PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av Glader »

Litet Public Service Announcement, något som jag önskade att någon hade sagt till mig för många år sedan:

Fixera alla skruvar på era nya bössor innan ni försvinner ut i skogen med dom!



Problemet jag pratar om är att dom flesta bössorna har många skruvar utanpå och dom löper en risk att vibrera loss och trilla av när man är ute och rör på sig, och det är sällan lätt att hitta dom igen. Problemet uppstår främst när det är metall mot metall, skruvar som sitter i plast brukar klara sig bättre eftersom det är lite mjukare.
Jag har råkat ut för det ett flertal gånger, och det stämmer nog för dom flesta som har spelat några säsonger.

Ikväll upptäckte jag att jag hade tappat bort en skruv på fronten av en ganska så ny bössa som jag såklart hade glömt bort att gå igenom:
Bild

och det är inte den första.
Den här skruven på kolven på samma bössa lossnade så fort jag hade plockat upp bössan ur förpackningen och chronat den!
Bild

Som tur var hände det i hemmet. Om det hade hänt efter en timmes användning ute på ett spel hade jag varit på jakt efter en ny kolv dagen efter med en väldigt sur min.

I vissa fall håller skruvarna fast delar som är praktiskt taget omöjliga att köpa lösa;
Jag har sett en förtvivlad stackare gå runt på klacken och förgäves leta efter kolv-låset och tillhörande fjäder på en KAC PDW, det enda han hade behövt göra för att undvika detta hade varit att dra ut följande skruvar, dutta på lite skruvlås och skruva in dom igen. Istället har han en bössa som han antagligen måste tejpa fast kolven i utfällt läge på.
Bild

Det här är dina vänner, gå ut och köp dom. Skruvlåsning och gängtejp.
Bild

Gängtejp är extremt tunn (vanligtvis 0.075mm!) och elastisk. Den lindar man tight runt skruvens gänga och sen drar man bara av den, man behöver inte ens klippa med en sax. Eftersom den är såpass tunn kan man dra flera varv och finjustera hur tjock lager du vill ha, 3 varv brukar bli lagom. Skruven ska inte kännas jättetrög att skruva in igen, det räcker med att man känner skillnaden för att den ska göra sitt jobb.
Bild


Skruvlåsning är en typ av väldigt lättflytande lim, men fäster inte direkt som superlim gör. Där har man på en liten dutt på skruven eller ner i hålet och sen drar man i skruven igen. Det härdar efter några timmar och då sitter skruven stenhårt.
Köp lås med normalstyrka och inte mer, då blir det bara problem om du någonsin måste få loss den igen. Om du använder normalstark går det att lossa skruven igen utan problem, den sitter hårt men man "knäcker" limmet när man tar i lite. Eftersom det krävs lite kraft att få loss skruven är det väldigt viktigt att du använder rätt skruvmejsel (men det ska du ju alltid göra), om du slinter kommer du nöta sönder huvudet på skruven och förstöra den. Jag använder inte skruvlåsning på skruvar med kryss/Philips huvud eftersom kina-skruvarna inte är dom bästa och jag litar inte på dom; torx och insex är däremot nästan omöjliga att slinta med så dom använder jag gärna låsning på.
Prova gärna med en pytteliten mängd låsning på en stor och fin skruv och lossa den igen dagen efter för att få en uppfattning av hur mycket som behövs.

Vilket ska du använda?
Skruvar som du måste skruva loss för att ta dig in i bössan och komma åt gearboxen drar du på några varv gängtejp på och skruvar in igen, skruvar som håller fast smådelar/gummi-kappa på kolven etc. som du aldrig kommer röra igen (t.ex. dom små skruvarna som håller fast kolvlåset ovan) kan du lika gärna använda låsning på, vissa skruvar är bara för små för att tejpa.

Gå nu igenom ditt vapen externt och fixera alla skruvar du kan se, och glöm inte att göra samma sak med ditt sidearm!
Tillägg: Flamdämparen är antagligen också gängad.

Om någon har invändningar eller förslag på förbättringar av texten ovan är jag idel öra. :)
Senast redigerad av 2 Glader, redigerad totalt 0 gång.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av charliebrown »

Blå Loctite är guld värt. Det om något har mina år som modellflygare lärt mig.
Gängtejp för att låsa skruvar har jag däremot inte hört förut.

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av Glader »

Jag lärde mig det från BHI, skruvarna till deras Serpa hölster kommer med gängtejp redan lindat.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av G-Enis »

Jag brukar använda gängtejp på skruvar som jag kommer eller troligtvis kommer skruva av någon gång. Och loctite på de som jag förhoppningsvis inte ska skruva av. Då det känns trist o klutta på en ny dutt loctite varje gång.

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av Glader »

Nästan ordagrant vad jag skrev, G ;)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av charliebrown »

Smart. Den idén stjäl jag gladeligen. ;)

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av G-Enis »

@Glader - Heh, ja det var det ju, nu när jag läser igen :roll:

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av NonEx »

Grym post!

Gör detta på alla mina nya vapen :D

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av Sanningsministeriet »

Väl PSA:at!

Om man törs dra det lite längre vill jag påstå att det är bäst att förutsätta att bössan inte ens funkar när man öppnar lådan och oavsett så ska man alltid skruva isär och montera ihop hela kalaset minst tre gånger innan man limmar och efterspänner, bara för att ha koll på vad som sitter vart utifall att dödsklistret släpper en vacker dag.*

Visst, jag försöker hålla en skämtsamt rantande ton nu men det tål att sägas hur många gånger som helst:
inte bara trillar skruvjävlarna åt helvete när man går fem meter från en skruvmejsel utan när de trillar bort flyger dessutom minst en packning, två hävarmar man aldrig sett innan och tre minimala jätteömtåliga fjädrar (endast på import från Långbortistan) ut och landar i en gödselstack bebodd av immunmuterad iardia och brinnande bullsharks.



* Loctite är inte bombsäkert, framförallt inte om ekipaget som skruven sitter fast i kommer råka ut för mild till grov misshandel, egen erfarenhet från min älskade Benchmades pivot-skruv som behöver öppnas, justeras och limmas om sisådär vartannat år.
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: PSA - Fixera alla skruvar på ditt nya vapen

Inlägg av Marcules »

Inte riktigt samma sak, men lite: jag brukar förutom gängtejp och locktite åka och köpa på mig kvalitetsskruv med insex huvuden och helt enkelt byta ut skruvarna i bössan. Då blir det nästan omöjligt att förstöra skruvhuvuden.
-:Skogsfrisk:-

Skriv svar