Material till en ljuddämpare

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
thefripp

Material till en ljuddämpare

Inlägg av thefripp »

Har en gas bössa(bolt) som ger ifrån sig en knall som får FI att kasta sig ner på marken innan kullan når dem. Så det fixade jag med en special tillverkad ljuddämpare i alu.
men den har ändå en knall, nu är det så jag ska se om det går att få den riktigt tyst.

Ljuddämpare har en diameter på 5,5cm och en längd på hela 22,5cm (Ja den är stor) Den är uppdelad i 2 st kammare. Och ytterpipan går igenom den bakre kammaren och skruvas fast i skiljevägen. Skiljeväggen har stora håll i sig för kunna leda bak ljudet. (Hoppas ni förstår vad jag menar)

I nuläget så är där bara dämpningsmaterial i den främre kammaren (Bomull lindat runt ett galler.) Och i den bakre kammaren finns det inget alls.

Har nu 2 frågor

1. Vilka material kan man prova istället för bomull?
2. Ska man ha dämpningsmaterial i den bakre kammaren eller ska man låta den vara tom?
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

Färnström

Re: Material till en ljuddämpare

Inlägg av Färnström »

är du säker på att det är ifrån pipan som ljudet kommer?? så du inte lägger ner tid på att fixa med massa som inte kommer göra skillnad.

du behöver ju något som "äter" ljudet som uppstår, riktiga ljuddämpare har små kammrar i sig som tar och avleder gaserna och ser till att de inte lämna pipan i samma hastighet som tidigare, vilket genererar en mindre ljudbild, i snabba drag.

skulle testa med stålull kanske?? eller dylikt material, annars någon sorts skum material av något slag, i min ljuddämpare som jag har så finns det något som påminner om rörisolering skurna i mindre skivor, som går över min innerpipa, de äter lite, väldigt lite ljud, mest för att ljudet får mindre ihålighet att studsa i :P

*stålull
*Rörisolering
*sönderhackad liggunderlag
*högtalarvadd http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -300g.html
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

MiqaFox

Inlägg av MiqaFox »

Om du vill ha riktigt bra dämpning ska du nog satsa på något som liknar en riktig ljuddämpare till konstruktionen. Googla runt lite och finn inspiration. Tänkte göra samma sak med min. Det borde göra störst skillnad iom att principen är densamma(projektil och expanderande gaser).
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Eftersom en ljuddämpare till airsoft ej behöver tåla värme så skulle det nog funka bra med något ulliknande material , ej rörisolering då den är för tät. Ta inte glasfiber då det har en tendens att damma mycket. Dämpmaterial för högtalare kanske?

Schh

Inlägg av Schh »

Jag personligen har fått mycket god effekt med tvättsvampar/disksvamp skurna i passande "skivor" fördelen är att dom har både stålullsliknande del och vanligt skumgummi, kombinationen är mycket bra, kan bli ännu bättre om du limmar ihop några lager sen en avdelar skiva i plast lite här och där

Mvh Schh

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Följande tips saknar fullständigt vetenskaplig grund och jag har inte själv provat.

På ett cymbalstativ använder man tjocka filtbitar för att cymbalen ska ligga mjukt å gött.
Dessa har en lagom ytterdiameter och ett lagom stort hål i mitten. (ca 8mm) dom finns i olika tjocklekar och är formstabila.
Har för mig att en av mina dämpare har något liknande som stoppning.

Ska själv testa att göra en dämpare på detta vis någon gång.
Du bör kunna hitta dom i en välsorterad musikaffär.
Lycka till.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

bobeson

Inlägg av bobeson »

Tvättsvampen var en bra ide ;) , måste testa själv på det.
Vira ljuddämpartejp runt yttre sidan av dämparen har funkat helt okej för mej.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Isolering.

Proppa in så mycket "Gullfiber" du kan i dämparen och du ska se att den låter mindre.

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Då jag har byggt lite högtalare i mina dar så vet jag att man inte ska dämpa lådan med gullfiber då det är spunnet glas och inte så bra att få i talspolen och kanske inte så bra att få in i bössan kanske, men om det inte är skadligt för bössan så är det ju ett utmärkt material.

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Det är nig bra om man använder matrial som inte fäller ifrån sig. Kan tänka mig att glasfiberdamm gärna sugs med in i pipan när pistongen dras tillbaka.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar