ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Omegamortis »

Hej!

Tänkte starta en ROF-tråd här på det nya forumet, då jag såg att det inte fanns någon än.

Jag tänkte summera hela ROF-tråden från det äldre forumet, men forumet verkar vara nere. Så till dess så googlar jag, och sammanställer på bästa vis. Har ni mer information, är det dåligt skrivet osv. så får ni mer än gärna påpeka det, så ändrar jag.

Skulle även vilja höra eran setup på era hög-rof vapen.

Ex:

P90 31 bb/s
High speed gear
High speed motor
11,1 v lipo
Mag-mag (eller vilka nu som hinner med att mata)
Sector clip.

Varför skall man ha hög rof?

Ptja, varför inte? Ex. i CQB så föredrar jag att klämma iväg 30 bb/s än 22 bb/s. Dels för den psykologiska effekten på motståndaren och dels för chansen att träffa något ökar markant (finns en anledning att man kör dubbelskott istället för enkelskott IRL).

Fördelar:
*Se ovan
*Låter roligt.

Nackdelar:
*Sliter rätt duktigt på pistongen mm.
*Tätare magasinbyten
*Inte spec. ”RS” Men det är inte RS att skjuta 6mm plastkulor heller ;)



Så kör man skogsspel, så är behovet av ROF lite mindre, då man gärna vill ha lite mer precision.

Nedan följer lite olika tips. Tänk på att hög ROF = slitaget ökar.



BATTERI:

Att uppgradera till ett batteri med högre volt är den enklaste uppgradering som man kan göra, högre volt = högre ROF. Batteri finns alla dess möjliga format, kemiska sammansättningar och volt tal.
___________________________________________________________________________________________________________
KABLAGE:

Kablaget i en standard AEG brukar vara ganska klent. Så man vill gärna uppgradera till ett lite grövre kablage. Anledningen till detta är att ett tunt kablage skapar en ”flaskhals” Tänk dig orginalkabeln som ett sugrör, och en kabel på 1,5mm2 som en trädgårdsslang. Det går fortare att blåsa ut hela sin lungkapacitet genom trädgårdsslangen.

Exempel på kabel:

RKUB 1,5mm2

En väldigt vanlig kabel, som återfinns i bla förlängningssladdar mm.

Kabeln har lite bättre isolering än orginalkablaget, och tål då lite mer skav. Men ligger det trångt, så blir det gärna uppskavt.

Idioterna listar upp exempel på olika kablage, och vart man kan hitta dem.
___________________________________________________________________________________________________________


KONTAKTER:

Vissa kontakter är bättre än andra, så man söker efter en kontakt som har stor kontaktyta.

Deans (eller T-kontakt) är ett bra exempel. De flesta använder dem, så lånar man ett batteri av någon, så är det stor chans att det sitter en T-kontakt på.

Varför är T-kontakt bättre än Tamiya?

För att de har lägre elektrisk resistans än vad Tamiya har, genom dels större kontaktyta, och genom guldbelagda kontaktytor. Guld är mjukt, vilket gör att kontaktytorna formar sig efter varann och ger en större faktisk kontaktyta.

Sitter bättre än Tamiya

____________________________________________________________________________________________________________

MOTOR:

Beroende på vapnet, och hur mycket ROF man vill ha, så kan ett motorbyte vara på sin plats.

En Highspeed motor är bra om man har lätta fjädrar i. Då motorn har lite högre varvtal än hightorque motorn, men mindre kraft.
____________________________________________________________________________________________________________
KUGGHJUL (GEAR):

Kugghjul finns i normal utväxling, High, ultra torque, mm. Men det finns även High speed gear, som har lägre utväxling än standard gearsen.

Jämför utväxlingen som med växlarna på en bil. Har du i lägre växel så går det lättare, men samtidigt långsammare.

Original utväxling är 18:1

Highspeed har lite lägre utväxling, ex 14:1.
___________________________________________________________________________________________________________
PISTONG:

Mig veterligen så går det bra med vilken pistong som helst. Men gärna med plasttänder då metalltänder ökar risken för kuggras.

Det finns ett fenomen som kallas för shortstroking. Vilket innebär att man helt enkelt filar bort en tand på pistongen och en tand på sector kuggen.

Finns ett klipp som förklarar fenomenet väldigt bra: http://www.youtube.com/watch?v=4K15hhCx1zw
___________________________________________________________________________________________________________
FJÄDER:

Ju lättare fjäder, desto högre ROF. Skall man ha en hög-ROF bössa i CQB, så behöver man kanske inta ha 100 m/s. Lägg dig på ex. 85 M/S. Avstånden är korta, och eftersom ditt vapen kommer spy kulor, så känns det bättre att ta emot 5 kulor i 85 M/S än 100 M/S.
___________________________________________________________________________________________________________
BUSHING:

Eller ”lager”

Det finns olika typer av lager och olika storlekar på dem.

Hur vet man vilken storlek man skall ha? Googla ex” CA MP5A2 BUSHING” så bör det komma upp vilken storlek du har i lådan.

Det finns kullagrade lager som man kan använda sig utav när man bygger en hög-ROF bössa.

