Jag har en motor av typen short och vill bygga om den till en long. Alltså att man bara switchar mellan två motorer. Är detta möjligt? I så fall, är det svårt?
Enda anledningen till att jag överväger detta är att elements highspeed motor inte verkar gå att få tag på. Element maxspeed är inte samma sak...
Bygga om motor, Short <--> Long
Re: Bygga om motor, Short <--> Long
Spontant skulle jag säga att det inte går.
Long till short möjligen då man kan korta motoraxeln men förlänga den på ett sådant vis att det kommer hålla? Ytterst osäker på detta, möjligen om man har tillgång till en mer eller mindre komplett verkstad och kan byta axeln från rotor och upp men annars skulle jag säga nej.
Long till short möjligen då man kan korta motoraxeln men förlänga den på ett sådant vis att det kommer hålla? Ytterst osäker på detta, möjligen om man har tillgång till en mer eller mindre komplett verkstad och kan byta axeln från rotor och upp men annars skulle jag säga nej.
Min idé hade ju i så fall vart att byta motoraxlarna mellan två motorer. Men har ingen aning om det är möjligt..
Inte öppnat en AEG-motor så vågar inte svära på det men skulle tro att axeln är integrerad med rotorn. Då rotorn är anpassad för motortyp så blir det ju inte längre en HT-motor om man sätter en HT-rotor i ett HS-"skal" om du förstår hur jag menar.
Du kan ju alltid testa och se vad du får för resultat, vem vet, du kanske får en HT med HS fart
Du kan ju alltid testa och se vad du får för resultat, vem vet, du kanske får en HT med HS fart

Men om det är t.ex två HS motorer? Öppnade en trasig motor en gång. Fick inte riktigt ihop det igen
Det jag inte förstod var hur de två lösa magneterna uppe/under(?) vid kontaktblecken skulle sitta. Tror inte jag vågar pröva på 2 fungerande motorer