Modify hybrid precisionspipa 6.03

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Omegamortis »

Hejsan, såg att den här tråden fanns på det gamla forumet, så jag tänkte väcka liv i den här och samtidigt ställa frågan om någon har testat den och jämfört den med deras gamla pipa?

Sitter och funderar på om jag skall skaffa en sådan.

Länk: Pipa

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Kalle »

Köpte in en sån för några veckor sen för jag va också nyfiken. Jag hade en plan på en genomförlig recension av pipan men det har stuckits massvis med käppar i mina hjul så jag har inte haft tid att göra det ordentligt. De försök jag gjort har saboterats av väder och vind, strulande hopup, batteritorsk i kronograf etc så det verkar inte som om andarna vill att jag ska skriva recensionen.

Ett snabbt omdöme av det jag hunnit uppleva hittills (kanske uppdaterar när jag hunnit speltesta lite mer);

Den stora grejen med pipan i fråga, förutom att det är en Modify -pipa (eftersom Modifys övriga sortiment är av högre kvalitetsklass), är ju tätningen med hopgummi och hophus. Tja vad ska man säga. Den håller vad som utlovas. En enkelt installation på 2 minuter utan massa tjafs med gängtejp eller andra tätningsmetoder (gummi på, in i hophus, in i bössa) och det är snortätt. Kronar 125m/s på m110-fjäder.

Utöver detta så har den ökat min räckvidd ganska markant även fast jag gått ner i styrka. Bössan gjorde 137m/s från fabrik men den når mycket längre nu med Modifypipan på 125m/s. Under ett av mina skjuttest så gick kulan någonstans mellan 50-60 (uppmätt) (0.25g JBU, lär gå bättre med 028+) meter innan den började dala (hopup var ställd för att skjuta på 30m vid det tillfället). Det kan ju delvis bero på hopupen också men jag kom inte så långt med samma hop och standardpipan.

Precision har jag svårt att uttala mig om eftersom jag haft sån otur med väderförhållanden. Vid enstaka tillfällen har jag med hjälp av vindflaggor sett två till tre olika korsvindar på både 15 och 30m. Jag tycker mig se att den har förbättrats jämfört med orginalpipan, men med hur mycket kan jag inte säga. Misstänker att jag åkt på en dålig batch med JBU-bulor också vilket ytterligare försvårar testet i fråga.

Prisvärd?
Ja för 200-250kr (Hongkong) är det lätt värt pengarna. Men vill man lägga mer pengar så finns det bättre pipor på marknaden. Jag tycker det va jäkligt smidigt av Modify att eliminera en felkälla (tätning i hophus) likt de gjort med tidigare uppfinningar så jag kan tänka mig att köpa dessa pipor till mina övriga bössor.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Omegamortis »

Det låter ju väldigt trevligt!

Just nu kör jag med en JBU gray python och ICS hopuphus, men jag funderar på att köpa en längre hybridpipa och testa hur det blir. Men att döma av din rescension så låter det ju inte helt fel!

Synd att Du inte har kunnat testat precisionen. Men det kommer väl fler dagar (då andarna kanske är med dig;)

Tycker de har gjort en väldigt smart lösning med hopupgummit. Frågan är bara hur hårdheten är. Om det lämpar sig för en M130-140 fjäder eller dyligt.

Vad använder du dig av för spacer?

Tack för en fin rescension! Det blir nog att införskaffa en sådan pipa =)

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Kalle »

Hop-spacer?
Just nu kör jag faktiskt med en McGuyver, en bit från en kapad o-ring. Funkar super!
Jag prövade med både H-spacer och vanlig spacer från en gammal TM hop (G36) men de var båda för stora så jag kunde inte nolla hoppen vilket resulterade i att kulorna hälsade på astronauterna i ISS innan de ramlade ner igen, så jag var tvungen att improvisera. ;)

Tja min gjorde ju 137m/s innan fjäderbytet och då gjorde gummit sitt jobb utan problem.
Det verkar i allmänhet ge väldigt mycket effekt så man behöver inte ha så mycket gummi i pipan, mao lätta kulor med mycket kraft bakom (aka 0.25 i 122.5m/s (137 på 020)) kan lätt sticka iväg uppåt och vara svåra att justera.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Omegamortis »

Haha, allright! :)

Hum, så man får använda sig av en kula modell tyngre då?

Det låter ju helt klart som att det är värt att testa en sån pipa. Med lite tyngre kulor så skall det förhoppningsvis vara lättare att ställa hoppen också :P

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Kalle »

Ja, tänk 0.28 och uppåt om du tänker köra 130-140. Det ska du i och för sig ändå göra om du ska köra med sådan utgångshastighet, oavsett hopgummi. Då vinner du i både räckvidd, precision och ställbarhet.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Omegamortis »

Ja, det är sant det! Eftersom den verkade lite kinkig att ställa, så kanske man skall köra med 0,36 eller något.

Men hur som helst: Tusen tack för din rescension och dina tankar.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Modify hybrid precisionspipa 6.03

Inlägg av Twist »

En lösning på att det inte går att nolla hopupen med H-spacer är att fila lite på armen som trycker på spacern. När jag gjorde det på min gamla G36:a så virade jag in en skruvmejsel av lämplig tjocklek (ungefär samma som spacern) i fint sandpapper. En nålfil hade också funkat bra men jag hade ingen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar