"bra" vs "dåliga" märken.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Mpersson88
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 29, 2013 10:39 pm

"bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Mpersson88 »

Nu är detta säkert en individuell tolkningsfråga, men det borde ändå finnas något som anses vara bättre och sämre både kvalitets samt prestanda mässigt.

Jag sitter och kikar på att utöka min vapenarsenal och började undra vad som anses vara bättre och sämre märken.

Ny sidearm är redan spikat, det blir en TM hi-capa gold match.
Sen söker jag en CQB bössa, har en armalite m15 ltc idag men den är lämpligare för skogs spel, och köper hellre en CQB bössa än att trimma ner den.
Där kom min undran, som jag förstått det är min armalite sedd som ett "sämre" märke, jag är dock väldigt nöjd med den.

Vad anser ni vara "bra"?
If in doubt, flat out.

uhoz
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 19, 2016 11:21 am

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av uhoz »

Det är mest enskilda modeller som märken gör "home-runs" med. Dock finns där några guldkorn bland airsoftvärlden. GHK skulle jag nog säga har bäst konsistens när det gäller gasgevär. Real Sword anses bäst när det gäller AEG. Därefter kommer nog LCT då deras AK modeller är extremt fina. Därefter kommer nog krytac dock efter lite problem med vissa modeller. Har en uppsjö med olika fabrikat och har haft många olika genom åren men det är lite till och från med alla fabrikat. Man kan ta ett välkänt märke som VFC som gör EXTREMT fina externa delar till bössor, men har haft hit&miss på vissa internals samt deras gasvapen. Det bästa är att kolla på och jämföra modeller då vissa modeller gör märken extremt bra och och vissa modeller är en extrem flopp.

Det är rätt bra att veta att vissa märken är bara en mellanhand. Till exempel om du ska köpa en HK416 så har Umarex lisensen för att göra dem, men VFC dem som tillverkar dem. Alltså att leta efter en umarex bössa kan menas att du får alltifrån en extremt fin VFC bössa till att du får en plastigaste skiten du någonsin sett.

Tänkte lägga till en lista som anses rätt respekterade inom airsoft, dock kan som sagt dem också ha rötägg så kolla gärna upp modellen innan! Fler får gärna lägga till men detta anser jag nog som toppen av airsoft(Kan ha glömt några).

GHK
LCT
E&L
Real Sword
VFC
G&P
Tokyo Marui
Krytac


Skriv gärna vad du har tänkt för bössa. Ditt gevär låter som en Classic Army då från vad jag vet är det den enda som har Armalite trades. Classic Army är ett rätt bra exempel på det jag menar. Runt 2000 talet var dem absolut i top 5 tillverkarna och gjorde många fina puffror. Men nu när vi kommit till 2017 är många av dem riktigt gamla i designen vilket medger till att dem inte anses så bra mer. Men nu har dem kommit tillbaks med många fina igen som kan anses vara i samma klass som de märkena jag nämnt. Men eftersom dem fortfarande har så många gamla designer så får man se så man kan hitta en av de bättre modellerna.
Lycka till och fråga gärna på om du har fler frågor :)
"It's raining plastic!"
Affärsredovisningar

Mpersson88
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 29, 2013 10:39 pm

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Mpersson88 »

Grymt svar, tusen tack ska du ha!

I förstahand är det en M4, eller 416 jag är ute efter, men jag är öppen för förslag.
If in doubt, flat out.

uhoz
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 19, 2016 11:21 am

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av uhoz »

Jo men M4or är där en uppsjö som gör bra puffror! Om du ska ha en HK416 skulle jag rekommendera en VFC, dock ska du kolla efter den nya versionen då där är mosfet och liknande.

Om du ska ha en vanlig M4 skulle jag rekommendera en VFC avalon. Riktigt stabila bössor både intern och externt. Jag skulle nog säga att enligt min åsikt är det den bästa AEG:n just nu om du inte vill spendera en förmögenhet.

Notera att jag är lite av en VFC fanboy så ta detta med en liten nypa salt :)
"It's raining plastic!"
Affärsredovisningar

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Callahan »

Håller med uhoz om VFC till 99% men jag är en Marui fan boy! ;)

Här är mina märken som jag tycker är bra.

Tokyo Marui
VFC
Systema
G&G (Dock lite udda lösningar på vissa grejer)
Krytac
Cyma (Sjukt prisvärda om man har låg budget)

Dock håller jag inte med om Classic Army var skit när dom kom och är fortfarande skit, bättre att lägga pengarna på en Cyma eller JG.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Mpersson88
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 29, 2013 10:39 pm

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Mpersson88 »

Tusen tack ska ni ha! Sjukt hjälpsamt! :D Jakten fortsätter ;)
If in doubt, flat out.

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Elestro »

Positiv erfarenhet:

Tokyo Marui
KRYTAC
G&P
CYMA (Budgetvapen)


Negativ erfarenhet

G&G

-----

Söker du CQB-bössa är ju Marui klockrena.
Alla deras vapen kommer i cqb-utförande p.g.a Japansk lag.
Deras EBB-bössor är tveklöst de roligaste elbössorna på marknaden. (Finns m416) med rekyl och sistaskott-spärr.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Mpersson88
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 29, 2013 10:39 pm

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Mpersson88 »

Underbart! Då blir det säkerligen TM som ny bössa också :)
If in doubt, flat out.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Callahan »

Ja GP glömde jag dom är också bra.
Älskade min MOE carbine som dom gjorde.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Kroll
Inlägg: 3
Blev medlem: mån dec 17, 2012 6:04 pm

Re: "bra" vs "dåliga" märken.

Inlägg av Kroll »

Back in the Days när jag var jätteaktiv och Classic Army var relativt nya så var det många som fastnade för deras vapen eftersom de var av metall och hade hyfsat bra mekanik. Den stora konkurrenten då var ju TM och det var bara plast och prismässigt låg de ganska lika. Dessvärre var CAs bössor inte så lätta att kitta då de hade helt egna mått på grejerna så att montera en RIS/RAS eller en kolv var fan inte lätt då ingenting höll RS-mått.

Sen hände det väldigt mkt och väldigt fort på marknaden i början på 2000-talet och kineserna började producera bössor utav bara fan. Kom ganska många roliga bössor och inte minst om man var sugen på en AK. En Dboys eller Kalash i plåt och trä för en bra bit under tusenlappen och sen ett par hundringar på lite bättre internals så hade man en skitbra bössa. A&K släppte sin M249 och ffa deras Para-modell var ju löjligt bra för pengarna. Dollarn var ju hyfsat låg då så det gjorde ju det hela ännu bättre.

Sen fastnade man i PTW-träsket och har man väl satt foten där så är det svårt att komma loss. Om man någonsin gör det...

Skriv svar