Ryggsäck LK35 (har jag för mig att den heter)
* Stridshandskar från Strike Systems
* Jalas kängor av okänd modell (Orkar inte med 90-kängorna och dess värdelösa skräpsulor. Den som använt 90-kängorna vet vad jag talar om)
* Classic Army SAR Taktik II ombyggd till AK4

Tanken är att AK4:an ska bli en AK4OR. Måste bara få tag i det mysiga Hensoldt-kikarsiktet först ;)
Och nej, jag tänker inte under några omständigheter kastrera/lobotomera AK4:an genom att fräsa bort de fasta riktmedlen, även om AK4B vore mer realistiskt och dessutom ett kul projekt att ta sig an. Det är för övrigt ett RS-handskydd som med mycket möda, svett och metallfil anpassats för att passa geväret.
Den som gjort samma sak vet att det är lite av en konstform i sig att få ett RS-handskydd att passa på en Airsoft-G3 (Classic Army/Tokyo Marui/Jing Gong), som Sir DFF så vackert har en guide för om man vill göra det själv här:
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... hp?t=29485

Som sagt mycket som ska till innan jag är riktigt nöjd. Är rätt så nöjd redan dock. Men det har inte varit lätt att jaga ner alla prylar.


Om någon annan har en HV-impression är ni välkomna att visa den. :)

Echo01
Inlägg: 47
Blev medlem: fre mar 22, 2013 7:05 pm

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Echo01 »

Fint. Är väl egentligen fickorna på stridsvästen som sticker i ögonen. Betänk dock att de där skyddsglasögonen inte är lämpliga att spela airsoft i.

Guzzo
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 16, 2017 9:50 am

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Guzzo »

Håller med där om fickorna. Tanken är att i framtiden ersätta dem med Snigel designs G3-magfickor som inte står ut fullt så mycket. Dessa inhandlades mestadels för att det var billigt som fasen och man var tvungen att köpa för minst 30 euro (samt praktiskt med två robusta fickor som passar mina mag, som dessutom gick att fästa på MOLLE-västen utan problem eller modifikationer vilket faktiskt överraskade mig då fickorna är från 50-talet, dvs långt innan MOLLE ens var påtänkt. Men likförbannat var dessa så gott som anpassade väldigt bra för MOLLE-systemet.
Ja se tyskar.... :roll: ) för att kunna checka ut på Zib-Militaria där även handguarden är köpt. Så det blev en handguard plus en likadan i reserv samt dessa två fickor för att uppnå den magiska 30 euro-gränsen. :)
Sen blev det ju såklart VAT-tillägg på det vilket drev upp totalpriset med runt 180 spänn, men det var inga problem så.

Ja, dessa glasögon är för impressionen och inget annat. På spel är det Bollé-goggles som gäller för min del. :)

EDIT: Läste nu på SoldF att Skyddsglasögon 04 tydligen ska vara ANSI Z87 certifierade, borde inte det betyda att de duger för Airsoft? Det är ju givetvis ljusår ifrån mina Bollé med STANAG 4296 V50 certifiering med skydd upp till 250 M/S, men de lär väl tåla BB's?
Dock skulle jag nog ändå aldrig spela med dem även om så vore fallet. De är helt enkelt för bulky och stora för att kunna sikta ordentligt med (glider runt när man lägger kinden mot kolven etc).

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Westesson »

Kan inte hålla med där, det må vara sacci som tagit fram stridsvästen och hela 2000 bärsystemet. Men fickorna är inte sydda av sacci, utan av den som lade lägsta budet för den upphandlingen. Så det är kronmärkta som gäller och inte saccimärkta. Men en bättre idé är att byta till snigelfickor (och du slipper då även köpa stöldgods) då det inte är ovanligt alls att fickorna byts ut, då originalfickorn är (enligt mig) kassa för ak4 magasin. Och när du ändå köper snigelfickor så köp även en snigeldumpficka.

Vad jag kan se så saknar du även bältesdelen till stridsvästen. Den är i två delar, en väst del och en bältesdel.

Du behöver även en flerbruksficka stor och en vattenflaska med tillhörande ficka. Och snigel säljer även vätskesystemet som används av försvaret.

Jag rekommendera också peltor skyddsglasögonen då knappt någon använder egeninköpta skyddsglasögon efter att vi fick ut peltor.

Du har även en pansarjacka, byt ut den till en vanlig m90 jacka. En gång i tiden var det "tufft, modernt" att ha pansarbyxorna som vanlig infanterist, men länge sedan jag såg det. Men pansarjackan har aldrig (vad jag vet) använts av infanteriet.

Att dom tyska fickorna passar på försvarets "molle" är inte konstigt och av två orsaker. Det är inte molle och banden på västen och hela 2000 systemet är 50mm breda, samma bredd som bältet till stridsbälte 304k och många andra stridsbälten och stridsselar. Så inte konstigt alls att det passar.

När det kommer till kängorna så är inte sulan dålig, den är framtagen för att passa en genomsnittlig nordisk fot. Men självklart så passar den inte för alla och det har varit problem med specifika batchar och att det har lämnats ut kängor vars bäst före datum har gått ut och borde ha kasserats. Men FMV verkar tycka att HV kan få ut gamla saker...

Ett annat tips med kolven om du får tag på ett kikarsikte är att bygga upp ett kindstöd med tejp och liggunderlag.

GIS
Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 02, 2017 8:09 pm

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av GIS »

Nja du behöver inte köpa stöldgods, fickorna till SV2k såldes i många år av recon.se samt om man köper kopian av SV2k så får man med dom fickorna.
Idag vet jag dock inte om recon säljer dom fortfarande. Kopian finns dock här(just nu slutsåld)
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... 0-od-18633


Pansarbyxorna används fortfarande flitigt av infanteriet. Jackan dock aldrig då den är kort, och man får in massa skit inkl ekorrar och hela granar innanför byxorna = obekvämt.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Westesson »

Men då är det ju bättre att köpa snigelfickor ist för fickor som inte säljs längre eller fickor som är kopior för airsoftare. Då snigelfickor används av både hemvärnare och fast anställda soldater.

GIS
Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 02, 2017 8:09 pm

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av GIS »

Ja så är det så klart :) allt handlar ju om vad man vill efterlikna :) Och säger din kompani chef nej till egna fickor, då kan du ju glömma snigel, då är det dom man får med västen som gäller.
Många chefer är tyvärr sådana där ute.

Guzzo
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 16, 2017 9:50 am

Re: Hemvärnet (HV/Swedish home guard) anno late 2000s

Inlägg av Guzzo »

GIS skrev:
fre sep 29, 2017 8:13 am
Magasinfickorna borde vara SACCIs egna dock för att vara rätt. om du skall köra på det som är utdelat till soldaterna, och en SS2k istället för en LK35. I övrigt är det bra, kängor och handskar får man använda privata.

Brillorna klarar en trätt eller två utan problem, not for war games är för att tillverkaren inte skall råka illa ut om dom används och det går fel. Jag hade dock aldrig själv selat i dom, då det finns bättre. och Skyddsglas M/04 är sedan länge bärande förbud på. Skyddsglas M/07 (har för mig det är 07) är det som gäller idag. och dom heter 3M Peltor Maxim Ballistic Tac Pack civilt. Finns även heltäckande fordonsbrillor. men kommer inte ihåg vad dom heter, kan kolla när jag packat upp efter Aurora.

Just det, byt ut kolven också mot en utan upphöjning, den har aldrig använts i FM, även våra AK4OR hade helt vanliga kolvar.
Här är glasögonen jag vanligen använder för spel: Bild
Bollé X800 med STANAG 2920 klassificering

Har även ett par andra med ännu bättre klassificering skyddsmässigt som jag dock väldigt sällan använder då dessa duger finfint för ändamålet.

Bältet till stridsvästen har jag letat efter rätt länge men ej lyckats hitta. Själva västen dom köptes kom enbart med oket. Eventuellt ska jag fixa ett 304K-stridsbälte. Mest för att jag vill kunna köra sent 80-tals gear med M/59:an med antingen AK5 eller AK4:an samt tidigt 90-tal.

Upphöjningen på kolven går att ta av om man känner att man inte vill ha den. I grunden är det en vanlig kolv. (Behåller den dock på då den är riktigt skön att spela med när man kör kikarsikte, i mitt fall ett Lunette Compact kikarsikte från Swiss Arms provisoriskt tills jag har Hensoldt-siktet. Dessutom så måste man i princip klistra på den när den är avplockad alternativt köpa extra klisterremsor likt den som kom med vapnet).
Men ur Impressionsynpunkt så bör den givetvis vara av. :)

Skriv svar