Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av BlackGoat »

Gunfire brukar ha deras rockets.
Röda stjärnan brukar ha 101 INC och SRC på storpack. Ser tråkigt ut med det just nu dock.
Taiwangun har sina premium på 25kg också, inte koll på nuvarande kvalitén dock.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av alexoyeah »

Såg den här jämförelsen:
Jämför lite olika kulor med tester och verkar ju ha gått till på rätt sätt. Den är på tyska just nu men när man ser resultatet senare förstår man ändå lite.
https://www.youtube.com/watch?v=GcCmgy2vnRc

Man kan ju spekulera om han sponsrad av G&G då de får väldigt bra resultat samt använder sig av G&G vapen. Men det gav mig en idé.

Skulle det vara av intresse att skapa en tråd eller liknande där jag(eller andra) intresserade letar reda på såna här tester som ser ut att ha gått hyfsat "rätt" till och sen sammanställa deras resultat? Och sedan efterhand som nya tester dyker upp liksom inkorporera det i en slags sammanslagen slutsats. I sann vetenskaplig anda så borde ju med ju antal ökat oberoende tester öka sanningen att vissa kulor presterar bättre än andra.
not one step back

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Protnev »

Vetenskaplig....VETENSKAPLIG!!!!! Fan heller och hennes mossa.

Du får kalla det ett test. Men dra inte i någon vetenskap in i detta. Finns en enkel anledning. Ingen statestik, inget p-värde eller analys som bevisar att dessa resultat inte bara dök upp randomiserat. Just nu har de gjort en studie som bevisar att siffran 5 dyker upp oftast om när man kastar en tärning. Sen drar de en slutsats att siffran 5 är den vanligaste siffran om man kastar en D6.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_evidence

Men uppdatera med den engelska versionen så ska jag gladeligen ta på mig rollen som opponent. Fuck it! ge mig lite tid ska jag med "vetenskap" bevisa att barn kommer med storken genom att jämnföra barnfödselnedgång 1904 med samma minskning i storkbeståndet i Sverige 1904.

Dock så hyllar jag att studier inom airsoft som anväder sig av hypotesprövningar. Dock har jag aldrig sett en på 15 år, tyvärr :( All information som finns om airsoft är baserat på personlig erfarenhet. De enda som sätter ihop "tester" har varit butiker eller tillverkare. Dessa har dock stora problem med bias.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av alexoyeah »

Engelsk version ute: https://www.youtube.com/watch?v=MH2vDVZzBC4

Och ja, vetenskaplig är kanske fel ord men vad jag menar är om man sammanställer flera olika av såna här test så borde ju resultatet bli mer trovärdigt ju mer test man har.
not one step back

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Le Gradovic »

Ville bara snabbt dela med mig av en erfarenhet som jag nyligen hade med Green Devil:
Öppnade en påse 0,28 (påsen har legat försluten hemma i ett halvår, oöppnad) och laddade ett magasin till en WE AR15, med uruselt resultat. Min första tanke var att detta berodde på plattformen (ingen har någonsin ansett att en WE är toppen av precision), men när jag inspekterade kulorna i magasinet såg jag att samtliga var buckliga, ovala och allmänt skadade. Det visade sig alltså att kulorna mjuknat i påsen och att trycket från magasinfjädern har pressat kulorna mot varandra till den grad att de såg ut som golfbollar.
Prövade samma sak med ett systema-magasin; samma resultat (visserligen inte lika illa).
Till sist byggdes ett mjukt kulstopp av lite plastpåsar i ett rör för att se hur de såg ut efter matning, och "påfrestade" skulle jag minst kalla dem.

Kort och gott; min påse GD 0,28 verkar ha mjuknat, kulorna tog skada av att laddas och var därmed inte runda när de avfyrades. Om detta beror på en särskild batch eller fukt i påsen tänker jag låta vara osagt, men det var minst sagt förvånande från ett kulmärke som annars har funkat felfritt.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Twist »

@Protnev

Airsoft Trajectory Project är rejält vetenskapligt och det finns ett par exempel till, men generellt sett har du helt rätt. Vetenskap och airsoft möts inte ofta.

Den viktigaste anledningen till att det inte går att göra vetenskap av airsoftkulor är nog ändå att kulorna inte håller konsekvent kvalitet. Det finns betydligt fler "tillverkare" av kulor än det finns faktiska fabriker som tillverkar dem och historien visar att erkänt bra märken gång efter annan med tiden blir sämre och vice versa. Information och erfarenheter är helt enkelt färskvara, och dessutom som bäst bristfälliga.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Protnev »

@Twist
Ja, den satt man ju för länge sen och kollade igenom. Har för mig att vi här på ASS använde den för att argumentera fram att 0,3g kulor kommer snabbare fram på längre avstånd bland annat. Jaja, detta var ju på tiden då Bush den yngre var president. :D Detta är dock det första dokumentet som tar upp sannolikheter i sina modeller. Helt fantastikt ^^

Men argumenterar dock med att den viktigaste anledningen är att airsoftare inte vet vad vetenskap är och hur den bedrivs. Vilket ju inte är konstigt då poängen med en kandidatexamen är att bevisa att personen kan bedriva vetenskap. Det är svårt att se skillnad på ett test och ett vetenskapligt test. Det som stör mig och förmodligen dig, är när de försöker ta på sig vita rockar i en video på youtube och klippa in snygga grafer och kallar det vetenskap. Då tar till och med jag till CAPS LOCK.

Tjoddelo, ha det bra
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Twist »

@Protnev

Ja, du slår huvudet på spiken tror jag. Det är betydligt färre som vet vad vetenskap är än det är som påstår sig bedriva den. Det råder det ingen tvekan om. Jag läste själv inte vetenskapsteori förrän för några år sen och innan dess bar jag på en del villfarelser ska jag villigt erkänna.

Men för att återknyta till ämnet kan jag ju dela med mig av en observation jag gjorde för några år sen. Av en slump fick jag tag på tre påsar kulor som enligt etiketten kom från tre olika tillverkare: Guarder, Vanaras och en till, minns inte vilken. Ni som sett Guarders 0.40 vet att de har en väldigt speciell, blekt senapsgul, färg och väldigt polerad yta. Precis så såg Vanaras och den tredje varianten också ut. I samma veva fick vi ett mail till firman från en kinesisk tillverkare av kullagerkulor, även sexmillimeters plastkulor, och de påstod att de OEM-tillverkade kulor som såldes under kända namn. De ville sälja kulor i bulk och erbjöd sig sätta vårt namn på påsen.

Gissa hur deras 0.40 såg ut? :p
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

hazhaz
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jan 10, 2013 4:49 am

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av hazhaz »

Köpte vita kulor, we 0,36 och 0,43. inget o ha. gick inte att rulla genom en 6.04. många gick inte ens igenom en 6,08 pipa, men 6,23 rulla dom igenom i alla fall ;) så, we är inte lösningen på tungavitakulorproblemet i alla fall!

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Inlägg av Herr Nilsson »

Någon som testat Röda stjärnans Point blank kulor? Lät lovade på deras hemsida men nu när jag kommit hem inser jag att påsen är väldigt lik 101inc..
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Skriv svar