JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Maercosh »

Hej, jag tänkte börja spela airsoft igen och vill då använda min gamla utrustning, en TM G17 och en Jing gong g36c.
Behöver jag serva vapnet om det legat i ca 5,5 år? Undviker helst att öppna upp gearboxen
Det är i dagsläget helt original, jag tänkte löda in en mosfet med active break och kanske byta hopup-gummi+nub. Finns det någon bättre uppgraderingssats för att byta hela hopuphuset eller funkar originalhuset bra?
Kan jag köra 11.1V LiPo utan att shimma om o fetta in gearbox? Eller bör jag hålla mig till 7.4V LiPo?
Sitter original pipa (247mm?), är det värt att köpa en 6.03mm pipa och ska jag isf ta en längre? Kan nog få 60mm pipa till om jag sätter på en ljuddämpare.
Vad rekommenderar ni för att få vapnet att skjuta okej på lite halvlång räckvidd utan att tömma hela plånboken? :)

Mvh

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Swalas »

AV alla dom JG jag meckat med så BÖR du verkligen byta bushings och shimma den. KRAV om du ska i med 11.1V.

Kommer inte ihåg exakt vilken av alla G36 JG baserar sig på men det borde finnas eftermarknads hoppar..
Testa nytt gummi/nubb innan tycker jag...

du bör nog gå igenom hela boxen om den stått still i 5 år tyvärr...

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Maercosh »

Med bushing menar du hopup bushingen eller något inuti gearbox?
Tror jag har någon madbull blå som ligger i lådan, testar montera det och se hur precisionen blir.
Är V3 lättare att meka med än V2? Har för mig jag blev rätt förbannad på min V2(M4) sist jag öppnade den....

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Swalas »

Nej bushing i gearboxen, de som håller i själva kugget,

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Maercosh »

Beställde shims, bushings, pistong, fett och en mosfet, får se om jag får ihop det :roll:
Gjorde även rent pipan och bytte till ett madbull blå gummi med H-nub(tror det kallas så) +teflon mod :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Twist »

JG:s G36 är baserad på Tokyo Marui. Det var den enda "kinaklonen" värd namnet när den kom, vill jag minnas. :D

Angående hur svårmeckade boxar är tycker jag generellt sett att det är större skillnad mellan olika tillverkares boxar inom samma version än det är mellan olika versioner, men det finns förstås skillnader och det kan vara olika svårt beroende på vad man ska göra. Att installera MOSFET/krets är till exempel oftast lättare på v3 eftersom man kan göra det utifrån och inte behöver öppna boxen, men det är du ju inte hjälpt av eftersom du ändå ska in dit. Internt i boxen är det samma samma i princip men att få ihop boxen minns jag som svårare på just G36 jämfört med M4 på grund av hur avtryckaren är konstruerad. Fast bara marginellt. Man måste vara skapt som en bläckfisk oavsett. :P

Det skulle förstås kunna vara så att jag har betydligt mera vana vid att mecka M4 än G36 också... ;)

Du har börjat i rätt ände iaf, så bra där! Du anar inte hur många som missar hur stor skillnad det kan göra att bara göra pipan ren, för att inte tala om hur mycket hopupen betyder för slutresultatet. Madbull med H-nub (antingen heter det så eller så säger jag fel) är ett säkert kort enligt min erfarenhet. Innan jag gick fick upp ögonen för flathop och ER-hop så använde jag i princip uteslutande den kombinationen eller Elements klon av densamma. Det är förvisso rätt länge sen och jag vet att det har kommit en hel del innovativa alternativ sen dess, fast jag kan inte uttala mig om dem.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Maercosh »

Shimmade, bytte fjäder, pistong, bushing och satt i en Gate PicoAAB Avanced Active Brake Mosfet.
Skjuter fint med både 7.4V och 11.1V men har problem att den låser sig i singel, antar att det är för att jag klickar fortare än vad lådan klarar av.
Är enda lösningen trim-motor och trim-kuggar?
Nollställs genom att skjuta ett skott i AUTO men kan ju bli lagom irriterande på ”fältet” :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Twist »

Det enda som kan eliminera semi-låsningar helt är att eliminera orsaken, dvs den mekaniska avtryckar-mekanismen, vilket innebär "kretsar" (hela elsystem egentligen) som t.ex. Gatee TITAN och BTC Spectre. Att det låser sig på semi ibland beror på en inbyggd svaghet i grundkonstruktionen som gör att boxen kan stanna i ett läge där det rent mekaniskt inte blir kontakt mellan batteri och motor när du trycker på avtryckaren, därav att enda lösningen är att slå över på auto.

AEG:er är enkla maskiner...

