AK med quick spring change?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

AK med quick spring change?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Jag får mindre och mindre tid att ägna till denna balla hobby. Funderade därmed på att ev sälja av en del av mina grejer och införskaffa mig en bössa som jag kan använda till alla sorters spel. Den har ett krav, det SKA vara en AK av något slag. Funderar därmed på något med ett quick spring change system. Har en del frågor kring detta då:
- Jag gillar AK platformen men där verkar knappt finnas några med quick change system. Det ända jag hittar är E&L. Men då måste man ta ur hela boxen ur bössan. Finns det nån AK med quick change spring system likt vissa G36or där man kommer åt fjädern genom att fälla stocken?
- Jag vill ha en bössa som lämpar sig både för CQB och skogsspel(typ Auto B). Hur stor invekan har längden på pipan egentligen?
- Funkar quick change system så bra som jag tror? Har någon annan en sån här bössa som lätt kan "byggas om" så att den kan lämpa sig för allt från CQB till skog?

Tack på förhand. Hoppas det inte blev allt för rörigt och att tråden är i rätt del av forumet.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av ohman »

- Kan inte hjälpa dig med val av AK då jag har väldigt dålig koll på vad som finns att välja på där.
- Inte jättestor, en variant är väl att försöka ta någon medelväg som funkar både för CQB och skog, 360mm verkar vara idealet på piplängd, men å andra sidan så har jag uppnått extremt bra precision i en G36C med en 200mm pipa...
- Quick change system som på Ares/Umarex G36 är underbart, tar någon minut att byta fjäder, inget krångel. Du kommer åka på att ställa om hopen dock om du justerar fjäderstyra mellan 100 och 130.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Haarax »

Köp E&L, använd sedan en dremmel på den biten som är ivägen för att ta ut fjädern. Den kommer knappt bli svagare av det.

Skulle rekommendera en ak74u för dig.
Cowards die in shame

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Haarax skrev:Köp E&L, använd sedan en dremmel på den biten som är ivägen för att ta ut fjädern. Den kommer knappt bli svagare av det.

Skulle rekommendera en ak74u för dig.
Hmm, intressant idé.
Du har inte nån länk till nån som gjort det innan?
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Användarvisningsbild
KronaN
Inlägg: 114
Blev medlem: fre apr 10, 2015 4:27 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av KronaN »

Det var jag som (vad jag vet) var först med just den modden, har postat om det på forumet tidigare ;)

https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 20&t=37310

Så här ska du göra:

Bild

Kapa som på bilden så har du en quick spring change AK där man byter fjäder på 15 sekunder...

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Ja vilken enkel mod!
Läste tråden. Tror inte heller att den lilla försvagning som blir har jättestor inverkan om man nu inte ska leka milsim eller nåt.

Med denna info blir det nog en E&L. Man kan ju dessutom modda sina CYMA magasin till att passa så då är valet ganska självklart för mig iaf.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Martin_Gustafsson
Inlägg: 101
Blev medlem: lör maj 26, 2012 2:23 pm

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Martin_Gustafsson »

Har köpt en E&L AK74u och gjort ovanstående mod. Urenkelt med Dremel och bössan är inte nämnvärt mindre stabil.
Har även spelat med den en del och därmed bytt fjäder på den flera gånger. Det funkar bra och kan tom göras utan verktyg.
Dock gick pistongen på den när jag spelade med m130 fjäder (som jag trodde va 120). Så gå max 120 oavsett vad E&L anger eller byt iaf pistongen.
I övrigt är bössan riktigt gedigen med real Steel finish och vikt.
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Callahan »

Den modden får jag nog kika lite närmare på.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: AK med quick spring change?

Inlägg av Rancore »

Har samma mod för min AK105 och även tidigare AK74m. Fungerar så sjukt smidigt och just med åtanken att kunna använda samma bössa till olika spel utan att behöva skruva isär hela bössan.
выразить солидарность с угнетёнными

Skriv svar