Sida 1 av 2

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: fre feb 13, 2015 8:20 pm
av Gwlyddyn
Du kör 130-trim och 12V-batteri i en KSP och undrar varför du får pistongras?

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: fre feb 13, 2015 9:32 pm
av Skepparn
Den har ju dock gått lite väl långt framåt för det... det är nåt iscensatt IQ-test det här tror jag

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: lör feb 14, 2015 10:12 am
av Kocken149
Ha ha! Det där borde vara omöjligt. Skaplig tankenöt, kammar fan noll jag med.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: lör feb 14, 2015 11:36 am
av Herr Nilsson
Det står att mosfeten är hemmabyggd och är den då inte skyddad mot "kontakt studsen" som uppstår i microswitchar och dessutom är byggd som en AB så känns det som en rimlig hypotes.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: lör feb 14, 2015 6:31 pm
av Genocide
@Cleaner: Jotack kag vet :)
Men med a&k m249 är boxen "flytande" och hålls mest fast av skruvarna. Annars finns risk att den hamnar snett osv.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: lör feb 14, 2015 8:50 pm
av Sport
Skepparn skrev:för det kommer ju att främst vara fjädern som pressar fram pistongen, inte drevet..
Det var därför teorin inkluderade delen med matningsproblem/pipstopp.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: mån feb 16, 2015 10:13 am
av Tamaz
Genocide skrev:Tror det missuppfattas i text.

Kortfattat, det går att mecka i fält och byta microbrytare relativt lätt. Håll dock koll på grejerna och se till att sätta tillbaka boxen rakt i kroppen.

Ge fan i att skaffa billigt hemmameck mosfets till microbrytare.
Funkar ej!

@Cleaner: Thanks for being a good sport :P

Gör man tillräckligt enkla hemmameck-mosfets så fungerar det helt okej med microbrytare. Vi har totalt 7st 249/M60 som rullar fint med sådan lösning. Det viktigaste är att de INTE har nån AB.

Har lött ihop ett 20-tal enligt denna:
http://www.airsoftforum.com/board/topic ... t-mosfets/

Av 10 som hamnat i understöd är det en som brunnit, och då var det pga. en motor där spolen kortslutit.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: mån feb 16, 2015 3:07 pm
av Sport
Jag förstår inte hur en felande ARL skulle kunna orsaka tandraden att trycka sig framåt? Sedan skulle ju en felande ARL göra sig märkt genom att det låter som en backande bil när man släpper avtryckaren.

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: tis feb 17, 2015 5:59 am
av Noctiped
Tack alla för hjälpen så långt.

De mosfetkretsar vi använder är hemmalödda, men fungerar med mikroswitchbrytarna i fem-sex andra kulsprutor i laget, så de bör inte vara problemet. Jag har inte lött själv, men tycker mig känna igen ungefär hur de är kopplade från skisserna på länken.
ARL fungerar utmärkt. Inga sådana ljud har hörts ifrån vapnet, och den satt där den skulle med fungerande fjäder när jag öppnade boxen.

Ska kolla efter matarstrul och friktion i pistongens löpspår så fort jag får en ny pistong från nätet.
Ska också kolla om boxen möjligen sitter lite snett.


(Och angående att meka i fält; har inte alla en reserv-gearbox i stridsselen för byten under strid? =P)

Re: Pistongproblem A&K M249

Postat: ons feb 18, 2015 8:13 am
av Cleaner
Låter som pistonghuvudet lossnat från pistongen.. :)

Tips är att alltid locktajta alla pistonger....dom får ju rätt mkt stryk när man krämar på..