JG G36C vill inte skjuta

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Alesaf
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 11, 2014 1:32 pm

JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Alesaf »

Hallå, jag har haft min G36 sen 2015 säkert men den slutade funka 2016 ungefär och jag har inte orkat ge mig på problemet eftersom att jag inte varit särskilt aktiv ändå. Men nu börjar det bli dags igen. Problemet är att den inte vill skjuta. Det är som att den försöker skjuta för ibland så går det av ett skott (även om det kanske går lite trögt) . Men ibland händer det ingenting när jag trycker på avtryckaren. Jag köpte ett helt nytt batteri och satte in det, gick lite bättre då men problemet kvarstår ändå. Kort sagt så kan vapnet skjuta, men allt verkar inte orka gå runt inne i vapnet...

Är det någon som haft samma problem eller har någon aning om vad jag måste göra för att fixa den.
Sjukt tacksam för svar! :)

Uppdatering. Jag kan skjuta full auto när den får upp farten. Men rytmen kan bli ojämn och efter efter kanske 15 skott så lägger den av igen.

Jag kan nog göra en helt ny tråd nu men det verkar som att när jag trycker in avtryckaren på ett visst sätt så skjuter den typ felfritt. men om ja gör det på ett annat sätt så händer inget. Kan det vara avtryckaren som glappar?

Alesaf
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 11, 2014 1:32 pm

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Alesaf »

Men kung då måste jag fråga honom. Inte omöjligt att den kan behöva lite service ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Twist »

Det låter som om ditt switch assembly inte fungerar som det ska.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Herr Nilsson »

Hade samma på en jag servade! Bytte ut "släden" och den funka fint sen! Kan ibland även vara glapp på motorkabeln.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Alesaf
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 11, 2014 1:32 pm

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Alesaf »

Tack för alla tips! Ska se om jag kan fixa det :)

Alesaf
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 11, 2014 1:32 pm

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Alesaf »

Skulle nästan behöva det eftersom att man själv aldrig skruvat i ett gevär. Vet ju liksom vad gearbox, piston och andra lättare delar är men när man börjar komma in på mindre mer avancerade detaljer så blir man lite förvirrad :)

jcastor
Inlägg: 49
Blev medlem: lör jul 14, 2012 8:39 am

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av jcastor »

Kan bil svårt utan bilder men jag ska försöka, du kan ju alltid stödgoogla lite :)
Har heller ingen aning hur mycket du mecka tidigare så jag skriver som om det är första gången, beklagar väggen av text :)

Verktyg: Skruvmejsel med lite olika bits, hammare, tång och något litet, tunt att peta med (liten skruvmejsel, pincett eller liknande)

Steg 1, kolla så att det inte finns någon kula i loppet och att batteriet är urkopplat.

Steg 2, få ur gearboxen ur skalet.
- Lossa handguard och magasinbrunn, de borde sitta med 1 pin var, när du lossar magasinbrunnen kan du behöva trycka på magreleasen för att den ska lossna.
- Kolla i området mellan handguard och magasinbrunn, det borde finnas en kontakt här, lossa den för att koppla bort den främre delen av geväret.
- Lossa skruvarna som sitter från utsidan och håller fast övre recievern. Har för mig att det är en lång skruv bakifrån (fäll stocken) och en mindre skruv från varje sida strax ovanför pistolgreppet.
- Titta in där magasinbrunnen satt, tryck hop-enheten framåt medan du "svänger ut" den undre recievern med gearboxen. (Om detta inte fungerar måste du lossa pipan först. Lossa i så fall på de tre skruvar som är synliga på sidan av det som tidigare täcktes av handguarden och dra ut pipan tillsammans med hop-upen, var väldigt försiktig när du drar ut pipan då kablar kan klämmas samt att det är lätt att ha sönder hoppen om man drar för hårt.
- Plocka ur gearboxen ur skalet genom att lossa på den stora skruven i botten av pistolgreppet samt slå it en sprint som sitter snett ovanför avtryckaren. Se till att eldväljaren står på semi och dra gearboxen uppåt, efter en bit kommer eldväljaren att fastna på kabeln som går längst sidan av gearboxen, pilla förbi den och gearboxen borde nu vara fri. Knappen som sitter framför avtryckaren (boltrelease) kommer med största sannolikhet att trilla loss så kolla hur den sitter innan du drar isär allt.