På auto skapar avtryckaren helt enkelt direkt kontakt mellan batteri och motor genom att knuffa en "släde" framåt så att toppen av "släden", som består av koppar, trycks in mellan två fjädrande kopparbleck, varav det ena är direkt kopplat till batteriets pluspol och det andra till motorns dito. När man släpper avtryckaren så fjädrar släden tillbaka och strömmen bryts. "Switch assembly", som den heter, är alltså bara en glorifierad strömbrytare. Du skulle lika gärna kunna sätta en lampknapp mellan batteri och motor som hängde ut på sidan av bössan, det hade funkat exakt lika bra.

Det är på semi det blir lite mer, om än med betoning på "lite", avancerat. Där knuffar "cutoff-lever" undan "släden" när sector-gear når ett visst läge, dvs när pistongen är i sitt främsta läge, och strömmen bryts. Tänk att du har den där lampknappen som hänger ut på sidan och att det är en momentan brytare, alltså en som fjädrar tillbaka så fort du släpper trycket på knappen, och att cutoff-lever är en störig kompis som puttar av ditt finger från knappen i det exakta ögonblicket som et skott har gått iväg. Ungefär så funkar det. :) Släden fjädrar tillbaka men är fortfarande "utlyft" ur mekanismen. Det är först när man släpper avtryckaren som systemet "resettar" genom att släden släpps tillbaka till sitt utgångsläge och boxen är startklar igen. Problemet är att konstruktionen är lite bakvänd på så sätt att boxen inte väntar på att cykeln ska kompletteras. Strömmen går alltid genom blecken i avtryckarmekanismen så den bryts fortfarande så fort man släpper avtryckaren även på semi, oavsett om cykeln är klar eller inte, och det innebär att boxen kan stanna precis när som helst i cykeln, till exempel i "fönstret" mellan att den mekaniskt bryter strömmen och att avtryckaren kan "resetta" och hämta upp släden för ett nytt enkelskott.

Ironiskt nog har du förmodligen lagt extra pengar på att göra saken värre. AB-kretsen bromsar motorn så fort du släpper avtryckaren istället för att låta den spinna slut på sitt moment, vilket förmodligen hade låtit den rulla förbi den där magiska punkten istället för att låsa sig i många fall. AB-kretsar är helt fantastiska på att få AEG:er att kännas "tighta" och rappa i gången och säljargumentet att de förlänger livet på fjädern är säkert sant, iaf i teorin, men vad de inte berättar i produktbeskrivningen är att de sliter något enormt på motorn, genererar en massa extra värme och kan förvärra låsningsproblematik.

Men det är förstås inte helt hopplöst. Folk har kört semi-only sen AEG uppfanns och CPU-kretsar med optiska sensorer och whatnot är betydligt nyare på marknaden. Principen är, som säkert har framgått: Ju kortare semi-cykler, desto mindre risk för lås. Alltså vill man att boxen ska komma upp i sin maximala hastighet så fort som möjligt, AKA "Respons-monster".

Balansen mellan batteriets förmåga att leverera ström, motorns omedelbara vridmoment och kuggarnas utväxling spelar avgörande roll för respons och ROF. Ökar man ROF genom att slänga i ett batteri med bättre strömuttag så kommer man även att påverka responsen, det är givet, men om man verkligen vill påverka responsen på semi så är det accelerationskurvan som är viktigast, inte topphastigheten. Det hjälper inte att man har über-ROF om det tar en cykel eller mer att komma upp i maxhastighet. Då är det liksom för sent. Tänk dragrace, inte Formel 1. Om det är ren respons på semi, dvs en maximalt snabb första cykel, man är ute efter så innebär det, lite kontraintuitivt, att man istället måste sänka kuggarnas utväxling och motorns hastighet generellt, för att få ett högre vridmoment och nå maximal hastighet direkt.

Jag hade börjat med att bygga en "franken torque motor" (sök på YouTube för guider) eller skaffa en motor med väldigt högt vridmoment. Kombinerat med 11.1V LiPo borde det minska problemen markant. Om det fortfarande hände så ofta att det störde så skulle jag prova att shortstroka en kugg eller två, om cylindervolymen tillät, och eventuellt prova kuggset med annan utväxling, både lägre och högre.

Så, TL, DR;

Så länge det är fysiskt möjligt för boxen att stanna innan den har avslutat en semi-cykel så kommer låsningar att kunna uppstå men det finns sätt att minska eller eliminera problemet. Enklast och dyrast är att byta ut hela elsystemet mot ett som kan tänka själv. Potentiellt billigare men svårare och betydligt mera tidskrävande är att gå på fysik-upptäcktsfärd med motorer, batterier och kogghjul.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: JG G36C-söker förslag på uppgradering(ar)

Inlägg av Maercosh »

Grymt utförligt svar Twist, tack för det :D
Jag åker på ett spel med detta trim och provar, stör det så testar jag byta till en starkare motor. Går inte det då blir det nog HPA istället :D Hade en magpul m4 (som tyvärr blev stulen :cry: ) med wolverine inferno och speedtrigger, den avtryckar-responsen kunde man omöjligt klaga på :lol:

Skriv svar