De minskar friktionen i din gearbox, så ROFen kommer att öka lite granna, men de håller inte lika bra som stållager.
___________________________________________________________________________________________________________


SHIMMING:

En av de viktigaste sakerna man kan göra. Har du en för hårt shimmad gearbox, så kommer det bla. dra mer ström, eftersom motorn får jobba hårdare än normalt för att dra kuggen.

Har du shimmat för löst, så kommer kugghjulen att röra sig i sidled, vilket kan göra att kuggen missar, och kanske strippar din pistong om du har otur.

Det ultimata är när du med gearboxen ihopskruvad kan sätta spinn på kugghjulen så de rör sig ett varv eller två. (Utan motor)
___________________________________________________________________________________________________________
MOSFET:

Efter lite tips i tråden, så slänger jag även in att en MOSFET krets kan hjälpa till lite med ROFen. Det pga. att mosfetkretsen använder sig utav en signalkabel till Switch Assemblyt(SA) och släpper igenom strömmen via MOSFETen och inte genom SA:t. SA:t påverkar strömgenomföringen lite grann, pga. resistansen (flaskhals). MOSFETen har lägre resistans än SA:t. Hur mycket eller lite, det vågar jag inte säga, då det finns olika MOSFET kretsar.

Hur stor skillnad gör det?

Bra fråga, om det är någon som skall sätta in någon form utav MOSFET krets, och har möjligheten att mäta ROF före samt efter installationen och skriva ned vad det är för krets samt resultat så vore det uppskattat.
___________________________________________________________________________________________________________
Extra tips:

Matar magasinet inte så bra med hög ROF? Sätt dit ett ”Sector clip” Det håller tillbaka din tappetplate lite längre, så att en kula hinner matas upp i hopupen.

Tips till er som vill mäta eran ROF: ladda ner programmet ”Audacity” spela in 2-3 sekunders smattrande, titta i programmet och räkna ”ljudtopparna” under en sekund.
___________________________________________________________________________________________________________

Det var nog det jag kunde hitta, och tänka på nu. Tog lite information från ”Idioterna-as.se” samt lite googling, så se detta som en sammanställning. Meningen var att sammanställa den gamla ROF-tråden på gamla ASS. Men den var som sagt inte tillgänglig nu.

Hittar ni fel, mm. Meddela mig gärna.

Vad har ni för hög-ROF lösningar?

Kom med tips, och hemmasnickrade lösningar.

EDIT: Lade till MOSFET.
EDIT 2: Rättade utväxling, samt klargjorde varför T-kontakt är bättre än Tamiya (tack Skepparn)
Senast redigerad av 2 Omegamortis, redigerad totalt 0 gång.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av p33krN »

Vanlig G&G M4 med 11.1v lipo, nya kablar, enkel mosfetswitch och sen 13:1 SHS kugg. Gör ca 33bb/s. Pistongen nöts ner men det fungerar kanske 5-7 spel.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Omegamortis »

33 bb/s? Damn :O Förstår att det behövs bytas pistong då och då.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ministry »

Dream Army High Torque är riktigt fin om man har 120 eller högre vad gäller fjäderstyrka. Kör det förvisso även på mina element 105:or.

Med det sagt är jag inget större fan av extrem ROF, så jag har inte byggt för det ändamålet. Snabb respons vid skott är fint, men jag vill helst att mina bössor ska gå ungefär som deras riktiga motsvarigheter. Det känns mest realistiskt för mig. När det går sådär oerhört snabbt känns det som framtids/leksaksprylar på ett helt annat sätt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Twist »

Klistrar och ger Septicemia en fet tumme upp för ett riktigt gott initiativ. Tack för att du tog dig tiden att sammanfatta och lyfta över informationen från gamla forumet! :D
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Lazt »

Ett tips om man vill ha en plattform med hög rof och inte har ont om cash så är polarstar överlägsna (om man nu inte gillar själva trim/fix-biten). 50rps är inget problem och högsta jag sett är knappa 80 (svårt att få magasin/hop att lira efter det) Bara att knappa in värdena i vapnets lilla dator tills man hittat rätt balans. Thats it!

Som bonus går den inte sönder heller. Och skjuter i vilken hastighet man nu vill ha. Nackdelen är att man måste införskaffa HPA-rigg. :twisted:
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Haij
Inlägg: 4
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:59 am

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Haij »

Nu går jag helt emot strömmen, men finns det något sätt att sänka sin ROF men ändå behålla responsen från ett kraftigare batteri? Själv skulle jag gilla att ha lite lägre ROF liknande RS varianten av mitt vapen då för mig är hög ROF lite stämningsbrytande.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ministry »

Haij, om du får hittar något angående det - dela med dig! Jag är också intresserad av detta.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Lazt »

Vet inte vilka mosfets/whatevers som har det på marknaden just nu, men jag hade en för några år sedan som man kunde ställa ner roffen på, dock så slängde den på fullt ös i första skottet om man ville så man behöll rappheten.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ohman »

Denna mosfet har ställbar ROF: http://extreme-fire.com/SW-CHEETAH-2N.html
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Skriv svar