boreup uppgradering
boreup uppgradering
Tjo
tänkte uppgradera min G&P M16A4 som idag används som "Semi Sniper"
hade tänkt att försöka lägga mig runt 145-150m/s MAX
Och har läst lite att det finns något som heter Boreup till Nozzel & Pistong head. är det något som behövs ?
Har igentligen aldrig brytt mig om vad det är bra för, men tänkte att man kunde fråga innan jag sätter igång.
/N
tänkte uppgradera min G&P M16A4 som idag används som "Semi Sniper"
hade tänkt att försöka lägga mig runt 145-150m/s MAX
Och har läst lite att det finns något som heter Boreup till Nozzel & Pistong head. är det något som behövs ?
Har igentligen aldrig brytt mig om vad det är bra för, men tänkte att man kunde fråga innan jag sätter igång.
/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives
Re: boreup uppgradering
Det handlar om cylinder kontra pipvolym. Refererar vidare: http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=136
Det enkla svaret är att det beror på vilken längd på pipan du har.
Det enkla svaret är att det beror på vilken längd på pipan du har.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
Ja titta där den hade jag glömt bort totalt.....
Piplängd kommer att bli runt 570-590mm
har en 550 nu men det finns lite utrymme kvar i ljudämparen.
/N
Piplängd kommer att bli runt 570-590mm
har en 550 nu men det finns lite utrymme kvar i ljudämparen.
/N
-
Fråga: Varför skall du ha längre pipa än den du har nu? Skitlång pipa = Jättebra precision? Nä. En vanlig typ 0 cylinder (oportad) skall räcka till utan att du behöver Boreup. Mitt tips är att köra den piplägden du har, och köra med vanlig oportad cylinder.
Vad har du för pipa i, och diameter på den? Vad har du för fjäder i bössan? Ha du tätat hopupen?
Vad har du för pipa i, och diameter på den? Vad har du för fjäder i bössan? Ha du tätat hopupen?

Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
I ärlighetens namn är det inte bara volym det handlar om. Ju tyngre fjäder desto mer komprimeras luften och dessutom ökar läckaget. Därför kan man faktiskt behöva öka cylindervolymen efter uppgradering av fjädern även om man inte har bytt pipa.
Med det sagt anser jag BO vara olämpligt i de flesta fall. De tätar inte om fjädern inte är rejält tung och kräver en massa specialidelar. Det är bättre att korta pipan om man skulle få baksug. Ofta ger det bättre precision även om hastigheten sjunker något.
Med det sagt anser jag BO vara olämpligt i de flesta fall. De tätar inte om fjädern inte är rejält tung och kräver en massa specialidelar. Det är bättre att korta pipan om man skulle få baksug. Ofta ger det bättre precision även om hastigheten sjunker något.

Jag lyssar på vad ni säger.
@Sept längre pipa endast för att det finns plats. nu har jag en guarder 6.02 550mm och tycker att jag för för mycket pipstopp i den. Tänkte byta till 6.03 och då passa på att fylla ut "ljuddämparen"
allt annat är orginal i den.just nu cronar den väl ~125m/s men tycker inte att jag kommer så långt med den som jag skulle vilja. samt tycker att gearboxen låter som en symaskin. vill att den skall bli tystare.
Jobbigt att leka "Wannabe sniper" när gearboxejun hörs 1/2 vägs till Asien
Nästa steg blir då att köpa en bra hopup och gearbox internals. (även här clueless)
samt installara en Raptor Fet som jag har liggandes
så sådeles var BO bara början. Och någonstanns skall man börja.
/N
@Sept längre pipa endast för att det finns plats. nu har jag en guarder 6.02 550mm och tycker att jag för för mycket pipstopp i den. Tänkte byta till 6.03 och då passa på att fylla ut "ljuddämparen"
allt annat är orginal i den.just nu cronar den väl ~125m/s men tycker inte att jag kommer så långt med den som jag skulle vilja. samt tycker att gearboxen låter som en symaskin. vill att den skall bli tystare.
Jobbigt att leka "Wannabe sniper" när gearboxejun hörs 1/2 vägs till Asien

Nästa steg blir då att köpa en bra hopup och gearbox internals. (även här clueless)
samt installara en Raptor Fet som jag har liggandes
så sådeles var BO bara början. Och någonstanns skall man börja.
/N
-
Allright, då är jag med! Ökar du pipans innerdiameter, så ökar du därmed volymen (sjukt lite, men likväl ökar den) Jag persoligen hade inte kört på en 590mm pipa, men det är jag. Pipstopp? Vad kör du för kulor? Green devil är en riktig höjdare! En riktigt tät bössa ökar din utgångshastighet (förutsatt att den inte är helt 100% tät från början). Sen att den låter.. En AEG låter ju en del, men man kan ju använda sig utav ett "silent piston head" (aldrig använt) för att få ner ljudet lite.
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Jo klart en AEG låter 
men man kan ju alltid tysta den så mycket det går...
Kört med Green Devil, Guarder, JBU, SRC och alltid 0.28
Bio och inte Bio.
kommer inte ihåg vilka det var som bråkade. och det har inte hänt mer än 5-7 ggr förra sommaren så det är ju igentligen försumbart men det har hänt och det är det som retar mig lite.
/N

men man kan ju alltid tysta den så mycket det går...
Kört med Green Devil, Guarder, JBU, SRC och alltid 0.28
Bio och inte Bio.
kommer inte ihåg vilka det var som bråkade. och det har inte hänt mer än 5-7 ggr förra sommaren så det är ju igentligen försumbart men det har hänt och det är det som retar mig lite.
/N
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Dum fråga kanske men har du rengjort pipan ordentligt?
Silent head set gör ingen skillnad så det kan man hoppa över. Om du däremot går ner lite i piplängd och faktiskt låter ljuddämparen vara en ljuddämpare så förändras ljudbilden. Det blir inte nödvändigtvis tystare men definitivt svårare att riktningsbestämma om man står i den riktning vapnet riktas. Sen gör en noggrann shimning och uppsmörjning av boxen, samt inställning av motorskruven, en hel del för ljudet. Man kan även prova att byta motor mot en starkare eftersom en ansträngd motor gnäller mer.
Ett annat tips är att fylla hålrum och, om plats finnes, utrymmet runt boxen, med ljuddämpande material. En AEG kan utgöra en rejäl resonanslåda,
Silent head set gör ingen skillnad så det kan man hoppa över. Om du däremot går ner lite i piplängd och faktiskt låter ljuddämparen vara en ljuddämpare så förändras ljudbilden. Det blir inte nödvändigtvis tystare men definitivt svårare att riktningsbestämma om man står i den riktning vapnet riktas. Sen gör en noggrann shimning och uppsmörjning av boxen, samt inställning av motorskruven, en hel del för ljudet. Man kan även prova att byta motor mot en starkare eftersom en ansträngd motor gnäller mer.
Ett annat tips är att fylla hålrum och, om plats finnes, utrymmet runt boxen, med ljuddämpande material. En AEG kan utgöra en rejäl resonanslåda,

Twist
tycker det var dummt att fråga, så jag springer och gömmer mig i ett hörn
Har faktist inte tänkt på det skall man smörja upp den oxå ?
har klurat lite på att försöka tysta den med dämp mattor/film...
men finns det inte visa typer av gear som är tystare ?
snedskurna ? Har förm mig att jag läste det på det gamla forumet.
för det borde väl vara som på en normal växellåda i en bil rakskurna drev låter ju fan....
Bara fråga vilken Willys ägare som helst vid 50 låter det som om lådan är på väg att lämna bilen
/N
tycker det var dummt att fråga, så jag springer och gömmer mig i ett hörn

Har faktist inte tänkt på det skall man smörja upp den oxå ?
har klurat lite på att försöka tysta den med dämp mattor/film...
men finns det inte visa typer av gear som är tystare ?
snedskurna ? Har förm mig att jag läste det på det gamla forumet.
för det borde väl vara som på en normal växellåda i en bil rakskurna drev låter ju fan....
Bara fråga vilken Willys ägare som helst vid 50 låter det som om lådan är på väg att lämna bilen

/N