ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Kocken149 »

Min aws raptor har ställbar rof , dock inte provat då jag har den på Max rof. Men det går att programmera till 10 , 20 och Max. Synd att dom lagt ner tillverkningen dock.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Omegamortis »

Tack för responsen och att ni delar med er. Ingen som har några mer tips på att öka sin ROF?
Twist: Tack, men det gamla forumet är visst helt nere nu, for evah! så det blev googling osv. Btw. It's "Septicemia" ;)

Ministry: Jag förstår vad Du menar. En bössa med riktigt fin respons och lagom ROF är fantastiskt. Men att ha en leksak som spyr ut kulor har sin charm det med :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Twist »

Bra jobbat i vilket fall. Sorry 'bout felstavningen av namnet. Satt på tåget med mobilen. :-)

Jag vill avråda ifrån att glida in i en för-eller-emot-hög-ROF-diskussion. Tråden har teknisk karaktär så det räknas i mina ögon som OT. Man kan ta själva åsiktsfrågan i en egen tråd om man vill, bara vi håller isär diskussionerna.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ministry »

Ber om ursäkt om det framstod som ett diskussionsinlägg gällande vad som skulle vara att föredra. Sådant är subjektivt och därmed poänglöst att diskutera!

Det var måhända otydligt, isåfall ber jag om ursäkt. Då tråden handlade om ROF var min fråga om det fanns sätt att trimma ner utan att sabba prestandan i övrigt.

Tack för tipset om mosfet! Om man dock inte (av någon anledning- i detta fall en backupbössa som inte riktigt rättfärdigar en FET) skulle ha en mosfet, vad hade varit att föredra då? Vi kan för enkelhetens skull säga att det rör sig om en 100-fjäder och jag vill helst inte öka utgångshastigheten alls.

Tack!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Protnev »

PGA att jag har en tendens att få saker att gå isönder av slitage så har jag undersökt det här med stabila delar i en V2. Det är en hel djungel att delar på markanden och det är svårt att hitta vad man ska ha för att ens bössa faktiskt ska tåla 10-tusentals kulor utan att behöva servas. Påpekar ännu en gång att jag har en V2 system som jag referarar till.

Är det något som går isönder pga hög rof är det oftast i växlingen. Alltså kugghjulen, motorkuggen och pistongen. V2 har också det problemet att växellådan går i södner i främre delen. Av denna anledning har jag gått igenom kines, till systema och beyond för att hitta delar som tål slitage som en ouppgraderad TM. Detta, med en M120 fjäder och ~25bb/s är svårt. 25bb/s låter lågt möjlightvis men jag har förtronde i min bössa att jag kan gå upp i högre om jag så vill. Behöver bara byta ut till en bättre motor och starkare batteri.

Som kugghjul rekommenderar jag Siegtech kuggar. Dessa kuggar är bara underbara och efter att de har slitit in varandra kommer det snurra bra. Desssa är väldigt hårda och kommer vara det hårdaste i din utväxling, alltså det är ej dessa som går isönder. Kineserna har de kända X&T som många prisar och dessa ger efter som med brev på posten. G&P, systema, guarder (dessa kommer jag ihåg) har alla bitit i marken. Eftersom siegtech kostar 1,2Kkr så finns det ett ekonomiskt alternativ, nämligen ICS.

Motorkugg rekommenderar jag promethues Hard-pinion. Här har jag också haft en ICS förut med goda resultat med har glömt om det var steel eller metal varianten och båda har testats på nytt men utan lika goda resultat. Därför lämnar jag ej ICS som rekommendation. Promes kugg smiskar G&P och systemas superawesome hårda chrom-molydenium kugg och har tagit förvånatsvård lite stryk med siegtech kuggarna.

Som pistong rekommenderar jag inte alls vad som helst. Här är det olika skolor. En del kör med plast för at det är lättare att byta pistong och kuggar. Som ni ser har jag rejält hårda kuggar och behöver därför en hård pistong. Nylon el. polymer[SIC] pistonger med metallrader är att föredra för så lång tålighet som möjligt. Ditt gevär kommer dock ha en stark motor och starka batteri (något som har slutat med att en del tror att jag har blowback då man känne en viss rekyl när man skjuter med hög rof). Detta kommer stressa materialet mellan nylon/polymer och metalltandraden. Därför rekommenderar jag Modify quantum pistong (guldätnder, svart plast) vars tandrad säkerligen redan är påklistrad. Ett ekonomiskt alternativ är att ta en SHS pistong och klistrar fast metallraden med ett ordentligt industrilim, det funkar också för en 1/3 kostnad. I dax läget har jag dock en dream army pistong men den har samma princip, nylon polymer[SIC] med en metallrad, done. Eftersom jag nu har låg rof så har jag inte behövt att klistra fast metallraden.

Eftersin vi är i ett V2 system så kommer växellådan att spricka där framme och jag har dock fegat rejält nu och ordnat en Prowin box. Detta är en aluminumbox och om kinesernas V2 7075 aircraft Al är lika hårda är svårt för mig att förtälja. De är dock värda att testa. Resten, är som sagt pulvermetall och en del är speciellt förstärkta, jag har inte haft tid att gå igenom dessa utan vet bara att vanliga boxar som ser ut som TM gamla sattyg, tåler ej M120 över 20bb/s. Så har ni en vanlig TM box, så gå ej över detta. Vissa kommer argumentera emot och säga att de visst då har lådor och jag gratulerar er. Dock håller jag mig till sannolikheter och har åsikten att sannolikheten är för stor att de går isönder för ofta, över denna gräns. Denna gräns ska niu tolka som en tumregel då det finns flera faktorer som spelar in som både försämrar tåligheten och förbättrar vilket påverkar måttstocken.

En annan anledningen till just M120 20bb/s måttstocken är att du når detta med ICS kuggar, ICS motor och ett 15C 11.1V batteri. Med denna måttstock kan du också leka i minusgrader (0 till -14) utan att det går förjävligt. Har kommer dock ett problem in med hårda plastpistonger, såsom modifys, de blir för hårda och spricker, speciellt med 25-28bb/s och däför rekommenderar jag ner till 20bb/s för vinterspel. Det är kul med högre men kostar pengar och TID!

Kostnaden i TID är min viktigaste faktor till att jag vill ha en tålig bössa.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ohman »

Ministry, det andra alternativet för att sänka RoF är väl att byta kugg till en uppsättning med lägre utväxling, typ high torque kugg? Kanske i kombination med en Ultra High Torque motor? Det bör sänka din RoF men fortfarande behålla majorieteten av rappheten i första avtrycket.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Lustig
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jul 28, 2012 8:57 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Lustig »

MERF 3.2 har ju en funktion, smart trigger, som behåller 100% ROF första skottet och skjuter man ett till inpå skjuter den med inställd ROF.. Inte kört mycket med det dock såvet inte hur bra det är i praktiken.
Airsoft Kiruna

Mina affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=4887

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av ohman »

Ehm, kom just på att du kan ju förstås köra ett klenare batteri? :oops:
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Twist »

...fast då blir hela cykeln långsammare, även responsen, och det är det vi vill undvika.

Kuggar med lägre utväxling och långsammare men starkare motor kan vara en möjlig mekanisk lösning, helt klart. Responsen borde bli någorlunda samma eftersom motorn får det rejält mycket lättare i starten. Där skulle man kanske tom kunna gå ner i spänning på batteriet utan större förlust i respons.

Prova!
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Inlägg av Droopfy »

Min M4 som jag gav namnet Buffy, är tyvärr inte längre i min ägo.

Som bäst gav hon 39bb/s då utrustad med:

11.1 lipo
Skepparn mosfet
ShS 13:1 drev
Full metal pistong
Systema magnum motor
Shortstroke 3 kugg
120 fjäder

Att utgångshastigheten låg runt 90m/s gjorde inget. Det gick fint att träffa på långt håll också, men hon käkade mycket boll.

Hoppas nya ägaren kommer ha lika mycket glädje av Buffy som jag haft.

Edit: Har öppnat boxen flera gånger under tiden jag kört med den, med tusentals skott avlossade mellan gångerna och jag har inte haft något märkbart slitage på kuggar eller pistong.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar