Bygga en perfekt AK

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Bygga en perfekt AK

Inlägg av Supernaut »

Jag ska ta tag i att bygga en vettig skogsbössa och söker inte spekulationer utan handfasta råd från den som vet.

Basen blir sannolikt en Kalash AK-74M, kanske LCT eller VFC beroende på vad jag får tag i.

Vapnet ska skjuta rakt och långt, göra max 130 och gärna nära det. Hög RoF är inget krav men jag kan leva med det om det är vad som krävs för rappt avtryck på semi.

Så, vad ska en peta i ett sånt bygge? Jag vill göra så mycket jag kan själv men kommer i slutändan lämna den till någon kunnigare för att byta till deanskontakter, stoppa i MOSFET och gå igenom en sista gång så allt är tätt och gör som det ska.

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Welle »

Så här skulle jag ha gjort:

En Dboys gör ca 130-140 direkt ur låda, trots det så håller delarna invändigt mycket bra.
Ett budget alternativ vore således att låta boxen vara orörd men slänga in en guarder/madbull m110 fäder och byta oring. Med oportad cylinder och den långa pipan kommer den göra 120-130 m/s, behåll orginalpipan men byt gummi till ett bra, tex madbulls erkänt braiga blåa eller elements dito. Kör sedan med 11v lipo och den kommer vara rapp och fin.
vill man gå ett steg längre är en hightorque/speed motor nästa steg

Lyx lösningen är att man byter pipa+gummi, förstärkt pistong+pistonghuvud, m110 fjäder, metallcylinderhuvud, metallnozzle. Hightorquemotor samt mosfet+ 11.1v liop. Så brukar jag göra i mina bössor som jag kör med skälv.

När det gäller mosfet så finns det en uppsjö av varianter, jag tillverkar enkla mosfets som gjort bössan skjut rapp på singel .
Bra mosftetkrets till AK tycker jag är Merf 3.2, den kostar typ runt 700, enklare varianter som gör sitt jobb går på 1-300kr
Senast redigerad av 1 Welle, redigerad totalt 0 gånger.
Lite finare, lite bättre

Protnev
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:24 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Protnev »

Sammanfattningsvis: Allt ska sitta så hårt emot varandra som det går. Bra pipa, bra gummi och bra kulor. Riktigt bra bössor köper man inte, de gör man. Täta, fixera och testa olika delar med varandra. Det finns inga genvägar men börja med en KMpipa och dubbelpoint gummi med H-spacer så kommer den gå dugligt och du kommer inte känna att alla andra har bättre bössor.

"Det finns inga genvägar till det perfekt ljudet"

Som bas kommer jag rekommendera dig vad, du har rekommenderat mig för flera år sen. "Köp efter det yttre, du bytar ändå ut det inre". Detta har också lite betydelse då jag märkt att du får bättre resultat med en "märkesbössa" om du ska trimma upp dem och kasta i kärlek. Antagligen beror det på att de kör bättre batchar vilket ger mer kontinuerlighet. Det gör att delarna är bättre anpassade till varandra innuti bössan vilket är vad man är ute efter, perfekt passform.

Det som du ska koncentrera dig på är hopup, gummi, innerpipa och ytterpipa. Det är här man lägger ner mest kärlek och tid för att få sin bössa magisk. Att få bössan tät mellan cylinder, cylinderhuvud och nozzle är enkelt. Men det är mellan de fyra komponenterna du oftast behöver använda olika metoder och olika gummin för att få det att gå magiskt. En bra början på allt smått är denna http://airsoftsniper.proboards.com/inde ... hread=1291. Så för att få allt att gå magiskt så behöver man testa sig fram flera gånger tills man hittat rätt saker. Kom ihåg att testa en sak i taget och panga inte in fyra nya delar och utvärdera. Lugnt och metodiskt som en labråtta, inte som en bilmekaniker. Men var kan vara bra att börja'?

KM innerpipa. Prome? Nej, Prome och KM är ungefär lika bra men jag har sett magiska AEG med KM men inte med promepipor. När man köper delar så handlar det om sannolikheter att få bra saker, KM har bra odds. Tips på Madbulls tycker om att dyka upp också men de sölar efter och verkar bra från början men blir sämre. PDI tycker många om eftersom de ökar hastigheten vilket indirekt ökar precision men om du har en pipa som ökar precision och inte hastighet så borde en KM pipa skjuta bättre om du bytar upp till en fjäder som gör lika mycket som PDI pipan? It does. Modifys nya pipor, tja tätningen gör du själv och sen använder du ett bättre gummi så jag tvekar att de ska vara bättre.

Gummin, ska det vara ett dubbelpoint med H-spacer. Falcon och element gör såna. Du ska ha ett av dem. Falcon upplever vi som dåliga i minusgrader och vi bytar ut till kommer byta till guarders vita under vintern. Kommer träffa sämre men kommer åtminstående fungera konsekvent. Madbulls bruakr dyka upp men jag har aldrig sett någon markant skillnad guarders. Deras succé ligger antagligen i att de har bättre passform mellan innerpipa, gummi och hophus. Blir det tätare så kommer det ju gå bättre och folk blir berusade på resultatet. Men gummit är bara så bra som kulorna är. Byta testa och gå igenom så mågan olika kulsorter du kan. Här är det stor skillnad. STOOOOOOOOOOOOR skillnad! irriterar mig på folk som tycker att deras bössa har så coola delar och så använder de skitkulor. Väldigt vanligt.

