Byta flamdämpare.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
poppop

Byta flamdämpare.

Inlägg av poppop »

Hej, hade tänkt att införskaffa mig en ny flamdämpare till min Magpul CQB M4. först å främst, någon som vet vilken gänga det är ? Antar att det är -14mm som gäller.
Sen är stora frågan, hur får jag av fanskapet ? Det finns ingen liten "pin" som på andra flamdämpare. Är det så illa att det finns en sån där tennring som man måste smälta bort?

Kocken149

Re: Byta flamdämpare.

Inlägg av Kocken149 »

Kan vara limmad, prova värma rikligt med värmepicka och använd lite milt våld.

veduren

Inlägg av veduren »

Prova så du skruvar åt rätt håll också, det är vänstergänga (motsatsen till vanlig gänga) på de flesta flamdämpare (iallafall mig veteligen).

Hugin

Inlägg av Hugin »

14mm medsols har jag på min Magpul CQB M4 på min andra är det 14mm motsol, köpte en adapter så jag kan ha mina andra tillbehör på den som har medsolsgäng.
Bra att ha det i bakhuvudet när du köper tillbehör vilket håll den ska gängas, många tillbehör har nämligen motsol. då detta tycks vara det vanligaste. Min avatarbild ser du CQB:en och den har en annan flammis på sig ;)

På CQB.en va det lite knöl att få av den eftersom dom drapp i massa gänglåsning, men värmer du försiktigt upp den lite så går det säkert lättare. Kolla också först så den inte har en liten skruvlåsning som förhindrar att den snurrar av, för det är det på min M16! Det sitter en liten liten j***a in6 skruv som håller den på plats så missar du den kan gängorna gå åt fanders och själva skruven i sig.

Lycka till med skruvandet
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

poppop

Inlägg av poppop »

Tack för svar folk. hur ska man tolka hur den är gängad ? när man skruvar på flamdämparn så skruvar man moturs, alltså en -gänga? för man skruvar ju av den medurs,men det är hur man skruvar på den som man ska gå efter ? Kanske dum fråga, men kan va bra att va säker. En sån där liten in6 skruv har jag letat febrilt efter, eftersom de finns en sån på min g36.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Finns oftast en liten stoppskruv på flamdämparna. Insexnyckel 1,5mm passar där. Skruva ut den innan du skruvar av flamdämpare, annars sabbar du gängan.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Hugin

Inlägg av Hugin »

Man tolkar gängans gång hur den skruvas in, om jag inte minns helt tokigt från skoltiden!

Håller du bössan raktfraför dig så pipan pekar i taket ska du om det är med urs vrida flammisen moturs rotation höger.
Hänger du med?

19 december 2012, 14:16:

Är det en sådan Magpul CQB M4 som jag har så fanns det inte heller någon in6 skruv, kollade också efter en innan jag började mecka. men va mycket gänglåsning så det gick gött trögt innan den släppte.

Köpte den som är på bilden på Frysen, och den levererades helsvart, liten förändring skedde sedan i hemmets lugna vrå...

19 december 2012, 14:22:

Du vrider den så för att få av den på en medsols gänga, kanske är bäst att tillägga det.
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

poppop

Inlägg av poppop »

okej tack! Jo jag tror jag hänger med :) Exakt, om det är denna du menar : http://frysenairsoft.se/produkt.php?vie ... item=16727 .
Nu återstår bara att försöka fixa fram en värmekälla för uppvärming. en plattång eller spisen kanske inte är det bästa alternativen :)

Hugin

Inlägg av Hugin »

Yes så såg den ut när jag köpte den, nu ser den ut som min avatar bild, ingen in6 och 14mm medurs gänga är det på den.

jag stoppade igenom en mindre skruvmejsel i flammisen och tog i lite, så släppte den, men polarns släpper den inte på utan där är värming som gäller, möjligen fungerar en hårtork att få upp tempen med, plattång eller ugnen är nog mindre bra ;)

Och jag köpte en adapter så jag får moturs gänga nu ist, vet inte om den syns så direkt på bilden men den sitter där & tittar du noga ser du att flammisen som sitter på inte är orginal.

19 december 2012, 15:41:

om jag inte minns helt fel så är det väl slipat två står så man kan ta loss den men en bättre skiftnyckel eller fast nyckel 17-19 eller så???
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

poppop

Inlägg av poppop »

Okej tack! :D Nu behöver jag inte köpa nått som inte passar !:)

Skriv svar