CYMA > Dboys > VFC kompatibilitet? (AK)

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
SaimoN_

CYMA > Dboys > VFC kompatibilitet? (AK)

Inlägg av SaimoN_ »

Köpte mig en CYMA CM.048 (AK74) för några veckor sedan i tron att bössan var fullstål (ja dumma mig) men till viss besvikelse så har jag nu alltså kommit på att så är förstås inte fallet :roll: Receivern och topcovern är stål, men själva frontblocket som håller det bakre flipup-siktet är tråkigt nog i potmetal, och så även frontsiktet. Ytterpipan SÄGS vara aluminium, men vad ska man egentligen tro...

Jag har dock beslutat mig för att behålla bössan (eftersom att den presterar som rena svärmorsdrömmen! ) och sneglar därför på möjligheterna att byta ut vissa av dessa potmetal-delar. Då detta är den andra AK-modell jag äger på väldigt, väldigt länge (hade en AKS74U förut) så har jag inte så stor koll på vad som händer och sker i AK-kretsarna.

Vet nu efter lite påläsning att Dboys släppt en ny AK-serie, RK-06, där allt på bössorna ska vara stål (inkl bakre som främre siktet) förutom just då ytterpipan som är utav aluminium.

Om man får tro att CM.040-serien är baserad på VFC-designen som det ju sägs, och så även Dboys RK-serie så borde dessa rimligen vara kompatibla med varandra - dvs kunna använda delar från varandra? Eller är jag helt ute i blåsväder med dessa påståenden?

Min fråga är då; vore det möjligt att införskaffa det del som håller bakre flipup-siktet (frontblocket) från antingen Dboys eller VFC och helt enkelt byta ut denna del? Kan jag även byta frontsiktet till en Dboys eller VFC?

Och sist men inte minst, såg att en utländsk sida sålde en "Dboys Steel Outer Barrel for AK74", dvs en ytterpipa i stål till en Dboys AK74. Är denna del kompatibel med CYMA's CM.048?

Många frågor, men hoppas ni kan reda ut en del...

//Mvh

2 december 2012, 21:43:

Jag har nu plockat bort handtaget fram på min CM.408 och så vitt jag kan se så verkar det vara väldigt snarlik design som hos en Dboys/Kalash (jag kollade en YouTube-video). Så jag kan om möjligt byta hela främre blocket till en Dboys så att jag får en gjord i stål istället, men det känns lite 50/50 ändå.

Däremot har jag INTE tagit bort ytterpipan ännu för att se hur fästena ser ut och sitter som, men om man ska tro på att det mesta i designen är VFC så bör ju även denna vara kompatibel med Dboys ytterpipan i stål.

Trots detta vill jag inte köpa något ännu, känns osäkert. Lite som att köpa grisen i säcken, om delarna nu inte är kompatibla med varandra.

Därför tänkte jag kanske att någon därute sitter på väldigt säkra kort (någon som äger Dboys, CYMA, VFC eller alla tre?) och kanske kan träda fram med snabb information om detta.

Men jaja, kanske har jag svarat på mina egna frågor nu, men det var ovanligt dött i tråden.

ministry

Re: CYMA > Dboys > VFC kompatibilitet? (AK)

Inlägg av ministry »

De är kompatibla, med små skillnader. Exempelvis är Dboys topplock generellt lite för korta, medans Cyma sitter som sten.

Du kan gott byta ut delar, men jag har än så länge inte pajat en cyma av de senare modellerna (040, 045, 048). Det är robusta prylar. LCT gör för övrigt bra delar till AKs, helt i stål, och finns på WGCshop.com

Dboys är endast i full stål om den heter RK-0X-S (eller WS). Alternativt Dboys AK105 (RK-08) är endast full steel. Köper du en, säg, RK-01 istället för en RK-01S får du en bössa precis som din Cyma med tråkigare internals.

Vidare är Dboys full steel-modellerna inte full steel på just ytterpipan - iallafall inte alla. Jag har två varav ena ytterpipan är aluminium, och en i stål.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

grimm

Re: CYMA > Dboys > VFC kompatibilitet? (AK)

Inlägg av grimm »

Kan bekräfta att min RK10s inte hade stålpipa. Allt annat verkade magneten funka på dock.

Skriv svar