Tracer kulor!?!

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Barbie
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:50 pm

Tracer kulor!?!

Inlägg av Barbie »

Jag hade en fråga och det är vad är det för ljus som Tracer kulorna reagerar på som får dom att lysa?
Tänkte försöka se om jag kunde installera det systemet i ett GBB vapen eller varför inte en granatkastare kan ju ha sina fördelar att se kulorna ibland!
Någon som är insatt i systemet skulle kunna skriva om det skulle gå eller om gasen/CO2 kommer påverka kulorna/ljuset?
Jag förväntar mig ju inte att alla kulorna som flyger ur en granat kastare kommer bli lysande men en del?
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

D-Cycle
Inlägg: 105
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:51 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av D-Cycle »

Har för mig att det är vanligt självlysande material i kulorna som laddas upp av ljus. Helt ovetenskapligt är min erfarenhet att UV-ljus fungerar bäst på sådant. Jag köpte på mig lite komponenter, bl.a. UV-dioder från Kjell & Co som jag skulle bygga en tracerenhet av men hela projektet ligger fortfarande orört hemma.

Barbie
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:50 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Barbie »

Läste på lite nyss och resultatet verkar var som du sa ett kraftigt ljus som blinkar till när kulorna passerar plus att där är någon sorts rörelse detektor som ser till att ljuset inte är på hela tiden så enkelt sagt skulle man installerat det i en granatkastare så hade det gått med en switch som trycks in av avtryckaren som ser till att ge ljus till kulorna frågan är bara hur ljuset som ska lysa upp kulorna kommer reagera på gasen/CO2?

Ska nog köpa ett sådant här kitt och se vad jag kan göra!
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -st-p89293
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Thinker »

Självlysande kulor är helt enkelt ett ämne som laddas upp av kortvågig ljus energi och sedan under längre tid utstrålar energi som långvågigt ljus av lägre intensivitet. Översättning: Gröna självlysande kan laddas av blått eller UV ljus, röda självlysande av grönt eller blått ljus, och hade det funnits IR självlysande hade de kunnat laddas av rött, gult eller grönt ljus. Röda leds eller laser kan inte ladda vanliga gröna självlysande kulor, för det ljuset har lägre energi än det gröna de sedan utstrålar. Något som ligger längre ifrån ljusfärgen som sedan utstrålas är effektivare, bara det inte ligger för långt ifrån så att materialet inte kan absorbera energin. Så UV är effektivare än blå lysdioder. Men man måste också tänka på styrkan.

De vanligaste är de gröna tracer och de fungerar bra att ladda upp med blått eller hellre UV lysdioder, men det handlar också om hur mycket ljusenergi de hinner laddas upp med, dvs svagare leds under längre tid fungerar, men ju kortare tid man har på sig att ladda upp kulorna, desto kraftigare energi/ljus måste du utsättas för att lysa lika starkt. Tracer i en ljuddämpare eller liknande där kulorna flyger förbi på kanske 1ms eller mindre (10cm laddnings yta, 100m/s hastighet) kommer kräva mycket kraftigt ljus, så en blixt lampa som xenon blixturladdningsrör (stroboskop) fungerar bäst där, då det har mycket intensivt blått och UV ljus. Om istället belysnings enheten sitter i kuluppmatning som i hopup eller magasinet? UV eller blå lysdioder fungerar bra att ladda med eftersom kulan stannar i belysnings zonen mycket längre. 2cm belysningszon i hopup uppmatning eller magasin i ett vapen som skjuter 15bb/s? Tiden för belysning i fullauto är då 0.2s, 200ggr eller mer jämnfört med belysare i ljuddämpare enligt exempel ovanför. En lila laser på 405nm är mycket effektiv att ladda tracer kulor, eller annat grön/orange självlysande med, men drar en hel del energi och fokuserat laserpunkt är inte direkt praktiskt för flesta användningsområden, ofokuserat är fortfarande inte så praktiskt för belysning då mycket ljus sprids istället för ladda kulor. Högintensiva blå /lila 430nm lysdioder istället för vanligare blå 470nm, är mer effektiva än 395nm "UV" lysdioder som ofta är rätt svaga.

Nackdelen är att kulor efterhand tappar sin ljusenergi, dvs de lyser svagare och svagare, om de slutas laddas och därmed kan avstånd mellan ljusladdning i magasin till skjutning göra kulan lyser för svag eller inte alls om man man inte skjutit på 10min eller mer.

