SRC G36K gen III första intryck

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Endymion

SRC G36K gen III första intryck

Inlägg av Endymion »

Om detta är fel forumsektion (blev nästan lite recension fast det inte var meningen från början) så får någon admin gärna flytta tråden.

Har för lite kött på benen för att skriva en utförlig recension, men tänkte iallafall dela med mig av mina första intryck av SRC G36K gen III från Taiwangun som en snäll kille från UPS levererade till mig igår.

Exteriören känns extremt robust och stabil. Bortsett från SRCs high-cap magasin som följde med är det inte minsta antydan till vobbel någonstans. Magasinet är funktionellt och matar bra, men nog är det lite svajigt i bössan. Hade dock läst om detta innan jag köpte så det förvånade mig inte. Köpte även med 4st mid-caps från CYMA och de sitter däremot som ett SMÄCK, inte minsta antydan till vobbel överhuvudtaget. Prövat alla 4, körde silikonspray på första kulan i varje magasin jag matade i och fulladdade sen. Vet inte om det gör någon skillnad men har inte haft några matningsproblem iallafall.

Överlag känns allting gediget. Efter att ha justerat hop-up lite (gillar anordningen, hus och justeringsskruv i metall, hört att den inte ska vara jättebra ur box men hittills har den briljerat) så skjuter bössan hårt, långt och rakt. Enligt pappret från taiwangun låg de 10 testskotten med 0.20 BBs på 420-422fps = ~128m/s och visst känns skillnaden från min MP5 som chronar runt 80-90m/s. Har än så länge bara kunnat skjuta 20x20cm tavla på ca 15 meter avstånd men skotten sitter ruggigt tätt. Testade även att skjuta på specifika delar av träd i ett närliggande skogsparti och träffade konsekvent på ~50-60m i samma area utan några som helst problem. Är med andra ord sjukt nöjd hur den presterar direkt ur box och ser än så länge ingen anledning att byta ut något. Använder för övrigt ett 7.4V 1100mAh 2S 20/40C Li-Po.

Allt är dock inte guld och gröna skogar. Två småsaker som stört mig lite grann. Inga stora issues men ändock störande:

1. Infällbara kolven. Den är hur stadig och stabil som helst i utfällt läge, men när man fäller in den så tycker jag den hakar fast liiite dåligt i haken på sidan. Sett diverse recensioner på JGs G36or där den i ihopfällt läge i stort sett kan bära sin egen vikt utan att haka loss (man måste alltså lyfta på den lite för att haka av den). på SRCn krävs det väldigt lite för att den ska släppa. Man kan skaka på vapnet utan att den lossnar, men känslan är att den lossnar för lätt, och det lär väl inte bli bättre med tiden. Detta är dock inget stort problem då vapnet ändå skjuter för kraftigt för CQB och ihopfällbara kolven mest är smidig i transport.

2. Det integrerade kikarsiktet. Hade väl inga enorma förväntningar på detta iofs, men blev först positivt överraskad av det. Ända tills jag började skjuta iallafall. Var inställt helt snett och vint från början. Fixade det på höjden utan problem, men dessvärre är det inställt -helt- galet i sidled, diffar väl ~20cm på 10m skottavstånd. Skruvat åt den horisontella kalibreringsskruven till maxläge (sedan ramlar den ur) och fått ner felavståndet till ~10cm men det är också max. Ska siktet användas får man helt enkelt utgå från högra kanten av den "mittersta cirkeln" i siktet. Helt fastställt att det är kikarsiktet det är fel på, då det går spikrakt när man siktar med kornsiktet som är integrerat tillsammans med railen ovanför kikarsiktet. Hade väl som sagt inga enorma förväntningar, gillade mest utseendet på 36K-modellen och valde därefter, men ändå trist att det inte gick att ställa in bättre.

Utöver detta är jag galet nöjd. Skön känsla i vapnet, bra tyngd, litet batteriutrymme i handguard men med Li-Po är det inget problem. Haft flera vänner hemma och provskjutit på gården sedan igår och det känns inte osannolikt att airsoft-intresset här i mellansverige har fått flera nya aspiranter :D Ska försöka hålla mig från att slita för mycket på bössan nu innan den får följa med ut på spel för första gången, redan gått runt 2000BBs genom den på bara testskjutning, svårt att låta bli när den går så bra...

