Gearboxkonstigheter

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
ohman

Gearboxkonstigheter

Inlägg av ohman »

Hej, jag har lite problem med min CQB-bössa. Av någon anledning som jag inte kan hitta oavsett hur många gånger jag tar isär den så beter den sig en aning märkligt. Jag har knepat ihop en liten bild nedan för att illustrera problemet.
G36-Problem.jpg
Bössan är alltså en G36C (v3 gearbox) som är lite modifierad, JG internt, Umarex externt. Om jag belastar pistolhandtaget antingen genom att dra i det (röd pil), eller dra åt fästskruven som sitter bakom kolven (övre röda pilen) för hårt så slutar den abrupt att skjuta, tvärdöd, som om den inte alls fick någon ström. Belastar jag den genom att trycka på pistolhandtaget (grön pil) går den klockrent. Min första tanke när problemet uppstod efter ett spel var att jag hade glapp någonstans, så jag lödde om hela elsystemet med bättre kabel, två gånger, så jag är tämligen säker på att det inte är problem med kablarna. Jag har också testat två olika motorer men får samma beteende.

Om någon har en ljus idé eller två så vore jag tacksam om ni delar med er :)

/Fredrik
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

p33krN

Re: Gearboxkonstigheter

Inlägg av p33krN »

Även om du har lött om kablarna så kanske det är något i vapenkroppen som tar hål på isoleringen och kortsluter eller liknande? Har svårt att se hur det skulle kunna påverka något mekaniskt inne i boxen.

Stygge

Inlägg av Stygge »

På M4or kan man få samma problem om man drar åt handtagen eller kolvrörsskruven för hårt. Oftast blir resultatet då att antingen semi eller auto inte funkar, beror på att eldväljaren och selectorplaten inte matchar tror jag...
Om det samma kan vara boven på din bössa är jag inte 100 på dock.

ohman

Inlägg av ohman »

@p33krN: Jag har kollat över alla kablar, det är inget slitage eller dylikt på någon punkt, de är nya och fina genomgående.

@Stygge: Jag tror inte att det är selector plate/eldväljare som strular, men jag ska kolla om den flyttar sig även när jag belastar gearboxen utanför bössan. Men då tycker jag att antingen auto eller semi borde fungera, det gör de inte, det är tvärdött oavsett läge.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Kanske är så att du har ett SA med de gamla kontaktblecken som sluts ihop av selector plate när bössan inte är på safe? I så fall kan jag tänka mig att selector plate buktar ut litegrann när du böjer på boxen så att den förlorar kontakten. Fixa genom att löda ihop blecken på SA och kutta bort den främre metallbiten på selector plate (tror att man kan ta bort den biten iaf, det kan man på V3-plates)
Jobbar på Röda Stjärnan

ohman

Inlägg av ohman »

Hej Skepparn, ingen lycka där heller tyvärr, det är av den nyare modellen, dvs den med en metallpinne som trycks in mellan två kontaktbleck inne i trigger assembly. Selector plate har ingen koppling som sådan till den.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Alla funkar så på insidan, men vissa har en extra kontakt på utsidan (som bara ser till att det inte ska finnas någon elektrisk kontakt när bössan är på safe, även om avtryckarspärren skulle fallera), och den döljs av selector plate. Men du är helt säker på att det inte finns en sån säkerhetskontakt på sidan av boxen?
Jobbar på Röda Stjärnan

ohman

Inlägg av ohman »

Hmm, inte helt hundra, ska kolla när jag kommer hem, men om jag inte missminner mig så hade orginal selector plate inte några kontaktbleck framtill. Bössan är ganska ny (köpt i juni/juli) så antagligen är det inte den gamla versionen.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Då är det förmodligen något annat som strular :/
Jobbar på Röda Stjärnan

ohman

Inlägg av ohman »

Jag verkar ha löst problemet. Efter enorm irritation och ett tiotal isärskruvningar av gearboxen så hittade jag en liten skruv som jag aldrig tagit lös förr. Inne i trigger assemblyn satt det en skruv i bakkant som höll den på plats (utöver de skenor som sitter i gearboxen). Jag tog bort den, monterade ihop bössan igen, och tadaa, problemet borta. Jag har ingen aning om hur i fanders den kan påverka så hårt, men utan den lilla skruven så verkar allt lira som det ska igen.

Skriv svar