Gas ska inte påverkar laddningen om inte gasen absorberar ljusenergin, och är ingen större sak att räkna med i vår användning pga avstånd och gastäthet. Gas kan däremot ge fördel av ljusspridning och effektivare laddning av kulor med energi pga det kommer från "alla håll" istället för ett håll. Att göra en 40mm granat kastare där alla kulor lyser går, "blixtlampa" fungerar, men utlösning och belysnings mängd blir fortfarande problem, det fungerar inte att det blixtrar till när man trycker, det måste blixtra precis när kulorna lämnar granaten, men är nog enda praktiska sättet, även om en blixtlampa monterad i sidan på röret till en granatkastare med tillhörande ljusblixt kanske inte är den effekt man siktar på att få. Det kan gå med kraftiga 405nm lasers som fyller röret med lila ljus under tiden kulorna flyger förbi, men återigen tror jag effekten inte är den man är ute efter.

Den klassiska ljuddämpare tracern har en svag IR stråle som går från sida till sida, när kulan flyger fram så bryts strålen kort tid, och blixt/ljuskällan utlöses. Samma lösning bör fungerar att anpassa till granatkastare.

...och TheNewCrap: Punkter, kommatecken och likande. Försök använda dem oftare.
This space intentionally left blank

Snickers
Inlägg: 22
Blev medlem: sön okt 21, 2012 4:41 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Snickers »

Titta på denna filmsnutten.... där ser ni tracerkulor och att den som avfyrar dem får vad man kan se en "mynningsflamma" .... Tracern tänds när kulan passerar en viss punkt och aktiverar kulan. Ser förbannat coolt ut :)

Nu får jag köpa både tracer OCH mörker-kikare :twisted:

http://youtu.be/Ul3A9sqAvmY

EDIT : Läste inte hela föregående svar .... sorry :)
We borught the angels down.........And made them evil.......

Barbie
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:50 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Barbie »

Thinker: Tack! ska tänka på det!

Så enkelt sagt en foto blixt hade också varit ett alternativ?
Men måste det vara en blixt skulle det inte också gå med ett konstant ljus, som är kopplat till avtryckaren från och med att jag har tryckt in den halvvägs?
Vad sägs om UV-ljusen folk brukar använda till sina datorer för att det ska lysa om dom?

Granatkastaren jag använder är en B&T GL-6 större delen av främre partiet är i metall.

30 oktober 2012, 22:10:

Tittade nyss på en laser som Thinker beskrev http://www.teknikproffset.se/Hemelektro ... -405nm.htm
Frågan är vilken vinkel den ska riktas i röret för mest effekt, på granaten, lite framför, diagonalt också vidare?
Eller skulle man inte kunna ta bort locket på lasern/ändra lins och så o sett sprida ljuset mer? Visst hade inte blivit lika koncentrerat men tanke är ju att sprida ljuset i röret?
Diagonalt riktat mot granaten hade nog blivit bäst tror jag ur säkerhets synpunkt.
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Thinker »

TheNewCrap, läs det jag skrev ovanför en gång till, det är effektivare med konstant ljus under längre tid, än en kort blixt. Det är mängden ljus över en viss tid som avgör laddningen, har du bara väldigt kort tid på dig att ladda kulorna (som om de flyger förbi belysningen) så måste du ha mycket skarpare/intensivare ljus.

Nej, jag rekommenderar INTE laser för din användning för en 50mW laser ÄR FARLIG att leka med, för dig och de som är i närheten av dig, speciellt om man inte vet vad man håller på med och du verkar inte ha tillräcklig koll.

Ja, en fotoblixt hade fungerat, helst utan plastskydd eftersom många plaster är mycket duktiga på att blockera UV, en anledning solglasögon med plast linser alltid är "100% UV skydd", och att plaster långsamt bryts ner av UV ljus. Men fotoblixtar har väldigt kort lystid och synkning av blixt med kulor kommer vara problemet, och tänk på att en billig fotoblixt exempelvis från en engångs kamera måste laddas upp precis innan användning.

Ska du leka med modifierade blixtrör så varning för högspänning. Du lär zappa dig själv ett par gånger om du är ovan vid hantera högspänning och uppladdade kondensatorer.

Vill du veta hur bra något fungerar för ditt tänkta bruk får du testa dig fram. GLHF!
This space intentionally left blank

Hälge
Inlägg: 234
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:15 pm
Lag / förening: Task Force Rednecks

Re: Tracer kulor!?!

Inlägg av Hälge »

Bumpar en stenålderstråd nu när det endå fanns en om tracerkulor 😘
Finns det tyngre kulor än 0.20 och 0.25? Jag tänkte främst på 0.36.

Skriv svar