Bild finns att beskåda här, vet inte om det är tillåtet att direktlänka till bilder i vapensektionen så kör på en länk =) http://forumbilder.se/show.aspx?iid=af2012103818P897a

Kalle

Re: SRC G36K gen III första intryck

Inlägg av Kalle »

Alla airsoftkopior på g36-hantags-siktet-grejen är tyvärr dåliga. På mina två har jag märkt att inställningarna höjd och sidled påverkar varandra, dvs när man ställer höjden flyttas den i sidled också så det är ett jäkla skruvande fram och tillbaka för att få dem perfekt inställda, men det går!
Eftersom du har modellen med rail ovanpå siktet kan jag verkligen rekommendera att slänga på ett litet rödpunktsikte ovanpå, det fungerar alldeles utomordentligt och ligger helt naturligt i ögats höjd när man skuldrar vapnet. På min kör jag ett G&P T1 som jag varmt kan rekommendera, men vill man va RS leet SF tr00 och allt det där så är det väl ett EDIT: Zeiss Z-Point så klart tack ;) (svårt att komma ihåg allt när man är bakfull! skyller jag på... ), eller 552 om man är special forces trololol som gäller.
Senast redigerad av 2 Kalle, redigerad totalt 0 gång.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Rythm

Inlägg av Rythm »

..eller Zeiss Z-point. Har dock inte hittat någon bra ACM-variant, och orginalet är Sehr teuer! Kör själv samma bössa sedan ett år och kan bara hålla med recensenten. Skön bössa som rullar bra direkt från kartongen. Stort plus för att man har A2-knappen för att byta magasin (den med vinkel, från XM8). Betänk dock att SRC har en annorlunda konstruktion av magwell, så någon M4-adapter är inte att tänka på! Å andra sidan funkar Magpul PMAG alldeles utmärkt!

Endymion

Inlägg av Endymion »

Hade ändå inte tänkt att byta magwell. Har (ännu) inget annat vapen som nyttjar M4-magasin så kände ingen anledning till det. Var lite orolig att G36-magasinen inte skulle passa i fickorna i min väst men det gjorde dem, om än bara 1 i varje ficka. Gillar också att man kommer åt magrelease så enkelt, smart konstruktion.

Jag var noga med att välja en version med rail ovanför det integrerade scopen då jag hade på känn att det skulle behöva nyttjas till ett rödpunksikte. Hade jag varit riktigt smart hade jag kollat ut en bra modell i förväg eller bett om råd. Jag impulsbeställde ett samma dag som bössan kom hem, rätt tight budget så hade inte mycket pengar att kasta ut, blev ett sånt här: http://www.ebairsoft.com/element-seemor ... -3443.html och jag hoppas det ska fungera någorlunda tills jag får lite större budget nästa gång (eller ja, fungerar det tillfredsställande så jag slipper köpa ett annat är förstås det allra bästa ^^).

Ska hursomhelst pilla lite mer på det integrerade siktet. Läst lite varstans att man kan skruva av skruvarna och manuellt pilla det i ett annat läge med en mejsel eller dylikt innan man skruvar i skruvarna för att justera igen. Ska experimentera lite.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Rythm skrev:Betänk dock att SRC har en annorlunda konstruktion av magwell, så någon M4-adapter är inte att tänka på!
I beg to differ. ;)

Bild

Endymion

Inlägg av Endymion »

Sedär. Jag hade väl för mig att jag sett filmer på tuben där folk körde SRCs g36 med magwell för m4-mag.

Hur är det i övrigt. Vet att SRCn är den enda G36an som har hopup-huset i metall, gör det någon skillnad om man ska köpa prec-pipa eller nytt gummi vid senare tillfälle? Iofs ser jag ingen anledning att byta pipa i dagsläget men misstänker att gummit i hop-upen inte håller för evigt.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Det krävdes dock modifiering. Nu funkar det prima!

Rythm

Inlägg av Rythm »

En variant är ju att helt skippa det inbyggda skräp-siktet, och köra en lång rail ovanpå med ett bra sikte.

Endymion

Inlägg av Endymion »

Som sagt, utseendet hade en betydande faktor. Gillar looken med integrerat sikte och gick efter det. Försökte för övrigt få rätsida på siktet nu ikväll men det blev snarare värre än förut, plus att gängen på horisontellskruven nu verkar ha gett upp totalt, haha... nåja, nytt sikte är på väg och kan eventuellt använda skräpet ur scouting-synpunkt. Vet inte om jag ser något behov av kasta på en lång rail ovanpå, tycker inte det är överdrivet snyggt, varken med för mycket rail eller med en överkittad bössa. Någon form av kikarsikte/aimpoint på den lilla övre railen och eventuellt en lampa på främre undre railet känns typ... lagom

Men som jag hörde om för ett par inlägg sen, är det något mer än magwell som inte är kompatibelt med SRCs G36or (hopup i första hand, eftersom jag misstänker gummit där slits först) eller är de kompatibla med allt som passar i TM/JG/CA osv..? Vet att S&T/Ares har en egen konstruktion för quick spring change.

Skriv svar