Allmäna frågor gällande gearbox-bygge

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Cilutan

Allmäna frågor gällande gearbox-bygge

Inlägg av Cilutan »

Jag har tänkt uppgradera V3 gearboxen som sitter i min CA AUG och har insett att det dyker upp fler frågor ju fler delar jag kollar på på nätet.
Enda gearbox-mecket jag har gjort tidigare är att byta pistong+huvud och nozzle i en P90 gb, efter det förstod jag att principen med gb's egentligen är riktigt simpel, men vad jag inte förstår är följande:

*När jag letar nya kugg på nätet så står överallt att kuggen är specifikt för en speciell bössa/gb (vissa står inga specifikationer på), är det så att kuggen är olika för olika gb-versioner eller går alla kugg i alla gb's? Vilka gb's är kompatibla med varandra?

*Cylindrar och pistonger, samma fråga som ovanstående.

*Många märken på delar har jag hört ska vara bättre än andra, men mitt logiska tänk vill fortfarande prioritera materialet före märket när jag ska bygga mig en mer slittålig gb. Vilket bör vara högsta prioritet, märke eller material?

*Är alla kugg kompatibla med alla pistonger eller finns det sådana kugg/pistonger som har fler/färre tänder?
Save it for the simple-minded

Bobba

Re: Allmäna frågor gällande gearbox-bygge

Inlägg av Bobba »

Hej.

Kan börja med att säga att alla saker inte funkar med varandra. Det sitter en V.3 box i din aug så de saker du skall är V.3 saker. I stort sett alla V.3 saker passar, enda undantaget är Nozzle. Egentligen så skall aug även ha ett speciellt cylinder huvud men jag har provat med Dream Army´s V.3 huvud och det verkar funka fin fin, anledningen är att huvudet till en aug har aningen längre "rör" för nozzle än "normalt". Pistong och kugg burkar passa både V.2 och V.3. Spring guide finns för V.3.

Alla kugg funkar inte med alla pistonger, nästan alla gör det men det finns helical (ibland även kallade high torque) gears som behöver en pistong med tänder på halva sidan. De är enligt mig smått överflödiga om man inte bygger en super mega duper bössa med mega stark fjäder. Annars skall väll alla kuggar passa till alla pistonger vad jag har fattat det som, så länge vi pratar V.3 iaf.

Ett märke jag skulle rekommendera för dig är just Dream Army. De gör riktigt fina saker till grymt bra pris :D Jag brukar handla ifrån khmountain.com för där finns allt ifrån DA som man kan tänka sig behöva.

Hoppas detta klar gör lite för dej :)

Peace
Drakon Yastreb

Stygge

Inlägg av Stygge »

Nja. Helical betyder inte per automatik att det rör sig om
Halfteeth. Finns helical och vanliga raka kuggar av båda typerna.

Ver.2 och 3 delar annars som nämns de flesta mekaniska delarna men trigger och el skiljer sig, likaså tappetplate.

Cilutan

Inlägg av Cilutan »

Ok, tack :)

Pistonghuvud och nozzle har jag hittat specifikt tillverkade för AUG (TM visserligen, men TM och CA är kompatibla med varandra som jag förstått det).

Vad gäller kugg och pistong så kommer jag köra heltandade, men vad jag undrade mer är om pistonger och kuggar har olika mängd tänder? Har kuggen fler tänder än pistongen så lär det ju skapa rätt stora problem.

Många kugg och delar jag tittat på står det inte ens vilken gb de passar till, hur ska man då veta? Kan det vara värt att skippa köpet av flera delar separat och istället köpa något FTK (Full Tune-up Kit) för AUG? Ska skaffa en motor som kommer påfresta kuggarna något enormt och därmed vill jag hitta titanium-kuggar, men sådana har jag inte funnit i FTK:s ännu :/

Cpt

Inlägg av Cpt »

Helical innebär inte att du behöver halvtandad pistong. Däremot om du har super turk upp kuggar så som denna:
Bild
Behöver man använda en halvtandad pistong...annars kommer det bli tråkigt. Observera att undre tandraden "går ihop" med tänderna som vanligtvis tar tag i tänderna själv. Detta gör man för att förbättra hållbarheten och vridmomentet. Försöker man köra en icke halvtandad pistong, kommer det aldrig finnas ett "tomrum" med tänder, där den har möjlighet att flyga framåt i cylindern.

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Kan rekommendera SHS metalltandade pistonger.
http://rsov.com/product.php?langId=1&cu ... 1&cateId=0
Överlever det mesta!

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Cilutan

Inlägg av Cilutan »

Stygge

Inlägg av Stygge »

Cylinderset, kuggar och motor är att slänga pengarna i sjön.
Köp annat märke, lika hållbart men halva priset.
Systema var marknadsledande och värda sina överpriser för kanske 7 år sedan, nu har de passerats av en uppsjö billigare märken men lever kvar på gamla meriter.

Cilutan

Inlägg av Cilutan »

Cylinderset och motor är Systema, kuggarna är Deep Fire (huvudsakliga anledningen till valet av kugg är materialet, helt ärligt..)

Jag har haft svårt att hitta cylinder och pistonghuvud (AUG har en speciell nozzle, som tidigare nämnt, den måste passa) som passar just för AUG och av de jag har hittat så verkar den där bäst. Har du något tips så lyssnar jag gärna, håller oftast med om att systema tar obegripligt höga priser xD

Motorn valde jag för att sådan ROF som den motorn är kapabel att ge skulle passa min spelstil och jag har inte hittat andra motorer med liknande rpm :/ Priset på motorn är inte snällt..

Har du tid och lust så får du gärna länka till billigare grejer med liknande prestanda, det skulle uppskattas mycket :)
Jag fortsätter leta i vilket fall ^^

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Vilken fjäder ska du använda, vilken målhastighet?
Är orginalcylindern repig? -Om inte fortsätt använda den.
Är pistonghuvudet i plast och går det att demontera? -Återanvänd. (Plast är lätt och ett annat plasthuvud lär ju inte göra nån större skillnad.)
Ny oring till pistonghuvudet, tror denna passar de flesta ej-oversize cylindrar: http://www.kullager.se/sv/product/4669/ ... 5x2-62-NBR
Skaffa silikonfett om du inte har det redan http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ett-36592/
Skaffa ett bra fett för kuggarna, jag kör med sk röd-fett det är ett lite extremare fett som har en mycket hög vidhäftning. Silikonfett fungerar ett tag men slungas bort från kuggarna efter ett tag.

Bygg pistongdämpning (shockabsorber), musmatta funkar rätt fint under 120fjädrar, blir lite platt med tyngre. Nitrilgummiduk ~70shore över.

Om du siktar på hör ROF så bör du välja en lättare pistong, du kan få problem med EE med en alupistong.
Den här pistongen har jag använd mycket och den har fungerat ok.
http://shop.ehobbyasia.com/upgrade-part ... iston.html
Andra användare har snackat om att den här är bra:
http://shop.ehobbyasia.com/upgrade-part ... alf-2.html
Många andra har tipsat mig om att använda plastpistonger men detta har inte fungerat bra för mig, dock var det bygget ganska speciellt.

Enda tipset jag har om kuggar är ICS standard, godkänd prisbild. Ja och SiegeTech som har 2 års garanti men kostar därefter.

Shimma in pistongen så du får en riktigt bra AE. Försök hitta plastbrickor att shimma med, inte metall då metallen förmodligen kommer väga mera.

Motorval beror på fjäder och el+batteri.

Det är mina tips för tillfället. Håll till godo.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Skriv svar