Grön laser ok?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Armyofme

Grön laser ok?

Inlägg av Armyofme »

Hallo!
Jag har läst runt en del om lasrar och förstått att grön kan vara värre för ögonen om man har oturen att bli lyst där.
Nu är det så att jag skaffade en grön som ska vara "safe" men blev orolig igen igår när jag lirade på vapenbutikens bana och en spelare påpekade att grön kan vara skadlig.

Hur är det med detta egentligen? Nu använder jag den inte alls, finns det vissa som är säkra? Eller är det bara bs?

Xelley

Re: Grön laser ok?

Inlägg av Xelley »

Så vitt jag vet så har det inte med färgen att göra utan styrkan på lasern.. Vilka toleransnivåer som är tillåtna har jag ingen som helst koll på. Men jag har aldrig hört att färgen skall vara mer skadlig.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

ADAM

Inlägg av ADAM »

Jag har valt att endast tillåta lasrar på max 5mW och så vitt jag vet finns dessa endast i rött.
Ja, det finns sajter som säljer gröna lasrar som de påstår ska ligga på max 5mW men jag tvivlar lite på det de säger eftersom de lasrarna "känns" kraftigare. Det kan vara en illusion men jag skulle inte vilja få en sådan i ögat iallafall.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Armyofme

Inlägg av Armyofme »

Taget, tills vidare bara röd laser på din bana iallafall :)

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Tog reda på en massa information för en tid sedan då jag blev sugen på att köpa en Spyder Arctic, dvs en otroligt kraftig laserpekare (tänk flaregun med minimal risk för skogsbrand) men kom fram till med hjälp av olika källor att det var olagligt.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att lasrar upp till 5mW är "säkra" på grund av att ögats blinkreflex hinner reagera innan man riskerar skador. (Men det går att skada sig själv och andra med det mesta om man beter sig tillräckligt dumt åt) Om jag inte minns helt fel finns är även lasrar över 5mW inte tillåtna att inneha heller. Tror jag läst att grön laser är tillåten men att minsta effekten för att uppnå grönt ljus ligger farligt nära gränsen.

Har säkert helt fel eftersom jag läste väldigt mycket på flashback och andra tvivelaktiga forum :Pe
Lgt. Skalptagare

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Grön upplevs som starkare eftersom grönt är den färg ögat ser bäst. De är dock inte farligare för det eftersom det är energin och inte upplevelsen av den som skadar.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Lazt

Inlägg av Lazt »

Precis, och oftast är röda <5mW just för det är så stor tillverkningsvolym på dessa, medans gröna är lite ovanligare och dyrare och görs på annat sätt, så man kan köra dem hetare och därmed ta ännu mer betalt.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Prospero

Inlägg av Prospero »

Hej det var vi som pratade igår på vapenbutiken.
Prata med en kille som heter Purvins han förklarade detta för mig på ett bättre sätt men det följde linjen som Twist tangerade här ovan...
Visar det sig nu att lasern är ofarlig vill jag oxå köpa grön laser... Låter ju nästan miljövänligt
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Achilles

Inlägg av Achilles »

Att dom har 94 meter i Staterna kan nog också bero på att det är stämningsansökningarnas förlovade hemland.
Där varnas det ju för allt från att inte äta upp diskmedelsförpackningen till att inte stoppa colaburkar i munnen.

Nyligen fick en kvinna ut 300.000 dollar i en stämning mot arbetsgivaren då dom inte stoppat henne från att köra full från en firmafest. Dom hade erbjudit taxi men det hjälpte tydligen inte.

http://www.realpolice.net/articles/funn ... suits.html

Så med andra ord så är det nog en " Better safe then sorry " approach angående lasern.

NOTERA: Jag har ingen avsikt att rättfärdiga felaktig laseranvändning med detta inlägg. Man skall vara försiktig och följa regler och riktlinjer som är satta. Jag är heller ingen expert utan spekulerade bara i det specifika säkerhetsavståndets uppkomst
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Whopper

Inlägg av Whopper »

Gillar inte laser alls, vill inte ha någon form av laser i mina ögon, ögonen är ju inte som att bryta ett ben eller få sår, det påverkar ju en resten av livet på ett riktigt dåligt sätt. Har sett massor på forum skryta om hur starka lasrarna är när dom ska sälja dom i samma veva som det står perfekt för airsoft och paintball... har även sett videos där det visas att lasrar som är långt över säkerhetsnivån säljs i affärer för airsoft och paintball, det var i usa dock, men om man handlar utomlands så får man ju hem en sån i såfall.

från wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Laser#S.C3 ... etsklasser

Klass 1 Effekten är låg och orsakar inte ögonskador.
Klass 1M Orsakar inga skador om strålen inte samlas med hjälp av optik.
Klass 2 Synlig laser som förmår ögat att blinka innan skador uppkommer.
Klass 2M Synlig spridd laser som kan skada ögat om strålen samlas optiskt.
Klass 3R Gränsfall för vad som skadar ögat. Laserstrålar som tillfälligt träffar ögat ger inga skador.
Klass 3B Laserstrålen får inte träffa ögat, reflekterat ljus kan potentiellt skada ögat (speciellt från en spegel eller liknande). Kan även skada hud. (5mW+)
Klass 4 Både reflekterat ljus och tillfällig exponering är farligt för ögat. Kan även skada hud och orsaka brand.

På 3B står det 5mW+ vilket borde vara från och över 5mW... och 3R är ju inte säker.

Det går inte stämma usas militär för övrigt.

Skriv svar