Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
HejJagHeterBengt123
Inlägg: 2
Blev medlem: lör maj 12, 2018 8:48 am

Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Inlägg av HejJagHeterBengt123 »

Tjabba, Bengan här! 8-)

Har den senaste tiden börjat lira airsoft efter att under 2 års tid suttit hemma och plinkat burkar i trädgården.
Jag spelar i skogen, där man ofta behöver skjuta långa sträckor.

Har i dagsläget en G36C (http://www.airsoftinsider.com/umarex-hk-g36c/) som jag inte känner lever upp till mina behov helt och hållet. Jag skulle vilja kunna skjuta längre sträckor än vad den klarar av att göra nu. Då jag har näst intill ingen kunskap kring uppgraderingars påverkan vänder jag mig nu till er för lite rådgivning!

Om jag fattat det hela rätt är det bästa att köpa en bättre pipa och nytt hop-up gummi för att öka distansen. Bössan skjuter 300 fps (ca 90m/s) med 0.20g. Därför tänker jag att jag behöver uppgradera gearboxen med med allt möjligt för att kunna skjuta med fjädrar på 120-130m/s för att kunna skjuta ännu längre.

Samtidigt är man lite sugen på att köpa nytt, har kikat på denna AK;n: http://www.taiwangun.com/en/electric/cm ... aign-id=14. Den kan ju redan köra fjädrar i 120-130 m/s. Och ett nytt vapen + ny pipa och hop up kommer att gå upp i ungefär samma pris som om man skulle uppgradera G36;an med allt (motor, gears, pistong osv.)

Min fråga är:
Är det värt att köpa uppgraderingar till G36;an för att få upp den till 120-130m/s och uppgradera pipa + hop-up. Eller köpa en ny bössa som redan skjuter 120-130 och köpa hop-up och pipa till den?

Tack för hjälpen på förhand!
//Bengan

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Inlägg av Oerlikon »

Jag skulle köpa en ny bössa och ha G36:an till CQB och reservbössa, för förr eller senare pajar den nya bössan och jag lovar, den pajar alltid inför eller under spel som man sett fram emot mycket och laddat mycket inför.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Inlägg av ohman »

Du har ju snabbt fjäderbyte på din G36...

Om du vill att den ska skjuta 120-130 lägg 125:- på en ny fjäder i önskad styrka, fäll kolven, ta bort bakre sprinten, ta ut bakstycket, skruva ut din springguide och byt fjäder, skruva ihop igen, klart.

Tar 2 minuter. Lite mindre när du blir van.

Du bör inte behöva uppgradera något alls i din bössa, allt rasar tillslut, och givetvis fortare ju högre belastningar du utsätter den för. Men byt saker när de går sönder.

Byt gummi (50 eller 60 grader funkar fint, slits fortare men ger bättre hop) och nub (gärna till en H-spacer) så lär du märka en avsevärd skillnad i räckvidd (oavsett fjäderbyte eller ej). Polera insidan av pipan, den du har i bör vara OK kvalitet.

Byt kulvikt till 0.25 eller 0.28 för utomhusspel.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

HejJagHeterBengt123
Inlägg: 2
Blev medlem: lör maj 12, 2018 8:48 am

Re: Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Inlägg av HejJagHeterBengt123 »

Oerlikon skrev:
sön maj 13, 2018 7:13 pm
Jag skulle köpa en ny bössa och ha G36:an till CQB och reservbössa, för förr eller senare pajar den nya bössan och jag lovar, den pajar alltid inför eller under spel som man sett fram emot mycket och laddat mycket inför.
Jo, det lutar nog mot att köpa en ny bössa som redan är anpassad för mitt ändamål.
ohman skrev:
sön maj 13, 2018 10:40 pm
Du har ju snabbt fjäderbyte på din G36...

Om du vill att den ska skjuta 120-130 lägg 125:- på en ny fjäder i önskad styrka, fäll kolven, ta bort bakre sprinten, ta ut bakstycket, skruva ut din springguide och byt fjäder, skruva ihop igen, klart.

Tar 2 minuter. Lite mindre när du blir van.

Du bör inte behöva uppgradera något alls i din bössa, allt rasar tillslut, och givetvis fortare ju högre belastningar du utsätter den för. Men byt saker när de går sönder.

Byt gummi (50 eller 60 grader funkar fint, slits fortare men ger bättre hop) och nub (gärna till en H-spacer) så lär du märka en avsevärd skillnad i räckvidd (oavsett fjäderbyte eller ej). Polera insidan av pipan, den du har i bör vara OK kvalitet.

Byt kulvikt till 0.25 eller 0.28 för utomhusspel.
Jag provade att byta fjäder på den när den var exakt 1 år gammal. Det slutade med att bössan fick väääldigt låg ROF, vilket man kan förvänta sig. Däremot så verkade det som om gearboxen havererade på grund av den nya fjädern på 120m/s, för plötsligt efter 5 minuters användande så sköt bössan typ 5 m/s istället, fick lämna in den på reparation.

Det känns som om det inte är värt att lägga 1500 spänn på att uppgradera alla interna delar, utan bättre att köpa en ny bössa istället.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Uppgradrera eller köpa nytt - skjuta längre

Inlägg av ohman »

Du får automatiskt lägre rof om du kör hårdare fjäder. Men att den dog på en 120-fjäder var nog primärt otur.

Vill du ha bättre fart i den, investera i en high torque-motor, Guarders Infinite Torque-up är en personlig favorit. Finns för knappt 500:- på Taiwangun sist jag kollade.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar