Hur mäta innerdiameter på pipa?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
kotte_parva
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:02 pm

Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Hej!

Jag är rätt ny på detta och får inte sökfunktionen att fungera riktigt som jag vill .
Men som topic antyder så undrar jag om man kan mäta innerdiametern eller om det finns uppgett någonstans?

Vapnet är iaf en G&P LMT Defender 2000 och jag är inte riktigt nöjd med spridningen och tänkte försöka mig på min första försiktiga uppgradering .
Förutom kvalitén på kulorna, vind och smuts i pipan , finns det nåt annat som kan störa spridningen?

Mvh kotte^

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Sv: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av themetalpope »

Köp en precpipa o ett blått madbullgummi.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av Stygge »

Ska du kontrollera innerdiametern på en pipa behöver du en tolk. Dessa kostar en halv arm att köpa då du måste ha en sats hundradelstolkar 6.0 tom 6.1 eller över. Billigare att som nämns köpa en ny pipa där du vet vad vad det är.
Du kan ju alltid göra en googling på håltolk eller måttpinne och se om du hittar någon set under ett par tusenlappar men jag betvivlar det.

kotte_parva
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:02 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Tack för tipsen! , men jag tänkte i banorna att vissa märken har väl redan någorlundaprec-pipor och således hade kunnat undvika det . men man får väl ta o testa med en ny pipa o gummi så ser man väl om det blir skillnad :)

Vad gäller gummit så skulle det också kunna vara nåt att testa , går låsbrickan som sitter på staven där gummit sitter fast på att återanvända? annars var hittar jag så små prylar lättast?

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Sv: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av themetalpope »

Jo då dom går att återanvändas. Kan även tipsa om madbulls precpipor. Kostar lite men man får bra resultat med dom:)
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av frange »

Hopupen och kulvikten (tyngre kulor) är det som påverkar mest på lite längre avstånd.

När det kommer till precpipor så säger jag efter många års erfarenhet Prometehus, tycker de är vassare än Mad Bulls. Och typ allt annat. Lite dyrare och svårare att få tag på, men totally worth it.

PDI är ju annars det absolut bästa till sniperbössor, så de lär nog inte vara dåliga till AEGer (har ej testat någon själv, men). Men de är mycket dyrare än andra märken...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

KnoX
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:22 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av KnoX »

vill slå ett slag för guarders 6.02 pipor i alla dess längder och sedan green devil 0.28.

Som många tidigare sagt så kör tyngre kulor! stor skilldnad, jag kör inget lättare än 0,28 i vare sig bössa eller pistol.
Sine Metu Pink mist!

Affärsredovisningar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 5794#p5794

kotte_parva
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:02 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Tack för alla tips hittills!

Jag måste nog säga att jag verkar ha valt en bra hobby och maken till hjälpsamma personer på ett forum har jag aldrig skådat!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av Twist »

Jag kanske påpekar det uppenbara här men har du gjort pipan ordentligt ren? Det och dålig hopup brukar ligga bakom de flesta precisionsproblem. En snabb urdragning kan göra hela skillnaden mellan galen spridning och tighta grupper.

EDIT: Vad jag glömde att säga är att G&P:s pipor brukar vara bra som de är. Det är en 6.04 mm av hygglig kvalitet om jag inte missminner mig. Ska du byta så vill jag nog också lägga min röst på Prometheus. I andra hand Madbull.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

kotte_parva
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 6:02 pm

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Självklart har jag putsat den , alltså det är ingen dålig spridning jämfört med budgetprylarna jag haft , men vill ändå ha det mer samlat på längre avstånd . då kanske jag först o främst skulle testa .28g skott och annat hopupgummi .

Apropå gummit så tog jag nyss isär den första gången (hopup alltså) och det sitter ju en bälg mellan det jag uppfattade som hopupgummit och där kulorna passerar . Borde då inte denna bälg nästan ha större inverkan än själva gummit på rotationen?

Skriv svar