Jag har ett ganska ovanligt trim-problem: Jag satt flera timmar här om kvällen och försökte trimma ner min bössa men den går bara snabbare och snabbare!
Nä, men skämt åtsido, jag har en ganska nyköpt G&P M4 Sentry AEG, i den här har jag bara bytt till en DeepFire 6.02 pipa, Madbulls blå hopgummi, ASCU V2 MosFET och jag kör med ett 11.1LiPo. Resten är stock.
Problemet, som jag ser det, är att bössan gränsar på utgångshastighet för semi-sniper och man vill ju inte skada någon med en burst eller auto-skur. Den chronade 130-131 m/s med 0.20 och hade en RoF på 1460 RPM. Jag gissade därför (ganska felaktigt) att det satt en 130-fjäder i den original och köpte Madbulls M120 och satte i den. Vid chrono efter den nybytta fjädern, observera att vi använde två olika chronos och flera olika kulor från olika tillverkare, så gick fanskapet upp i 143-145 m/s och ÖKADE RoF till ~1670 RPM. Hur är detta möjligt?
Efter dessa timmars mekande så tröttnade jag och satte i en gammal och sliten fjäder av okänd kraft och ursprung (M90 eller M100) som gnisslar och låter som fan när man skjuter, men nu chronar den iallafall ~117 m/s.
Vad jag skulle vilja ha tips på är vilken fjäder man ska pröva för att komma upp i kanske 120-125 m/s så man inte måste semispärra, jag tänker att om en M120 sprutar iväg kulorna med 140 m/s @1600 RPM så kommer en M100 att göra shishkebab av kuggen i pistongen eftersom RoF borde öka ganska rejält. Ska man testa med en portad cylinder eller några andra delar, t.ex. gå ner till 7.4 v LiPo för att minska RoF och en M100, eller köpa en über-pistong som klarar av att bli misshandlad? Har någon en teori på hur den kunde öka både utgångshastighet och RoF med Madbulls M120 med så mycket som den gjorde?
Obs, jag har inget alls emot skithög RoF, bara pistong och gearbox klarar av att få stryk ett tag, dessutom kör jag nästan bara semi eller 3-skott burst med hjälp av ASCU:n. Det jag vill få ner är utgångshastigheten så den hamnar på en säkrare och vettigare nivå, under 130 m/s.
Tacksam för svar, hoppas ni airsoftmagiker där ute har några tips

// Mannen-Myten