ASG Armalite M15 Operator

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
pexmikael
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 14, 2018 7:59 am

ASG Armalite M15 Operator

Inlägg av pexmikael »

Hej,
har haft denna bössa ett tag och den har fungerat som den ska, men nu har något hänt med den.
När man trycker på avtryckaren surrar den och låter illa men den skjuter inte ut några kulor.
Letade ivrigt på youtube och följde tips om att släppa och spänna trycket på motorn i bakre handtaget utan resultat.
Provade även att släppa trycket på låsningen som man kommer åt om man monterar bort hela handaget.
Det jag kan se är att kuggen som sitter på motorn ser lite slitet ut.
Om man vill byta detta kugg hur får man tag rätt sort?
Kollade på Röda stjärnan och det fanns några sorter att välja på?
Kan det vara något annat som gett upp i bössan.
Jag har aldrig skruvat eller servat en airsoftbössa förut så tar tacksamt emot tips.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: ASG Armalite M15 Operator

Inlägg av Oerlikon »

Det är troligen pistongen som inte har några kuggar kvar, det är den svagaste delen i gearboxen om den har plastkuggar. Vet du om din bössa har pistong med plast eller metalltänder?

pexmikael
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 14, 2018 7:59 am

Re: ASG Armalite M15 Operator

Inlägg av pexmikael »

Har inte en aning?
Menar du kuggen som elmotorn går emot?
Är det svårt att plocka ut gearboxen för koll?
Flyger inte runt fjädrar och dyligt?

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: ASG Armalite M15 Operator

Inlägg av Oerlikon »

Pistongen som skapar kompression och skjuter ut kulorna har kuggar som ett kugghjul griper tag i och drar tillbaka tills den släpper och åker fram. Man måste ta isär gearboxen för att kolla den och byta. Det finns många videor på Youtube som visar hur man gör men är du helt oerfaren med meckjobb så kan du kanske få nån annan att göra det eller köpa en ny komplett gearbox så länge så kan du försöka meka med den trasiga själv utan stress och tidspress, lagar du den så har du en reservgearbox som du kan sätta i bössan om det blir nåt fel på den nya. En ny kan du få för runt 50 euro och uppåt från Polen.

pexmikael
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 14, 2018 7:59 am

Re: ASG Armalite M15 Operator

Inlägg av pexmikael »

Hej igen,
då jag r ganska klåfingrig och nyfiken så plockades gearboxen ut och isär.
Det är metall kugg i den.
Allt såg ok ut i den så det ända som ser slitet ur är det mindre kugget som sitter på elmotor axeln.
Sen vet jag inte riktigt med o-ringen som sitter på pistongen kanske det heter , den som fjädern sitter i för tyckte den var skapligt slapp.
Men det har ju inte med problemet att göra.
Det var med skräckblandad förtjusning jag plockade ihop allt då varenda kugg och pryl sattes i spänning när fjädern sattes på plats och skevade åt alla håll och ville lossna innan man fick fast locket igen.
Kanske skall göra som du säger och beställa motor med drev och ny gearbox.

Man borde väl kunna få hjälp på någon av affärerna så man köper rätt grejer.

Skriv svar