Hophus. AK har bra hus men testa gärna ett nytt om du känner för det. I huset är det tätningen mellan gummi och ytterpipa som är viktigast. Så desto sämre hus desto mer tid måst du ägna. M4 hus är kassa men går att få bra, det tar bara tid och kunskap.

Cylinder. Ha nozzle, cylinder, cylinderhuvud och pistonghuvud i samma märke helst. Det ökar sannolikheten att de har perfekt fit. Egentligen får du bäst fit när du testar alla olika saker du har i din reservdelslåda. Men att köpa samma märke från början, är det bästa sättet att starta på. T.ex. sitter det i min 416 JBU pistonghuvud, ACM cylinder, prowin tappet, nozzle och cylinder huvud. Sen kommer der viktiga. Allt ska tryckas mot varaandra så att inget kan röra sig och byta position vilket minskar precision. Gearboxen är låst till recivern. Hophuset ska sitta hårt mot gearboxen. Madbull har löst detta hos M4 genom att ha en oring här. Gummit ska vara svårt att föra in och gängtejp eller mosat mot innerpipan. Hophuset ska också sitta hårt emot ytterpipan. Innerpipan ska sitta hårt emot ytterpipan.

Mekaniska prylar? Skit i det. En motor som drar det hela. Torque motor och då är ju elemental ultra bra pris. Kuggar som funkar och en pistong som håller. Det är skitsamma, här handlar det om få bössan att hålla och inte om att få den att gå rakt och långt. ICS gör riktigt trevliga kuggar för 400kr. Men som sagt även en del kinekuggar förvånar. Pistong är det plast med metalltänder om man vill att det ksa hålla ett bra tag. Här sitter modifys quantum pistong över. Men själv kör jag dream army eftersom de också fungerar. Sen kan du börja med en M120fjäder men fjädrar levererar så knasigt och jag har själv ingen aning om vad mina fjädrar gör. Jag bara hoppas, har visat sig lika effektivt. Sen är det lite finlirs delar såsom kullagrade fjäderstyr och sånt. Ja det är ju kul att ha och drar ner på antal faktorer som kan fucka upp bössan.

Dammit, blev en thinkerwall så jag antar att det är fult med syftningsfel och stavfel. Får uräkta dessa och fråga gärna om du vill ha svar på något specifikt.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av appslapp »

Vänta till AWS släpper raptor till V3 boxar...du får en AK-PTW.
Håller med ovanstående gällande gummin och dyligt.
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Achilles »

Är prestandan det enda viktiga eller är utseendet viktigt också. Hur viktigt är det med priset?

Det finns en bössa som är fantastisk direkt ur box, faktum är väl att det är min dröm att själv köpa en här i framtiden.
Den är den absolut vanligaste AK varianten här i världen även fast RS varianten är Kinatillverkad.

Den är tyvärr inte gratis. Har man ett överflöd av stålar så har man ju om inte annat en underbar grund att bygga på.

http://www.realsword.com.hk/gun_47.htm

Här är en grym review där man får veta allt man behöver om modellen.
http://www.realsword.com.hk/Review/James-Type56.pdf
Senast redigerad av 1 Achilles, redigerad totalt 0 gånger.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Supernaut »

Achilles, ja utseendet är relativt viktigt, men Type 56 är käpprätt fel eftersom det ska bli en rysk AK-74M till VDV-spaningskitet samt kanske en rysk AKM till Taliban-/AQ-gearen. Det finns inga AK-74M som ser perfekta ut, men VFC kommer relativt nära. TM's har några detaljer bättre som tex magspärren och vinkeln på pistolgreppet, men det faller på att den inte har ytterpipa i ett stycke metall och alldeles för lite ståldelar för min smak.

Pengar är i princip inte ett problem, men då det ska bli en del bössor i år så blir det nog budgetalternativ på grundbössorna. Har redan en VFC AKS-74 som ligger och samlar damm, en Kalash AK-74M av äldre modellen som är på god väg att bli FSB-pimpad och köper en PKM så fort de kommer. De AK's jag redan har gör sitt jobb hyfsat, nu gäller det en eller två nya skogsbössor för milsim som ska användas redan i sommar, så det är inte läge att vänta på att AWS får ändan ur, jag beställer delarna nu i veckan. ;)

EDIT: Tack för inputen, ger en del att tänka på. Hoppas det trillar in lite mer bra tips innan jag skickar beställningar till HK. :)

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Achilles »

Ok, ja då faller ju mitt förslag.

Lycka till, ser fram emot foton på slutresultatet :)
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Skepparn »

Nozzle: Dream Army med o-ring, rosa metallic
Cylinder: oportad element
Cylinderhuvud: Guarder metall, dubbel o-ring
Pistong: Dream army metalltandad, lila
Pistonghuvud: Element aluminium
Fjäder: Element
Gummi: nya A+?
Pipa: Prometheus
Hopuphus: TM
Kugg: XYT standard
Motor: Element ultra-torque
Batteri: Nanotech sticktype lipo
Switch: simpel men välskyddad mosfetswitch utan funktioner
Kabel: AWG 16 mPPE

Tro mig :3
Jobbar på Röda Stjärnan

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av ministry »

Nanotech sticktype LiPo, är det turnigy du syftar på? Har aldrig sett ett sticktype från dem, do want :o

Om det är någon annan tillverkare, do share thine secrets!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Bygga en perfekt AK

Inlägg av Tamaz »

Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Skriv svar