Varma kablar/batteri efter motorbyte
Postat: tis apr 28, 2015 5:31 pm
Hej.
(som rubriken säger, Mina kablar och även batteri blir varma efter motorbyte)
Idag bytte jag motor i min A&K (PJ) SR25 till en Element Ultra Torque.
Har ställt in motorn så att den är precis efter läget då kuggarna från motorn och kuggen i gearboxen inte når varandra (dvs så långt ut som möjligt)
Har kanske dragit motorskruven ett halvt varv extra "för säkerhets skull"
Samtliga provskott var singelskott.
Har provat med tre olika LiPo batteri och samma fenomen med samtliga batteri (Batterierna hade 88%, 91% och 99% laddning när jag provsköt med dom.)
7,4V 2300mAh 20C (88%kvar)
11,1V 1200mAh 25C (91% kvar)
11,1V 1300mAh 20C (99% kvar)
Nån som har en idé om varför det blir varmt samt vad jag kan göra för att slippa detta fenomen.
Edit:
Jämförde originalmotorn med Elements och märkte att den lilla fjäder som sitter runt "halsen" på motorn diffade 5mm mellan dom två.
Provade att sätta i originalfjädern (som var 5mm längre) tillsammans med Element motorn med resultatet att kablarna blev betydligt svalare (men fortfarande något varma efter 10-15 skott)
Med originalmotorn i så blev vare sig batteri eller kablar direkt varma.
Kan det vara så att Element motorn är dålig (för den borde kunna klara av ett 130 trim utan problem tycker jag)
(som rubriken säger, Mina kablar och även batteri blir varma efter motorbyte)
Idag bytte jag motor i min A&K (PJ) SR25 till en Element Ultra Torque.
Har ställt in motorn så att den är precis efter läget då kuggarna från motorn och kuggen i gearboxen inte når varandra (dvs så långt ut som möjligt)
Har kanske dragit motorskruven ett halvt varv extra "för säkerhets skull"
Samtliga provskott var singelskott.
Har provat med tre olika LiPo batteri och samma fenomen med samtliga batteri (Batterierna hade 88%, 91% och 99% laddning när jag provsköt med dom.)
7,4V 2300mAh 20C (88%kvar)
11,1V 1200mAh 25C (91% kvar)
11,1V 1300mAh 20C (99% kvar)
Nån som har en idé om varför det blir varmt samt vad jag kan göra för att slippa detta fenomen.
Edit:
Jämförde originalmotorn med Elements och märkte att den lilla fjäder som sitter runt "halsen" på motorn diffade 5mm mellan dom två.
Provade att sätta i originalfjädern (som var 5mm längre) tillsammans med Element motorn med resultatet att kablarna blev betydligt svalare (men fortfarande något varma efter 10-15 skott)
Med originalmotorn i så blev vare sig batteri eller kablar direkt varma.
Kan det vara så att Element motorn är dålig (för den borde kunna klara av ett 130 trim utan problem tycker jag)