Tips kring fjäder

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Tips kring fjäder

Inlägg av Lisen »

Hej!

Köpte just en Ultimate M120 fjäder från Röda Stjärnan och när jag skulle byta är den helt omöjlig att få in i gearbox. Har sedan tidigare en Ultimate M90 som också är "längre" i modellen men som gick att få in (kanske på grund av att den är mjukare). Fjädern som satt i orginal (gissningsvis en M130) är väldigt lätt att få in, den är ca 5 cm längre än gearboxen men Ultimate-fjädrarna är ~15cm längre. Detta gör att dom är helt omöjliga att komprimera utan att dom börjar böja sig åt olika håll och i fallet med M120 fjädern gav jag till slut upp (efter blodutgjutelse och mycket svärande) och satte i orginalfjädern. Den går hur simpelt som helst att sätta in.

Har ni några tips kring detta? Har en standard V3-gearbox (LCT) och den chronar lite för hårt med orginalfjädern (~132 m/s). Skulle vilja ligga stabilt under 130 m/s då jag hade tänkt köra den på Berget.

Edit: Såg nu att jag kanske borde lagt denna frågan i allmänna kategori för "vapen", ber om ursäkt och admin får gärna flytta på den men tänkte att den passade här då det gäller en AEG.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Tips kring fjäder

Inlägg av Marcules »

Mitt bästa tips för krångliga fjädrar är att du tar en kompis. En håller i fjädern med en skruvmejsel och trycker ihop/ner den i skalet och den andra sätter dit andra halvan av gearboxskalet och trixar i triggern och kugghjulen. Just avtryckaren brukar vara ett satan att få dit i V3:or. Lycka till!
-:Skogsfrisk:-

mitte
Inlägg: 42
Blev medlem: mån apr 13, 2015 4:35 pm

Re: Tips kring fjäder

Inlägg av mitte »

springguiden har ett hål på baksidan oftast, sätt en skruvmejsel i den och tryck in den i boxen, så behöver du bara hålla ner skruvmejseln emot bordet så flyger inte saker iväg.


sen ifall reversal latchen krånglar, sätt en magnet på baksidan av gearboxen så brukar den hålla sig på plats ^^
Mtp och l85 är grejer det

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Tips kring fjäder

Inlägg av Lisen »

Tack för tipsen! Magnet på anti-reversal ska jag absolut ta med mig, den har en förmåga att lossna ibland.

Jag har tur med min låda att avtryckaren är ganska tight så den sitter kvar när man bråkar med lådan. Min springguide däremot har inget hål (som jag sätt på många youtubevideos) så jag får inte in något skruvmejsel där vilket försvårar allt. Då hade nog problemet varit löst då skruvmejseln hade hållit fjädern hyffsat rak. Fjädern har nämligen en förmåga att böja sig mellan cylindern och springguide ut i växellådan när jag försöker få in den och det är omöjligt att hålla emot det när man inte kan hålla springguide i ett bra grepp.

Har funderat om jag skulle försöka hitta något rör jag kan använda som guide utanpå fjädern. Det som är drygast är bara att den flera gånger "ploppade" ut in i växellådan och stötte till alla drev/kuggar och måste då sitta och kolla så alla shims m.m är kvar på rätt ställe.

Återkommer om jag kommer på något bra system för att få in den för oss som inte kan använda en skruvmejsel i springguiden.

Adi
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 07, 2012 4:47 pm

Re: Tips kring fjäder

Inlägg av Adi »

Jag har grejat med v3 boxar en del och förstår ditt problem. Det bästa vore om du kan både trycka ner springguiden och fjädern samtidigt med någon V formad metallbit eller liknande.

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Tips kring fjäder

Inlägg av Lisen »

@Adi Det låter som en superide, kan nog ha något sådant liggandes. Typ något i denna stilen kanske?:https://cdn.starwebserver.se/shops/mask ... 1455618514

Skriv svar