Steg 3, öppna gearboxen.
- Lossa skenan som sitter längst toppen av gearboxen, hammare, tång och skruvmejsel brukar fungera.
- Från och med nu bör allt arbetet utföras med gearboxen liggandes på vänster sida, dvs med skruvarna uppåt. Lossa de två kontakterna på motorn, kolla att det finns en markering på motorn som visar vilken den röda kontakten ska sitta på om inget finns gör en egen markering. Lossa de två skruvarna som håller fast den och lägg motorn på sidan.
- Har för mig att det sitter en avtryckarsäkring fastskruvad på högersidan av gearboxen, lossa denna, ta bort plastdetaljer i närheten av avtryckaren och skruva bort alla skruvar som håller ihop gearboxen. Allt borde hålla ihop med håll endå lite tryck på skalet så att inget hoppas isär i förtid.
-Sära de två halvorna av gearboxen. Detta är förmodligen det mest kritiska steget, det finns en chans att saker flyger iväg så var försiktig.
Ta en liten skruvmejsel och få in den mellan halvorna någonstans längst skalet, jobba dig runt försiktigt, försök att hålla ett finger på cylinderns sida och lyft långsamt skalet, gärna den främre delen först. Så fort skalet är av, försök få in ett finger för att hålla ner fjädern vid boxens bakdel. Ta bort det högra gearboxskalet och lossa fjädern genom att ta tag i springguiden, tryck ihop fjädern något, lyft och låt den sträcka ut sig utanför gearboxen, det finns en stor risk att avtryckaren och antiveversal latchen (längst ner till vänster, stoppar kungarna från att snurra baklänges) trillat loss men har du inte delar över hela golvet nu har du klarat dig bättre än jag gjorde första gången, grattis :)
- Kontrollera om några shimmar (små metallbrickor som ska sitta på kuggarna) har lossnat och fastnat på gearboxskalet eller liknande, sätt i så fall tillbaka dem på rätt kugg.
- Om avtryckaren inte trillat loss, ta bort den nu tillsammas med de silvriga delen den sitter i och släden som de trycker på, släden har även en fjäder som du behöver lossa för att få ut den.
- Som elsystemet är konstruerat i dessa bössor uppstår det gärna små gnistor som kan göra kontakterna sotiga, om metalldelen av släden är sotig, skrapa bort det så att metallen kommer fram igen.
- Om du tittar in framför avtryckaren borde du se de två kontaktblecken som behöver tryckas ihop, bänd med en liten skruvmejsel och försök bända in bägge blecken lika mycket.

Steg 4, Dags att sätta ihop allt igen.
- Kolla så att pistongen glider bra och inte hoppat ur skenan på gearboxskalet. Kolla även att kuggarna är i nolläget, det ska i princip vara en rak linje mellan mittpunkten av kuggarna och piggen på sista kuggen som drar tillbaka tappetplaten.
- Avtryckaren kan på vissa modeller ha väldigt svårt att hålla sig på plats. Om någon kan hjälpa till att hålla den på plats är det perfekt, annars kan det hjälpa att lägga något under den långa att den inte hänger i luften.
- Fjädern kan vara ganska bångstyrig att få i, när du trycker ihop den, försök att trycka toppen av springguiden mot gearboxskalet hela tiden så blir fjädern lite mindre fladdrig.
- När du sätter på höger gearboxhalva se till att hela tiden hålla ett finger på fjädern så att den inte lossar tills du kan överta trycket med ett finger på cylindern genom fönstret i skalet. Tryck in springguiden, justera kuggarna genom de små hålen i skalet, tryck på nozzlen och avtryckaren tills allt sitter där det ska och gearboxen gått igen.
- Sätt tillbaka alla skruvar och skenan, montera tillbaka motor, plastdetaljer och avtryckarsäkring. Koppla in ett batteri och provskjut, förhoppningsvis fungerar avtryckaren bättre nu, om inte är det tyvärr tillbaka till ritbordet.
- Om allt ser bra ut, återmontera alla delar, tänk på att eldväljaren måste vara på semi för att passa, om du inte får ner gearboxen i skalen prova att dra eldväljaren lite fram och tillbaka så att den hittar hålet i selectorplaten. Kontrollera efter varje steg att du inte har för många delar kvar :)

Lycka till :)

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Alesaf
Inlägg: 18
Blev medlem: tis feb 11, 2014 1:32 pm

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Alesaf »

Fantastiskt! Precis vad jag behövde, nu har jag något att göra senare. :D

Förväntade mig inget mindre än såhär mycket text, ingen sa att det skulle vara simpelt att plocka isär första gången ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: JG G36C vill inte skjuta

Inlägg av Twist »

Det finns takedown-videor på YouTube till alla vanligt förekommande vapen också, om du skulle köra fast nånstans på vägen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar