Frågor om Umarex G36 m.m.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Seyo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:34 pm

Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Seyo »

Hej!

Fast i påskposten har jag en Umarex G36 som bör komma in i veckan och inför det har jag några frågor.

1. Vad är gearboxens svagaste länkar? Är det något som borde bytas ut direkt?

2. Var hittar man bra midcaps till vettigt pris? Hos Gunfire där vapnet kommer ifrån fanns endast G&G:s fempack i lager för cirka 200 kr. per magasin och hos svenska ÅF fanns det antingen inga midcaps eller endast tillverkare med tveksamt rykte (t.ex. CYMA).

2.1 Som följdfråga, till M4:or finns Odin M12, finns det någon konsensus om den bästa snabbladdaren för G36?

3. Hur är vapenremsfästena på vapnet? Tål de att användas?

Övrigt: Skulle 15-20C passa bra på ett 7.4V LiPo eller är det för högt?

Tack på förhand! /Seyo

Dregen55
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 08, 2017 9:54 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Dregen55 »

Bevakar denna tråd då jag väntar på att få min G36 också.
Bra frågor förövrigt..

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av ohman »

Tjo

1) Pistongen och pistonghuvudet är inte superbra, vissa har fått problem med kuggen (måndagsex). Dock inget du behöver byta på en gång.

2) Taiwangun, och även Röda Stjärnan brukar ja vettiga priser. Bäst i mitt tycke är MAGs midcaps, men dessa behöver du nog beställa från Asien. Billiga och hållbara.

3) Ingen aning, de flesta funkar

Batteri: Bör inte vara något problem. Jag har kört samtliga mina på 11.1V 25C så länge jag ägt den. Det sliter givetvis mer men har man inget emot att mecka lite ibland så spelar det ingen större roll :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Seyo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:34 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Seyo »

Tack för svar!
ohman skrev: Bäst i mitt tycke är MAGs midcaps, men dessa behöver du nog beställa från Asien.
Kollade in dessa på flera olika sidor men i alla fall kostar frakten nästan lika mycket som magasinen (uppemot 40 USD i frakt för 6 mag). Däremot hade Tacticalstore.se ett fempack med King Arms-mag som jag trodde skulle fungera tills jag läste det finstilta om att de inte passar i ARES/CA-varianter vilket jag antar gäller även för Umarex med deras historia. Sen hamnade jag på Begadi där de hade en midcaptyp av egen modell (?) där det i det finstilta står att ARES G36:or bara tar ARES egna magasin och att "vanliga" magasin måste modifieras för att fungera. http://www.begadishop.eu/sheets/begadi- ... ung-en.pdf Hur ligger det till egentligen?

G36:an kom i alla fall fram idag (wooo) men är det tänkt att bolten endast ska gå att låsa från höger? Om den dras från vänster (vanlig position för högerskytt) behöver knappen hållas in för att bolten ska hållas på plats.
Senast redigerad av 1 Seyo, redigerad totalt 0 gånger.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av ohman »

Bolten ska gå att låsa oavsett håll (det är bara en liten krok som tar tag i metallbiten som dras bakåt)

Jag har kört SRC-magasin, MAG och PTS Pmag i både min Ares och i båda mina Umarex. Ares bössan kräver att man klappar till magasinen i underkant för att den ska låsa ordentligt, men det går att fila till mag catchen om man vill ha bättre passform. Problemet uppstår inte på mina Umarex.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Seyo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:34 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Seyo »

Det går att låsa från båda hållen men det krävs lite mer kraft från det ena, gissar att det har mer att göra med sättet jag håller vapnet på än något annat då.

Okej, så magwells är alltså olika på Umarex & Ares trots allt? Börjar tröttna lite på den här magasinlabyrinten så det lutar åt MAG-magasinen från HK ändå. Prisskillnaden gentemot mer lokala alternativ är trots allt inte så stor. Tack för all hjälp i alla fall :)

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av ohman »

Magwell är nog samma, men själva haken som krokar tag i magasinet är lite olika.

Det kan också vara en generationsskillnad då min Ares är två år äldre än min äldsta Umarex.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Seyo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:34 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Seyo »

En fråga till.. Undrar om jag gör något fel när jag sätter i batteriet, det är ett vanligt 8.4V 1400 mAh cranestock-typ (ska ersättas med LiPo+deans) men det saknas några mm för att handguarden ska kunna låsas. Skickar två bilder på batteri samt hur det ser ut när handguarden börjar göra motstånd. http://imgur.com/a/UnS4e Är det jag eller batteriet?

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av JonathanRL »

Med ett sådant batteri får man bråka en hel del innan det går in i G36:an. Är dock 8.4 Nihm tillräckligt för att driva bössan? Jag bytte till LiPo pga att min inte var det.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Seyo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:34 pm

Re: Frågor om Umarex G36 m.m.

Inlägg av Seyo »

Då beställer jag ett LiPo direkt helt enkelt!
JonathanRL skrev:Är dock 8.4 Nihm tillräckligt för att driva bössan? Jag bytte till LiPo pga att min inte var det.
Bara utifrån lite blindskjutande verkar det faktiskt driva på helt okej både i singel och auto med EBB inkopplad även om det såklart inte är så rappt som det skulle kunna vara.

Skriv svar