Hur mäta innerdiameter på pipa?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av Twist »

"Bälgen" kallas "spacer" eller "distans" och eftersom den inte har direkt kontakt med kulan så har den inte större inverkan än själva gummit. Friktion är nyckelfaktorn. Den är dock inte helt oviktig. Det finns spacers som ser ut som små trådrullar (H-spacer) som ger gummit en jämnare anläggningsyta mot kulan, i teorin iaf.

Många med mig anser att de får goda resultat med H-spacer och Elementgummi. De flesta hopupgummin har en "bula" precis där gummit går in i pipan. Elements bula har en skåra i mitten och ger därför en större anläggningsyta med jämnare funktion men med minimal vertikal och lateral påverkan. Jag brukar jämföra det med att försöka få snurr på en boll som far förbi dig med en kupad handflata respektive en knuten näve. Med handflatan får man lättare snurr på bollen utan att ändra dess riktning speciellt mycket.

Madbull har en liknande variant (Shark) som fungerar bäst med deras egen variant av H-spacern (Fishbone).
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

kotte_parva
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:02 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Tack än en gång för all matnytting info!
Beställde mig ett par madbullgummin nu så får vi se hur den beter sig :)

Jag passar på att ställa en bonusfråga i samma tråd .
Min reservbössa (cybergun aks74u) har det problemet att det verkar vara för mkt hopupeffekt . Trots att jag drar spaken så långt fram som möjligt så har skotten en tendens att stiga efter runt 20 meter , vad kan det bero på?
Den bössan har jag iofs inte lyckats klura ut hur man tar isär än :p

Det finns helt säkert 100 trådar om detta men som jag tidigare skrev så fungerar sökfunktionen väldigt dåligt för mig (eller skit bakom spakarna).

Mvh

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av Twist »

För grov hopupdistans i kombination med ett gummi som har för stor "bula" i en hopupenhet med små toleranser brukar vara orsaken till det.

Jag råkade ut för det när jag kombinerade ett Guarder-gummi med en H-spacer i en TM G36C. Jag upptäckte det på spel (varför meckar man alltid dagen innan?) och löste det tillfälligt genom att gå upp i kulvikt. När jag kom hem filade jag ner armen som trycker på distansen lite så gick den bra sen. Andra har löst det genom att använda/tillverka en tunnare distans, tex av en bit kabelisolering.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar